Zarząd Główny
Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego
Pracowników Pożarnictwa
Warszawa dnia 12 sierpnia 2008 r.
ZG-I – 30 /08
Pan
nadbryg. Wiesław Leśniakiewicz
Komendant Główny
Państwowej Straży Pożarnej
W A R S Z A W A
Zarząd Główny Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Pracowników Pożarnictwa, w nawiązaniu do spotkania w dniu 30 lipca 2008 r. z Komendantem Głównym PSP, w sprawie projektów rozporządzenia kwalifikacyjnego, oraz płacowego na 2009 rok, przedkłada uwagi jakie napłynęły do związku do przedstawionych materiałów.
Podstawowe i najczęściej stawiane pytanie w otrzymanych uwagach dotyczyło trybu opracowania i przedstawienia przepisu kwalifikacyjnego, a w szczególności dlaczego strona służbowa zrezygnowała z dotychczasowej praktyki, zapraszania do prac przy tworzeniu projektów rozporządzeń przedstawicieli związków zawodowych.
Dotychczasowy udział związków zawodowych od samego początku prac, pozwalał poznać wszelkie argumenty strony służbowej na proponowane rozwiązania i zmiany. Obecnie mamy do dyspozycji krótkie uzasadnienie, powodujące powstanie wielu pytań i wątpliwości, które niejednokrotnie udawało się rozwiązać, już w fazie pisania projektu.
Poniżej przedstawiamy otrzymane i zebrane uwagi do w/w projektów rozporządzeń:
1. Podstawowa wątpliwość polega na określeniu, co się stanie ze strażakami zajmującymi stanowiska likwidowane, jakie zmiany w regulaminach organizacyjnych komend wymuszą wchodzące w życie rozporządzenia? Dopiero po uzyskaniu tych odpowiedzi można ustosunkować się do proponowanych zmian.
2. Najbardziej pokrzywdzoną grupą są strażacy z korpusu podoficerskiego. Brak możliwości zajmowania etatu wyższego jak 5 grupa uposażenia (brak dowódcy zastępu jak i starszego operatora sprzętu specjalnego) - proponuje się zagwarantować awans co najmniej na grupę 7 dla podoficerów.
3. W stosunku do stanowiskach kierowania proponuje się nie dokonywanie dalszego podziału tych stanowisk różnicując grupy zaszeregowania w zależności od kategorii komendy, co najwyżej wyodrębnić I kategorię komend powiatowych (miejskich). Natomiast pozostałe pozostawić w jednej grupie.
4. Podoficerowie na MSK i PSK poprzez brak stanowiska st. dyspozytora, pozostają nadal na grupie 5 , pozostałe stanowiska wskakują na wyższe grupy - wymagania i wykonywana praca, każdy wie pozostają takie same.
5. Proponuje się przeanalizować różnice w zaszeregowaniu stanowisk dowódców JRG, dowódców zmian, dowódców sekcji i zastępu oraz dyżurnych stanowisk kierowania. Wydaje się być nieuzasadniona tak wysoka dysproporcja między tymi grupami.
6. Proponuje się zlikwidować podział stanowisk d-cy i z-cy d-cy zmiany z uwagi na liczebność zmiany poprzez likwidację pozycji 22 i 28 w tab. nr 4.
7. Tworzenie stanowiska Z-cy Dowódcy Zmiany, kosztem stanowiska oficerskiego D-cy sekcji. Proponowanie utworzenia DODATKOWEGO stanowiska służbowego Z-cy Dowódcy Zmiany w stopniu oficerskim.
8. Uzasadnienia wymaga zmiana stażu służby jedynie w komendach powiatowych i miejskich dla stanowiska starszego operatora sprzętu specjalnego.
