Obrady Sejmowej Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych
W dniu 14 lipca 2020 roku odbyło się posiedzenie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych, w trakcie którego odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o szczególnych rozwiązaniach dotyczących wsparcia służb mundurowych nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw służb mundurowych oraz Służby Więziennej (druk nr 432) – projekt uzasadnił i przedstawił obecny na posiedzeniu Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji Mariusz Kamiński. W trakcie obrad powołano Podkomisję nadzwyczajną do rozpatrzenia w/w rządowego projektu ustawy o szczególnych rozwiązaniach dotyczących wsparcia służb mundurowych…(ASW03N).
W dniu 15 lipca 2020 roku, odbyło się pierwsze posiedzenie Podkomisji i zarazem drugie czytanie przedmiotowego projektu, podczas którego stronę Ministerstwa reprezentował Sekretarz Stanu MSWiA Maciej Wąsik oraz Dyrektor Władysław Budzeń i Mariusz Cichomski. W posiedzeniu komisji w formie zdalnej za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej uczestniczyli przedstawiciele Federacji Związków Zawodowych Służb Mundurowych (NSZZ Policjantów, NSZZ FSG, ZZS „Florian” i NSZZ PP). Związek nasz reprezentował Wiceprzewodniczący ZG NSZZ PP Krzysztof Wojtkowiak.
W wyniku wcześniej podjętych rozmów z Przewodniczącym Komisji Posłem Wiesławem Szczepańskim, w dniu 02 lipca br. przekazano na piśmie wnioski Związku dotyczące procedowanej ustawy i zaproponowanych rozwiązań. W przedstawionym piśmie proponowaliśmy zastosowania co najmniej rozwiązania równoważnego z aktualnie stosowanymi zapisami obowiązującymi przy odchodzeniu strażaka na emeryturę (uwzgledniającymi pełną wysługę i staż pracy) wraz z rozważeniem rozwiązań dla wszystkich grup funkcjonariuszy jako zachętę do pozostania w służbie - całość pisma w załączeniu-plik pdf.
Niestety wnioski te oraz zgłaszane przez pozostałe związki rozwiązania dotyczące np. wprowadzenia dodatku dla funkcjonariuszy ze stażem powyżej 20 lat nie zostały uwzględnione. „(…) W udzielonej odpowiedzi, wiceminister Wąsik negatywnie odniósł się do propozycji objęcie funkcjonariuszy Straży Granicznej posiadających 20 lat stażu proponowanym dodatkiem motywacyjnym. Stwierdził, że na ten dodatek ,,trzeba zapracować” i ma być to ,,ukoronowanie służby”, wprowadzone po 25 latach służby. Dodał, że w tym zakresie opracowano skutki finansowe, a propozycja objęcia funkcjonariuszy z 20 letnim stażem wiązałaby się z wydłużeniem prac nad ustawą.(…)”-(komunikat ZG NSZZ FSG).
Minister w swoim wystąpieniu pozytywnie ocenił współpracę ze stroną związkową nad projektem ustawy. Uwagi zgłaszane przez związki znajdują odzwierciedlenie w omawianym projekcie ustawy, w tym zapewnienie powszechności świadczenia motywacyjnego. Minister stwierdził, że związki zawodowe są współautorami procedowanego aktu prawnego.
Po zakończeniu procedowania poprawek odbyło się głosowanie nad przyjęciem całego projektu ustawy wraz z przyjętymi poprawkami, który staje się zarazem Sprawozdaniem Podkomisji (sprawozdanie przyjęto jednomyślnie – 9 głosów za). Na Sprawozdawcę projektu wybrano przewodniczącego Podkomisji posła Zdzisława Sipierę. Przyjęcie sprawozdania z pracy komisji przewidywane jest na dzień 20 lipca 2020 roku.
z koleżeńskim pozdrowieniem
Krzysztof Hetman
(-) Przewodniczący ZG NSZZ PP
Pan
Wiesław SZCZEPAŃSKI
Przewodniczący
Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych
W A R S Z A W A
Szanowny Panie Przewodniczący,
Reagując na napływające zgłoszenia i sygnały oraz w odniesieniu do aktualnie toczącej się dyskusji w szerokich kręgach funkcjonariuszy Państwowej Straży Pożarnej, Zarząd Główny NSZZ Pracowników Pożarnictwa, zwraca się z prośbą o wzięcie pod uwagę podczas prac Komisji nad projektem ustawy o szczególnych rozwiązaniach dotyczących wsparcia służb mundurowych nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz Służby Więziennej wniosków i uwag jakie wywołał w/w projekt w naszym środowisku.
