R Z E C Z P O S P O L I T A POLSKA
MINISTERSTWO
SPRAW WEWNĘTRZNYCH i ADMINISTRACJI
Adam RAPACKI
Podsekretarz Stanu
Warszawa, dn. 6 lipca 2009 roku
Pan
Antoni DUDA
Przewodniczący Federacji
Związków Zawodowych Służb
Mundurowych
W nawiązaniu do przekazanego w dniu 2 lipca br. stanowiska Federacji Związków Zawodowych Służb Mundurowych dotyczącego rzekomego naruszenia zasad dialogu i procedowania nad projektem zmian ustawy emerytalnej funkcjonariuszy służb mundurowych chciałbym podkreślić, że przedstawione przez Pana Przewodniczącego obawy nie znajdują w mojej opinii uzasadnienia.
Osobiście jestem usatysfakcjonowany, że na forum nieformalnego zespołu, w skład którego weszli przedstawiciele kierownictwa dziesięciu różnych służb mundurowych oraz reprezentanci federacji związkowych większości z tych formacji, udaje się prowadzić konstruktywny dialog i już na tym etapie osiągnąć konsensus, co do wstępnych założeń do przyszłej reformy emerytalnej.
Zgodnie z przyjętymi na zespole ustaleniami wypracowana koncepcja została spisana i przekazana wszystkim członkom zespołu do dalszych konsultacji, zarówno ze środowiskiem związkowym, jak i wśród funkcjonariuszy w całym kraju. Dokument przekazany do opiniowania stanowi wstępne założenia do przyszłej reformy emerytalnej i zgodnie z tym, co zostało ustalone na ostatnim posiedzeniu zespołu, w miarę potrzeb będzie ulegał jeszcze modyfikacjom. Dlatego też, nie należy go traktować jako ostatecznie obowiązującego.
Należy pamiętać, że ostatecznie wypracowana przez nas wspólnie koncepcja, zanim przybierze formę projektu aktu prawnego, musi uprzednio zostać przedstawiona do akceptacji Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji, innym Ministrom nadzorującym formacje mundurowe, których reforma będzie dotyczyć, a następnie Prezesowi Rady Ministrów. Dopiero wówczas przystąpimy do formalnych konsultacji projektu nowej ustawy emerytalnej.
Jeżeli chodzi o drugi dokument, który przedwcześnie rozesłano wraz z koncepcją reformy emerytalnej do Komend Wojewódzkich Policji, należy zaznaczyć, że jest on jedynie próbą przełożenia założeń na język formalno-prawny i w żadnym wypadku nie powinien być traktowany jako wiążący projekt aktu prawnego, podlegający procesowi konsultacji. Osobiście poleciłem kierownictwu komendy głównej policji wyjaśnienie wszystkim komendantom wojewódzkim policji, że dokument ten należy traktować jako wstępną koncepcję reformy emerytalnej a nie projekt aktu prawnego. Proszę o potraktowanie sprawy jako incydentalnej.
Jestem przekonany, że w ramach nieformalnego zespołu będziemy dalej prowadzić konstruktywny dialog, który zaowocuje wypracowaniem najlepszych rozwiązań. Takich rozwiązań, które problematykę emerytur funkcjonariuszy służb mundurowych uregulują w sposób systemowy, tworząc atrakcyjne i motywujące do rozwoju zawodowego warunki służby dla nowoprzyjętych osób oraz zachęcające do dłuższej służby doświadczonych funkcjonariuszy.
( - ) p o d p i s