9. Uzasadnienia wymaga zmiana stażu służby dla stanowiska specjalista ratownik. Dlaczego, aż 7 lat?
10. W załączniku nr 3 proponujemy dodać dodatkowy warunek do zajmowania wszystkich stanowisk określonych w tym załączniku komendanta i zastępcy komendanta – 6-cio letni staż służby w systemie zmianowym w tym, co najmniej 4 lata w podziale bojowym. Ponadto proponuje się wprowadzić wymóg posiadania 4 letniego stażu służby w podziale bojowym dla stanowisk systemu ośmiogodzinnego związanych z kierowaniem działaniami ratowniczymi.
11. Proponujemy zapewnić, możliwość mianowania absolwenta, w grupie stanowisk przypisanych danemu korpusowi. Czyli wprowadzenie dodatkowych stanowisk w każdej grupie bez wymaganego stażu służby.
12. Przeanalizowania wymaga stanowisko naczelnika wydziału w komendzie powiatowej (miejskiej) uzasadnionym wydaje się wyodrębnienie w przepisie płacowym tego stanowiska w I kat. komend, bez rozróżniania na stanowisko ds. operacyjnych.
Załącznik stanowi szczegółowe uwagi zebrane przez Związek do przedstawionych materiałów.
Za Zarząd
Przewodniczący ZG NSZZ PP
Krzysztof Hetman
Załącznik:
Wykaz uwag i opinii zebranych przez Zwiazek w sprawie projektów rozporządzenia kwalifikacyjnego, oraz płacowego na 2009 rok
Poniżej uwagi do projektów rozporządzeń:
1. Podstawowa wątpliwość polega na określeniu, co się stanie ze strażakami zajmującymi stanowiska likwidowane, jakie zmiany w regulaminach organizacyjnych komend wymuszą wchodzące w życie rozporządzenia? Dopiero po uzyskaniu tych odpowiedzi można ustosunkować się do proponowanych zmian.
2. Mając na uwadze, że podczas reorganizacji PSP tak mocno podkreślano rolę podoficerów w strukturach PSP należy i dzisiaj o nich nie zapominać i umożliwić im awans na grupę, co najmniej 7. W tej sytuacji proponuje się zagwarantować, że grupy korpusu podoficerskiego zostaną przesunięte do góry.
3. Docenienie stanowisk kierowania jest jak najbardziej słuszne, jednak należy dokonać głębokiej analizy czy akurat w tym przypadku kategoria komendy powinna mieć decydujący wpływ na grupę zaszeregowania stanowisk służbowych w stanowiskach kierowania. Liczba etatów w zależności od kategorii komendy reguluje w znacznym stopniu obciążenie pracom na tym stanowisku. Tak, więc wydaje się być uzasadnione nie dokonywanie dalszego podziału tych stanowisk różnicując grupy zaszeregowania w zależności od kategorii komendy. Co najwyżej można wyodrębnić I kategorię komend powiatowych (miejskich). Natomiast pozostałe pozostawić w jednej grupie uznając, że sama liczba etatów reguluje obciążenie obowiązkami. Dokładnego omówienia wymaga, jakie stanowiska służbowe winny być zapisane w regulaminach organizacyjnych komend w stanowiskach kierowania.
4. Podoficerowie na MSK i PSK poprzez brak stanowiska st. dyspozytora, pozostają nadal na grupie 5 , pozostałe stanowiska wskakują na wyższe grupy - wymagania i wykonywana praca, każdy wie pozostają takie same. Tym bardziej staje się to ważne wobec planowanego w najbliższym czasie uzawodowienia armii, co w konsekwencji doprowadzi do braku osób odbywających zastępczą służbę wojskową, bardzo często wspomagających właśnie stanowiska kierowania.