Zgadzając się oraz w pełni popierając i doceniając inicjatywę Ministerstwa
w zakresie wprowadzenia świadczenia motywacyjnego dla funkcjonariuszy po osiągnięciu 25 lat służby i 28 lat i 6 miesięcy służby, należało by w toku prac parlamentarnych uwzględnić problem strażaków posiadających pełne uprawnienia emerytalne a nie podlegających zapisom w zakresie dodatku przedemerytalnego, poprzez niezaliczenie czasu pracy kiedy funkcjonariusz zatrudniony był jako pracownik cywilny i służył
w jednostkach ochrony przeciwpożarowej przed rozpoczęciem służby w PSP.
Wprowadzenie w/w świadczenia w cytowanej ustawie ma na celu pozostawienie oraz zatrzymanie funkcjonariuszy wszystkich formacji MSWiA jak najdłużej w służbie.
W obecnej formie dotyczy to głównie osób, które służyły 25 lat i więcej.
W przekonaniu zdecydowanej większości funkcjonariuszy nie rozwiązuje to aktualnie obserwowanego trendu odejść ze służby, gdzie deklaracje lub decyzje o odejściu ze służby składają najczęściej także strażacy (funkcjonariusze) po uzyskaniu prawa do podstawowego uprawnienia emerytalnego i są to funkcjonariusze miedzy 18-22 rokiem (latami) służby. Czy funkcjonariusz z kilkunastoletnim stażem i doświadczeniem służbowym nie stanowi dla naszej formacji żadnej wartości? Taki funkcjonariusz też ma możliwość odejścia ze służby i niestety coraz częściej z tej możliwości korzysta (dot. funkcjonariuszy przyjętych przed 1 stycznia 2013). Aktualnie obowiązująca Ustawa emerytalna dzieli funkcjonariuszy na trzy grupy: 1) przyjętych do służby przed dniem
02 stycznia 1999 r., 2) przyjętych do służby po 01 stycznia 1999 r., 3) przyjętych do służby po 01 tycznia 2013 r., tworząc niejako trzy odrębne systemy i grupy funkcjonariuszy.
Zaproponowane zapisy projektu ustawy o szczególnych rozwiązaniach dotyczących wsparcia służb mundurowych ewidentnie odnoszą się tylko i wyłącznie do najnowszego system tj, funkcjonariuszy przyjętych do służby po 01 tycznia 2013 r. gdzie podstawą są właśnie tylko i wyłącznie lata służby. Natomiast system funkcjonujący od 1999 roku do 2013 roku daje możliwość wcześniejszego odejścia ze służby, niestety nie są w nim doliczane lata wcześniejszego zatrudnienia tzw. cywila. W najstarszym systemie emerytalnym funkcjonariusz również ma prawo do cząstkowej (40%) emerytury po
15 latach służby. Różnica polega na tym, że jeżeli ktoś wcześniej był pracownikiem cywilnym to lata te zaliczają się do emerytury już po 15 latach służby bez względu na wiek.
W tym przypadku można mieć np: 20 lat służby w tym 20 lat tzw. wyjazdowych, 10 lat z cywila i uzyskuje się pełną emeryturę, niestety ustawa o wsparciu służb w obecnym kształcie nie daje możliwości udzielenia dodatku przedemerytalnego takiemu funkcjonariuszowi.
W związku z powyższym nasuwa się pytanie jak zatrzymać w takim przypadku strażaka w służbie (np. 20 lat), czym go zmotywować? W przeświadczeniu wielu funkcjonariuszy-strażaków najlepszym, czy też jednym z rozwiązań byłby proporcjonalny wzrost „jakiegoś dodatku”, który byłby powszechny i zatrzymałby funkcjonariuszy w służbie. Często jest tak, że strażak pełnił służbę w zawodowej straży pożarnej, czyli tzw. okresy równorzędne ze służbą, a okres ten nie został zaliczony jako służba. Żeby zaliczyć ten okres do służby, należało podpisać deklarację przejścia do PSP z terminem nieprzekraczającym 31 stycznia 1992 r. Pozostaje jednak problem ze strażakami, którzy przyjęci byli w późniejszym terminie do zawodowej straży pożarnej? Wykonywali te same zadania. W ocenie wielu funkcjonariuszy to jest nierówne traktowanie i dyskryminacja takich osób.
W naszej ocenie w omawianym projekcie, zasadnym jest zastosowanie co najmniej rozwiązania równoważnego z aktualnie stosowanymi zapisami obowiązującymi przy odchodzeniu strażaka na emeryturę (uwzgledniającymi pełną wysługę i staż pracy) wraz z rozważeniem rozwiązań dla wszystkich grup funkcjonariuszy jako zachętę do pozostania w służbie.
Za Zarząd
Przewodniczący ZG NSZZ PP
Krzysztof Hetman
Do wiadomości:
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji