plik do pobrania

Analiza
dotycząca udziału związków zawodowych
w
rozwiązywaniu sporów zbiorowych
Podstawowe uprawnienie
związków zawodowych dotyczące ich udziału w rozwiązywaniu sporów
zbiorowych zagwarantowane zostało w Konstytucji
Rzeczypospolitej Polskiej. Jej art. 59 stanowi, że: ”związki
zawodowe oraz pracodawcy i ich organizacje mają prawo do
rokowań, w szczególności w celu rozwiązywania sporów zbiorowych
oraz do zawierania układów zbiorowych pracy i innych porozumień”.
Ponadto w ust. 2 tego artykułu przyznano związkom zawodowym prawo do
organizowania strajków pracowniczych i innych form protestu w
granicach określonych w ustawie. Jednak ze względu na dobro
publiczne ustawa może ograniczyć prowadzenie strajku lub zakazać go
w odniesieniu do określonych kategorii pracowników lub w określonych
dziedzinach.
Z kolei art. 21 ust. 1 ustawy o związkach
zawodowych określa że: „Na zasadach ustalonych odrębnymi
przepisami związkom zawodowym przysługuje prawo prowadzenia
rokowań zbiorowych oraz zawierania układów zbiorowych
pracy, a także innych porozumień przewidzianych przepisami prawa
pracy”.
Natomiast ustawa o Trójstronnej Komisji do
Spraw Społeczno-Gospodarczych
i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego uprawnia strony
Komisji do:
1)
wniesienia pod obrady Komisji sprawy o dużym znaczeniu społecznym
lub gospodarczym, jeżeli uzna, że jej rozwiązanie jest istotne dla
zachowania pokoju społecznego,
2) zajmowania stanowiska w każdej sprawie
dotyczącej polityki społecznej lub gospodarczej,
3) zajmowania stanowiska w sprawie, którą uzna za
mającą duże znaczenie społeczne lub gospodarcze,
4) wspólnego zawierania porozumień.
Ponadto strona
pracowników i strona pracodawców Komisji mogą zawierać
ponadzakładowe układy zbiorowe pracy obejmujące ogół pracodawców
zrzeszonych w organizacjach oraz pracowników zatrudnionych przez
tych pracodawców, a także porozumienia
określające wzajemne
zobowiązania tych stron.
Szczegółowe kwestie dotyczące rozwiązywania
sporów zbiorowych uregulowane zostały w ustawie o rozwiązywaniu
sporów zbiorowych. Ustawa ta wskazuje, że spór zbiorowy
pracowników z pracodawcą może dotyczyć warunków pracy, płac lub
świadczeń socjalnych oraz praw i wolności związkowych pracowników
lub innych grup, którym przysługuje prawo zrzeszania się w związki
zawodowe.
Należy zaznaczyć, że niedopuszczalne jest
prowadzenie sporu zbiorowego w celu poparcia indywidualnych żądań
pracowniczych, jeżeli ich rozstrzygnięcie jest możliwe w
postępowaniu przed organem rozstrzygającym spory o roszczenia
pracowników. Ponadto nie można prowadzić sporu zbiorowego w
związku z problemami politycznymi i społeczno-gospodarczymi, które
nie leżą w gestii pracodawcy tylko w kompetencji organów władzy
państwowej lub samorządowej.
Istotną kwestię stanowi pojęcie pracodawcy w
rozumieniu ustawy o rozwiązywaniu sporów zbiorowych, a co za
tym idzie z kim związki zawodowe mogą wstępować w spór zbiorowy.
Art. 5 tej ustawy wskazuje, że pracodawcą jest podmiot, o którym
mowa w art. 3 Kodeksu pracy. Zgodnie z art. 3 Kodeksu pracy
„Pracodawcą jest jednostka organizacyjna, choćby nie posiadała
osobowości prawnej, a także osoba fizyczna, jeżeli zatrudniają one
pracowników”. W związku z tym stroną sporu nie może być rząd, gdyż
nie jest on pracodawcą.
Kwestią, kto może być pracodawcą w rozumieniu
ustawy o sporach zbiorowych, zajmował się Trybunał Konstytucyjny
jeszcze pod rządem poprzednio obowiązującej Ustawy Konstytucyjnej.
Orzekł on wtedy o zgodności art. 5 ustawy o rozwiązywaniu sporów
zbiorowych z obowiązującymi wówczas przepisami konstytucyjnymi „w
zakresie, w jakim przyjęte w nim pojęcie pracodawcy nie przewiduje
udziału ministra resortowego lub przewodniczącego zarządu gminy
(przewodniczącego zarządu związku komunalnego) jako odrębnej od
bezpośredniego pracodawcy strony sporu zbiorowego dotyczącego
pracowników zatrudnionych w państwowych lub samorządowych
jednostkach sfery budżetowej”. (orzeczenie z 24 lutego 1997 r.; K
19/96; OTK z 1997 r. nr 1, poz. 6).
W prowadzeniu sporu zbiorowego można wyróżnić
następujące etapy:
1) Wszczęcie sporu
Spór zbiorowy istnieje
od dnia wystąpienia przez związek zawodowy do pracodawcy z
żądaniami w sprawach warunków pracy, płac lub świadczeń socjalnych
oraz praw i wolności związkowych pracowników, jeżeli pracodawca nie
uwzględnił wszystkich żądań w terminie określonym w wystąpieniu, nie
krótszym niż 3 dni. W zgłoszeniu sporu określa się przedmiot żądań
objętych sporem. Podmiot zgłaszający spór może też uprzedzić,
że w razie nieuwzględnienia wysuniętych żądań zostanie ogłoszony
strajk, przy czym dzień zapowiedzianego
strajku nie może przypadać przed upływem 14 dni od dnia zgłoszenia
sporu. Jeżeli spór dotyczy treści układu zbiorowego pracy lub innego
porozumienia którego stroną jest organizacja związkowa, wszczęcie i
prowadzenie sporu o zmianę układu lub porozumienia może nastąpić nie
wcześniej niż z dniem ich wypowiedzenia.
2) Rokowania
Pracodawca podejmuje niezwłocznie rokowania
jednocześnie zawiadamiając o powstaniu sporu właściwego okręgowego
inspektora pracy. Rokowania kończą się podpisaniem porozumienia
przez strony, a jeżeli nie dojdzie do porozumienia - sporządzeniem
protokołu rozbieżności ze wskazaniem stanowisk stron.
3) Mediacja
Jeżeli strona, która wszczęła spór podtrzymuje
zgłoszone żądania istnieje możliwość prowadzenia sporu z udziałem
mediatora, którego ustalają wspólnie strony sporu zbiorowego. Jeżeli
przebieg postępowania mediacyjnego nie doprowadza do oczekiwanych
rezultatów w postaci rozwiązania sporu przed upływem
przewidzianych w ustawie terminów, organizacja, która wszczęła spór,
może zorganizować jednorazowo i na czas nie dłuższy niż 2 godziny
strajk ostrzegawczy. Możliwe jest przesunięcie terminu strajku
jeżeli mediator wystąpi o przeprowadzenie ekspertyzy mającej
ustalić sytuację ekonomiczno – finansową zakładu pracy. Mediator
występuje wtedy z wnioskiem do organizacji związkowej o przesunięcie
terminu strajku.
Postępowanie mediacyjne kończy się podpisaniem
porozumienia przez strony, a w razie nieosiągnięcia porozumienia –
sporządzeniem protokołu rozbieżności ze wskazaniem stanowisk stron.
Brak porozumienia rozwiązującego spór zbiorowy w postępowaniu
mediacyjnym uprawnia do podjęcia akcji strajkowej.
4) Arbitraż społeczny
Podmiot prowadzący spór w interesie pracowników
może, nie korzystając z prawa do podjęcia akcji strajkowej podjąć
próbę rozwiązania sporu przez poddanie go rozstrzygnięciu kolegium
arbitrażu społecznego.
5) Strajk
Strajk jest środkiem ostatecznym i nie
może być ogłoszony bez uprzedniego wyczerpania możliwości
rozwiązania sporu, według zasad określonych w ustawie.
Strajk zakładowy
ogłasza organizacja związkowa po uzyskaniu zgody większości
głosujących pracowników, jeżeli w głosowaniu wzięło udział co
najmniej 50% pracowników zakładu pracy. Strajk wielozakładowy
ogłasza organ związku wskazany w statucie po uzyskaniu zgody
większości głosujących pracowników w poszczególnych zakładach pracy,
które mają być objęte strajkiem, jeżeli w głosowaniu w każdym z tych
zakładów wzięło udział co najmniej 50% pracowników.
Ogłoszenie strajku powinno nastąpić co najmniej na 5 dni przed jego
rozpoczęciem.
Należy zwrócić uwagę, że zorganizowanie strajku
niezgodnie z ustawą pociąga za sobą konsekwencje. Pracodawca, który
poniósł szkody w wyniku nielegalnego strajku może domagać się od
związków zawodowych odszkodowania. Poza tym może ukarać
dyscyplinarnie organizatorów lub wnosić sprawę do sądu celem
ukarania winnych.
Uprawnienia Forum Związków Zawodowych do
rozwiązywania sporów zbiorowych
W związku z wyżej wskazanymi regulacjami uprawnienia Forum Związków
Zawodowych do rozwiązywania sporów zbiorowych przedstawiają się
następująco.
Jako organizacji związkowej Forum ZZ przysługują
wszystkie uprawnienia i obowiązują wszelkie zasady dotyczące
rozwiązywania sporów zbiorowych. Z tytułu członkostwa Forum w
Komisji Trójstronnej nie przysługują żadne odrębne (dodatkowe)
możliwości w zakresie rozwiązywania sporów zbiorowych. Co prawda
art. 2a ustawy o Trójstronnej Komisji do Spraw
Społeczno-Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego
przewiduje możliwość zawierania przez wszystkie strony
Komisji wspólnych porozumień, co oznacza możliwość zawieranie takich
porozumień z rządem, jednak w ust. 3 pkt 5) tego artykułu wskazano
wyraźnie, że porozumienia te określają tryb rozstrzygania kwestii
spornych.
W związku z tym spór dotyczący takich porozumień będzie rozstrzygany
w innym trybie niż wynikającym z ustawy o rozwiązywaniu sporów
zbiorowych. Tylko w przypadku wyraźnego wskazania w takim
porozumieniu, że w przypadku sporu dotyczącego tego porozumienia
mają zastosowanie regulacje ustawy o rozwiązywaniu sporów zbiorowych
mógłby wystąpić w przypadku wstąpienia w spór zbiorowy z
rządem.
Poza regulacjami ustawowymi kwestie uczestniczenia Forum
ZZ w sporach zbiorowych znalazły swoje odzwierciedlenie w Statucie
Forum. Jego art. 5 ust 1. stanowi, ze:
”W przypadku naruszenia praw pracowniczych, w obronie prawa do
pracy, godziwych warunków pracy i płacy oraz praw i wolności
związkowych, Forum może wszczynać i prowadzić spory zbiorowe,
organizować strajki lub inne formy protestu.” Ponadto ust. 2 tego
artykułu mówi, że: „W obronie praw i interesów pracowników, którzy
nie mają prawa do strajku, Forum może organizować strajki
solidarnościowe”.
Decyzje w sprawach sporów zbiorowych,
strajków i innych form protestu podejmuje Zarząd Główny Forum.
Art. 1 ust 2 Statutu Forum stanowi,
że Forum Związków Zawodowych jest reprezentantem zrzeszonych w niej
organizacji członkowskich i członków tych organizacji. Dlatego
należy przyjąć, że organizacje te mogą wskazać Forum ZZ jako ich
reprezentanta w sporze zbiorowym.
W przypadku wszczynania sporu zbiorowego
dotyczącego pracowników służby zdrowia, Forum ZZ mogłoby
reprezentować organizacje członkowskie zrzeszające tych pracowników.
Jednakże nie ma możliwości wstąpienia w spór zbiorowy z rządem, lecz
spór powinien być wszczynany oddzielnie z każdym zakładem opieki
zdrowotnej.
Prawnik
Forum Związków Zawodowych
Hanna Kłos
|