5. Należałoby rozważyć, czy uzasadnionym jest dalsze utrzymywanie zróżnicowanie grupy zaszeregowania stanowiska d-cy zmiany ze względu na liczebność zmian. O ile podczas toku służby w koszarach różnica jest uzasadniona, to podczas działań ratowniczych dowódca zmiany w małej jednostce ma niejednokrotnie trudniejsze zadanie z uwagi na konieczność prowadzenia akcji z małą liczbą strażaków lub zupełnie obcymi siłami. W tej sytuacji proponuje się zlikwidować podział stanowisk d-cy i z-cy d-cy zmiany z uwagi na liczebność zmiany poprzez likwidację pozycji 22 i 28 w tab. nr 4.
6. Uzasadnienia wymaga zmiana stażu służby dla stanowiska starszego operatora sprzętu specjalnego jedynie w komendach powiatowych i miejskich.
7. Tworzenie stanowiska Z-cy Dowódcy Zmiany, kosztem stanowiska oficerskiego D-cy sekcji. Proponowanie utworzenia DODATKOWEGO stanowiska służbowego Z-cy Dowódcy Zmiany w stopniu oficerskim. W obecnym czasie duży odsetek strażaków , którzy pracują w podziale bojowym posiada wykształcenie wyższe. I w tym momencie tracą na awansach w stopniach i stanowiskach /d-ca sekcji/.
8. Uzasadnienia wymaga zmiana stażu służby dla stanowiska specjalista ratownik. Dlaczego, aż 7 lat?
9. W załączniku nr 3 dużą wagę przywiązano do stażu służby na stanowiskach biurowych, który jest niezbędny do objęcia stanowiska komendanta lub zastępcy komendanta danego szczebla. Zapomniano natomiast o doświadczeniu, jakie powinien mieć komendant – strażak, a mianowicie doświadczenie nabyte na podziale bojowym. W ostatnim okresie czasu da się zaobserwować trend szybkiego awansowania młodych oficerów oraz aspirantów na stanowiska biurowe oraz szybka kariera tych osób. Niejednokrotnie następstwem szybkich awansów na wyższe stanowiska służbowe jest bak zrozumienia specyfiki i problemów podstawowej części społeczności strażackiej tj. systemu zmianowego. Tak, więc mając na uwadze dobro służby proponujemy dodać dodatkowy warunek do zajmowania wszystkich stanowisk określonych w załączniku nr 3 komendanta i zastępcy komendanta – 6-cio letni staż służby w systemie zmianowym w tym, co najmniej 4 lata w podziale bojowym. Wymóg ten powinien zapewnić lepsze kierowanie naszą służbą poprzez lepsze zrozumienie problemów strażaków podziału bojowego, trafniejsze decyzje w przydzielaniu zadań na określonych stanowiskach. A tak naprawdę wymóg ten będzie pełniejszą realizacją zapisu ustawowego o konieczności posiadania kwalifikacji do kierowania akcjami ratowniczymi. Ponadto proponuje się wprowadzić, aby wymóg posiadania 4 letniego stażu służby w podziale bojowym dla stanowisk systemu ośmiogodzinnego związanych z kierowaniem działaniami ratowniczymi.
10. W związku z podziałem stanowisk na oficerskie, aspiranckie, podoficerskie i strażackie należy zapewnić, możliwość mianowania absolwenta, w grupie stanowisk przypisanych danemu korpusowi. Obecnie jest to niemożliwe z uwagi na określony minimalny staż służby na stanowiskach oficerskich, aspiranckich i podoficerskich. Wymaga to wprowadzenia dodatkowych stanowisk w każdej grupie bez wymaganego stażu służby.
11. Na uwagę zasługuje grupa strażaków, która podobnie jak komendanci PSP, jednoosobowo ponosi odpowiedzialność za podejmowane i wydawane decyzje. Jest to grupa dowódców akcji ratowniczo – gaśniczych, czyli przede wszystkim dowódców zmian. Na głęboką analizę zasługuje zakres obowiązków i odpowiedzialności oraz wynikającej z tego różnicy w zaszeregowaniu stanowisk dowódców JRG, dowódców zmian, dowódców sekcji i zastępu oraz dyżurnych stanowisk kierowania. Wydaje się być nieuzasadniona tak wysoka dysproporcja między tymi grupami.
12. Przeanalizowania wymaga stanowisko naczelnika wydziału w komendzie powiatowej (miejskiej) uzasadnionym wydaje się wyodrębnienie w przepisie płacowym tego stanowiska w I kat. komend z uwagi na wielkość tych wydziałów, jednak bez rozróżniania na stanowisko ds. operacyjnych.
***
Pomimo wielu nurtujących spraw Państwową Straż Pożarną, przedstawianych między innymi na stronach www.zgnszzpp.republika.pl zwracam się do Pana z prośbą, o zwrócenie uwagi na problem, jaki wynika z przedstawionych przez KG PSP projektów z dnia 25.07.208 r. w sprawie:
I. ROZPORZĄDZENIA MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI z dnia ..............2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie uposażenia strażaków Państwowej Straży Pożarnej.
II. ROZPORZĄDZENIA MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI z dnia...................................2008 r. w sprawie stanowisk służbowych w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej.
a dotyczących stanowiska: Naczelnika wydziału ds. operacyjnych w komendach powiatowych.
Jako strażak z województwa podkarpackiego chciałem, w załączonym załączniku przedstawić sytuację Naczelników wydziałów ds. operacyjnych. Na stronach ZGNSZZPP ten problem nie był przedstawiany, jedynie zastępców dowódców zmian. Z uwagi na ważność sprawy zwracam się do Pana, o zainteresowanie ww. problemem, a jeśli Pan uzna sprawę za godną uwagi, o spowodowanie zmienienia istniejącej sytuacji.
***
UWAGI
do projektów Komendy Głównej PSP z dnia 25 lipca 2008 r.
I. ROZPORZĄDZENIA MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI z dnia ..............2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie uposażenia strażaków Państwowej Straży Pożarnej.
II. ROZPORZĄDZENIA MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI z dnia...................................2008 r. w sprawie stanowisk służbowych w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej.
Dotyczy:
obniżenia rangi i znaczenia stanowiska:
Naczelnika wydziału ds. operacyjnych w komendach powiatowych
UZASADNIENIE
1. W rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 lutego 2008 r. w sprawie uposażenia strażaków Państwowej Straży Pożarnej
w załączniku nr 2 – Tabela nr 4, pod poz. 12 wprowadzono stanowisko służbowe: Naczelnik wydziału do spraw operacyjnych (w KP. II, III kat.) – grupa uposażenia zasadniczego – 12.
2. W rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 sierpnia 2007 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie stanowisk służbowych w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej, maksymalnych stopni przypisanych do poszczególnych stanowisk oraz dodatkowych wymagań kwalifikacyjnych, jakim powinni odpowiadać strażacy na określonych stanowiskach służbowych w załączniku nr 4 nie uwzględniono stanowiska służbowego – Naczelnik wydziału do spraw operacyjnych.
3. Brak stanowiska służbowego - Naczelnik wydziału do spraw operacyjnych, spowodował, i dalej ten stan trwa, że zapis Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 lutego 2008 r. w sprawie uposażenia strażaków Państwowej Straży Pożarnej – podwyższający rangę i hierarchię Naczelnika wydziału do spraw operacyjnych jest MARTWY (WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE), uposażenie jest wypłacane z grupy 11 – Naczelnika wydziału.
4. W projekcie z 25 lipca 2008 r. ROZPORZĄDZENIA MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI z dnia...................................2008 r. w sprawie stanowisk służbowych w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej w załączniku nr 1 – dla komend powiatowych widnieje stanowisko: Naczelnik wydziału ds. operacyjnych1) c)
1) Wymagane posiadanie kwalifikacji, o których mowa w art. 36 ust. 3 lub ust. 5 ustawy z dnia 24 sierpnia o Państwowej Straży Pożarnej.
c) codzienny rozkład czasu służby
5. Jednakże w projekcie z 25 lipca 2008 r. ROZPORZĄDZENIA MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI z dnia ..............2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie uposażenia strażaków Państwowej Straży Pożarnej w załączniku nr 2 – tabela nr 4 – w Komendach Powiatowych (Miejskich) brak jest takiego stanowiska: Naczelnik wydziału ds. operacyjnych, a wprowadzono stanowisko Naczelnik wydziału KP II, III, IV, V kategorii.
