Konin, 10 lutego 2012 roku
ZG-I – 08a/12
Pan Jacek Cichocki
Minister Spraw Wewnętrznych
Niezależny Samorządny Związek Zawodowy Pracowników Pożarnictwa po przeprowadzeniu szerokiej akcji konsultacyjnej, przedkłada negatywne stanowisko związku wraz z zebranymi uwagami do projektu ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin, ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji … oraz niektórych innych ustaw (projekt z dnia 10.01.2012 roku - wersja ostateczna).
Zapisy zawarte w w/w projekcie zostały negatywnie ocenione jako niespójne z wcześniej wypracowanymi wnioskami zespołu rządowo-związkowego. Zastosowane zapisy są niedopracowane i posiadające charakter antymotywacyjny, mogące w przyszłości generować skutki odmienne od składanych deklaracji będących podstawą ich wprowadzenia.
Duże kontrowersje i niejasność interpretacyjne wzbudza zapis art. 5 w którym uchyla się art. 60 ustawy o PSP. Powstają pytania - Jak to będzie się miało do np. strażaków, którzy zechcą odejść wg starych zasad?, Brak zapisów przejściowych w tym zakresie!. Podobne rozwiązania, wykreślenie w ustawach pragmatycznych poszczególnych służb artykułów mówiących o tym iż funkcjonariusze po 15 latach służby nabywają prawo do emerytury mundurowej, rodzi obawy, że w przyszłości z obowiązującej ustawy emerytalnej z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym (…) mogłyby zostać wykreślone art. 15 i 15a i w konsekwencji wszyscy funkcjonariusze mogliby zostać włączeni do nowego systemu.
Ponadto brak jednoznacznego określenia zasad starych warunków emerytalnych wzbudza w szeregach funkcjonariuszy głęboki niepokój. Bo czy stare zasady oznaczają dokładnie takie zasady jakie obowiązują na dzień dzisiejszy, czy będą też podlegać jakimś modyfikacjom?
Z brakiem merytorycznego uzasadnienia i zrozumienia spotkały się zapisy dotyczące równoczesnego osiągnięcia 25 lat służby i 55 lat życia dla uzyskania pierwszych uprawnień emerytalnych, co wielokrotnie podczas wcześniejszych prac zespołu było argumentowane. Przedstawiona propozycja członków Federacji ZZ SM - 25 lat służby i 50 lat życia, bądź 25 lat służby bez określania limitu wieku, nie została przyjęta bez podania realnej argumentacji.
Proponowane warunki stanowią niewątpliwie niekorzystne rozwiązania od obecnie funkcjonujących, zwłaszcza z uwagi na obligatoryjność zaistnienia dwóch przesłanek (wieku i stażu pracy) łącznie.
Wprowadzenie takich rozwiązań emerytalnych NIE JEST ZACHĘCENIEM do dłuższego pełnienia służby w formacjach mundurowych. Elementem zachęcającym powinna być godziwa pensja a nie domniemany ''przywilej'' emerytalny w wieku 55 lat !
T. ym bardziej iż w proponowanych zapisach brak jest wielu wcześniej wypracowanych wniosków, w tym brak zapisu o progresywnym wzroście dodatku za wysługę lat do wysokości 35% po 35 latach służby, zapis ten został przyjęty przez zespół rządowo - związkowy i bez wątpienia zachęcałby do dłuższego pozostawania w służbie.
Wydłużenie okresu służby w sposób naturalny pozwala na zwiększenie podstawy wymiaru emerytury i jej zwiększanie za każdy kolejny rok służby o 3%. I winno skutkować wzrostem podstawy naliczania wysokości zaopatrzenia emerytalnego z 75 % do 85%.
Duże kontrowersje i emocje wzbudziło także wykreślenie z ustawy zapisów dotyczących możliwości zwiększenia podstawy wymiaru emerytury ze względu za służbę w warunkach szczególnych, wprowadzając jednocześnie zapisy art. 16 a, dotyczący funkcjonariuszy jednej służby. Służba w warunkach szczególnych związanych z czynnikami ryzyka utraty zdrowia lub życia, determinowanymi czynnikami naturalnymi i technicznymi lub procesami technologicznymi, powinna być traktowana według dotychczasowych zasad określonych na podstawie art. 15. ust. 2 dotychczasowej ustawy.
Stanowisko takie uważamy za wskazane, tym bardziej wobec braku uwzględnienia rozwiązań tego problemu wypracowanych podczas prac zespołu rządowo-związkowego, nie znajdujących zupełnego odzwierciedlenia w przedstawionym projekcie.
Projekt zakłada możliwość wyboru pomiędzy nowym a starym systemem emerytalnym, natomiast nie określa czy system naliczania w starym systemie emerytalnym również zostanie bez zmian, powodując dalszą niepewność funkcjonariuszy i brak stabilności w służbach przekładającej się bezpośrednio na bezpieczeństwo państwa.
Nie sprzyja temu także to iż nowe naliczanie nie przewiduje podwyższania emerytury w przypadku, gdy inwalidztwo emeryta pozostaje w związku ze służbą. Wyrażamy głęboką dezaprobatę dla nowego projektu emerytur szczególnie ze względu na fakt, że nikt nie bierze pod uwagę predyspozycji fizycznych, psychicznych i zdrowotnych jakie musi spełniać funkcjonariusz wykonując swoje obowiązki, niejednokrotnie z narażeniem zdrowia i życia pełniąc służbę w ciągłym stresie.
Stoimy na stanowisku, że wymogi i warunki pełnienia służby, w tym bezwzględnego wykonywania rozkazów z narażeniem zdrowia i życia, nie zawsze znajdujące odzwierciedlenie w godziwej płacy, winny przełożyć się na godne zabezpieczenie emerytalne i standard życia przynajmniej na emeryturze.
Wątpliwości budzą również zapisy uchylające przepisy (dotyczy wszystkich służb) określające uprawnienia członków rodzin zmarłych funkcjonariuszy do renty rodzinnej.
Biorąc pod uwagę jednorodność i spójność tworzonego nowego systemu, NSZZ Pracowników Pożarnictwa wnosi o wprowadzenie zapisów włączających do nowego systemu emerytalnego funkcjonariuszy Służby Celnej. Służba ta posiada wszystkie przymioty służby mundurowej wraz z pragmatyką służbową porównywalną z innymi służbami mundurowymi i jest jedyną służbą mundurową pozostającą poza systemem emerytalnym służb mundurowych. Włączenie funkcjonariuszy celnych do zaopatrzeniowego systemu emerytalnego będzie realizacją podjętych przez Rząd zobowiązań wobec Służby Celnej w roku 1998, potwierdzonych deklaracjami w roku 2008 i 2011.
Szczegółowe uwagi związku do zastosowanych rozwiązań zostaną przedstawione podczas zapowiadanej przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych konferencji uzgodnieniowej.
Za Zarząd
Przewodniczący ZG NSZZ PP
Krzysztof Hetman