6. To jak się mają zapisy przedstawione w pkt.4 i pkt.5. Czy wprowadzone w projekcie z dnia 25 lipca 2008 r. w ROZPORZĄDZENIU MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI z dnia...................................2008 r. w sprawie stanowisk służbowych w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej stanowisko: Naczelnik wydziału ds. operacyjnych1) c) nadal jest stanowiskiem SZTUCZNYM.
Czy w takim przypadku, załóżmy, że ww. projekt wejdzie w życie np. miesiącu sierpień lub wrzesień – październik, to Naczelnik wydziału ds. operacyjnych (KP II, III kat. – grupa 12 – rok 2008) - przechodzi o jedną grupę niżej, tj. 11 ( propozycja projektu na rok 2009 – Naczelnik wydziału KP II, III, IV i V kat.).
Czy to znaczy, że w innych województwach (oprócz podkarpackiego), Naczelnicy wydziałów ds. operacyjnych pobierających uposażenie z grupy 12, stracą tą grupę i przejdą o jedną niżej, tj. 11.
Czy w takim razie stanowisko Naczelnika wydziału ds. operacyjnych jest stanowiskiem nieznaczącym w komendach powiatowych (miejskich). Czy jest gorszym stanowiskiem np. od Dowódcy jednostki ratowniczo-gaśniczej1)2), lub ich zastępców.
Ponadto w poniższej tabeli przedstawiono różnice w poszczególnych grupach pomiędzy stanowiskiem Naczelnika wydziału ds. operacyjnych, a innymi jednostkami organizacyjnymi PSP w latach 2006 -2009.
Tabela
Lp. |
Nazwa stanowiska służbowego |
Jednostka organizacyjna PSP |
Grupa uposażenia zasadniczego w latach |
||
2006 |
2008 |
Projekt na 2009 |
|||
1. |
Naczelnik wydziału ds. operacyjnych |
KP II, III kategorii |
brak takiego stanowiska – stanowisko istniejące Naczelnik wydziału KP II, III, IV, V – grupa 11 |
(brak przepisu kwalifikacyjnego)
grupa 12 |
brak takiego stanowiska – zaszeregowanie jako Naczelnik wydziału KP II, III, IV, V – grupa 11 |
2. |
Naczelnik wydziału |
KP I kategorii |
12 |
13 |
13 |
3. |
Dowódca JR-G1) |
Komenda Powiatowa |
13 |
13 |
13 |
4. |
Zastępca dowódcy JR-G1) |
Komenda Powiatowa |
12 |
12 |
12 |
5. |
Dowódca JR-G2) |
Komenda Powiatowa |
12 |
12 |
12 |
6. |
Zastępca Dowódcy JR-G2) |
Komenda Powiatowa |
11 |
11 |
11 |
7. |
Naczelnik wydziału ds. operacyjnych |
KW PSP |
14 |
Od roku 2008 zlikwidowano stanowisko i połączono w jedno stanowisko: Naczelnik wydziału - patrz Lp.8 |
|
8. |
Naczelnik wydziału |
KW PSP |
13 |
14 |
14 |
1) - dla limitu etatowego w jednostce ratowniczo-gaśniczej w systemie zmianowym od 37 etatów,
2) - dla limitu etatowego w jednostce ratowniczo-gaśniczej w systemie zmianowym do 36 etatów.
Analizując tabelę należy stwierdzić, że:
1. W komendach powiatowych stanowiska Dowódców i ich zastępców w Jednostkach Ratowniczo-Gaśniczych, są zauważane i dobrze wynagradzane, czytaj wysokie grupy.
Czy stanowisko Naczelnika wydziału realizującego i nadzorującego sprawy operacyjne oraz kontrolno-rozpoznawcze w dalszym ciągu będzie pomijane i lekceważone?
2. Czy Naczelnik wydziału ds. operacyjnych i kontrolno – rozpoznawczych:
- nie kieruje i nie bierze udziału w akcjach ratowniczo-gaśniczych?,
- nie realizuje wiele innych czynności na płaszczyźnie ratowniczo-gaśniczej ?
(ale nie pora o tym mówić i pisać).
8. W Rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 lutego 2008 r. w sprawie uposażenia strażaków Państwowej Straży Pożarnej w Komendach Powiatowych podwyższono grupę zaszeregowania na stanowiskach kierowania o jedną grupę, np. dyżurny operacyjny KP III z 7 na 8 grupę.
W projekcie z dnia 25 lipca ROZPORZĄDZENIA MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI z dnia ..............2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie uposażenia strażaków Państwowej Straży Pożarnej w tabeli nr 4 w dalszym ciągu proponuje się podwyższenie grupy dla dyżurnych operacyjnych np. KP III, IV i V kat. z 8 na 9 grupę.
Ich prace nadzoruje właśnie Naczelnik wydziału ds. operacyjnych i on odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie PSK (MSK). Jak to ma się przełożenie do zakresu odpowiedzialności a wynagrodzeniem.
WNIOSKI
W celu unormowania i uszeregowania w hierarchii stanowiska naczelnika wydziału ds. operacyjnych proponuje się:
1. Utrzymać i wprowadzić w życie dotychczasową grupę uposażenia, tj. 12 przedstawioną w Rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 lutego 2008 r. w sprawie uposażenia strażaków Państwowej Straży Pożarnej,
do projektu z 25 lipca 2008 r. ROZPORZĄDZENIA MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI z dnia ..............2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie uposażenia strażaków Państwowej Straży Pożarnej.
2. Jeśli to niemożliwe, to wszystkim Naczelnikom wydziału w KP II, III, IV i V kategorii podnieść grupę z 11 na 12.
W takim przypadku dysproporcje w grupach i w hierarchii pomiędzy Dowództwem a ich zastępcami JR-G a Naczelnikiem wydziału ulegną zmianie, i nie będą aż tak wysokie jak przedstawiono w tabeli w pkt. 7.
3. Również, przy obecnym stanie prawnym nieuzasadnionym wydaje się przepaść pomiędzy naczelnikiem wydziału w KW PSP – grupa 14, a Naczelnik wydziału KP II, III, IV i V kat. – grupa 11.
4. Jeśli przedstawione uwagi są słuszne, prosi się władze ogólnokrajowych organizacji związkowych: Związek Zawodowy Strażaków Florian, NSZZ Pracowników Pożarnictwa oraz Krajową Sekcję Pożarnictwa NSZZ „Solidarność” o zajęcie stanowiska w przedmiotowej sprawie.
***
Należałoby uściślić zapis w §4:
Strażacy mianowani lub powołani na stanowiska służbowe na dotychczasowych zasadach, którzy nie spełniają wymagań kwalifikacyjnych w niniejszym rozporządzeniu, pozostają na dotychczasowych stanowiskach lub równorzędnych
a dokładniej zmienić go w ten sposób, aby najpierw była mowa o pozostaniu na dotychczasowym stanowisku, a dopiero w przypadku braku takiej możliwości – przeniesienie na stanowisko równorzędne.
***
Należałoby przemyśleć kolumnę dotyczącą wykształcenia ogólnego lub specjalistycznego – w zakresie wykształcenia wyższego z tytułem magistra lub równorzędnym. Czy nie byłoby celowe uzależnić wymóg wykształcenia magisterskiego od grupy uposażenia i założyć, że we wszystkich komendach istnieje wymóg tego wykształcenia od określonej grupy uposażenia, np. grupy 11. W projekcie występują duże rozbieżności z tym związane. Istnieje wymóg posiadania wykształcenia magisterskiego na stanowiskach w grupie uposażenia 11, a nie ma takiego wymogu dla stanowisk w grupie 12 czy 13, zaś możliwości awansu w stopniu na grupie 12 lub 13 są wyższe niż w grupie 11 (powiązanie wymogów kwalifikacyjnych z możliwościami awansu w stopniu i gratyfikacji finansowych).
***
Zwracam się z prośbą o podjęcie działań związanych z jednoznacznym wyjaśnieniem a tym samym jednoznacznym uregulowaniem w skali kraju zasad wprowadzenia od 1.01.2008 roku nowej grupy uposażenia dla naczelników Wydziałów Operacyjnych Komend Powiatowych PSP.
Na podstawie rozporządzenia MSWiA z dnia 27 lutego 2008 roku w sprawie uposażenia strażaków PSP została wprowadzona nowa grupa zaszeregowania tj. „12” dla naczelników wydziałów do spraw operacyjnych w kat. Komend Powiatowych II i III (Dz. U.nr 37, poz. 212).
Postanowienia przedmiotowego rozporządzenia zostały wprowadzone w życie w większości województw naszego kraju. Natomiast z moich informacji wynika że tylko na terenie województwa podkarpackiego i opolskiego zaszeregowanie strażaków pełniących wymienione funkcje pozostało na niezmienionym poziomie tj. w grupie zaszeregowania nr „11”. Może należałoby oficjalnie rozpoznać jaka jest rzeczywista skala tego zjawiska w skali całego kraju i czym kierowały się KW PSP zalecając podległym KP PSP nie wprowadzanie postanowień przedmiotowego rozporządzenia w życie w części dotyczącej naczelników Wydziałów Operacyjnych.
Przedstawiona sytuacja staje się jeszcze bardziej drażliwa w związku z nowym projektem uposażeń strażaków proponowanym przez KG PSP na 2009 rok w którym brak jest w dalszym ciągu jednoznacznych uregulowań dotyczących naczelników wydziałów operacyjnych. Tak więc sytuacja z 2008 roku zostanie prawdopodobnie powielona w roku następnym tj. 2009.
Zdaję sobie sprawę, że przedstawiona sytuacja dotyczy bardzo małej liczby strażaków w skali kraju i pewno dlatego nikt nie chce podjąć się wyjaśnienia i rozwiązania tego problemu w roku bieżącym i następnym. Nie oznacza to jednak że temat zamiatamy pod dywan i udajemy że go nie ma. W końcu wszyscy żyjemy i pracujemy w tym samym kraju a przepisy i ich wykładnia winna być taka sama dla wymienionych stanowisk służbowych w PSP i obowiązywać jednakowo we wszystkich województwach.
Nie można również pominąć faktu, że dotyczy to służb mundurowych gdzie wszystko z założenia winno być jasne i przejrzyste, a w związku z tym przedstawiona sytuacja w ogóle nie powinna mieć miejsca.
Reasumując KG PSP stworzyła w tej części rozporządzenia martwy przepis prawny (może niejednoznaczny - brak wykładni) na rok 2008 i dalej ślepo brnie w tym samym kierunku na rok 2009.
Kończąc powyższe wystąpienie, mam nadzieję że mój głos nie pozostanie niezauważony bo jak do tej pory wszystkich których próbowałem zainteresować powyższym tematem zgodnie twierdzili że czegoś podobnego w ogóle nie powinno mieć miejsca, a słyszą o różnej interpretacji i realizacji cytowanego wyżej rozporządzenia po raz pierwszy.
***