Federacja Związków Zawodowych
Służb Mundurowych
Pan
Jerzy Miller
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji
Szanowny Panie Ministrze,
w związku z przesłaniem do zaopiniowania „Założeń do projektu ustawy o racjonalizacji uposażeń służb mundurowych”, przedstawiamy poniższe stanowisko Federacji Związków Zawodowych Służb Mundurowych przyjęte na posiedzeniu w dniu 15 listopada 2010 r.
Stanowisko Federacji Związków Zawodowych Służb Mundurowych
reprezentowanej przez:
NSZZ Policjantów
NSZZ Funkcjonariuszy Straży Granicznej
ZZ Strażaków „Florian”
NSZZ Pracowników Pożarnictwa
NSZZ Funkcjonariuszy i Pracowników Więziennictwa
w sprawie: „założeń do projektu ustawy o racjonalizacji uposażeń służb mundurowych”
Panie Ministrze,
Skala absencji chorobowej występującej w formacjach mundurowych obciążona jest specyfiką służby, związaną ze stresem i szczególnymi warunkami wynikającymi z zagrożeniem życia i zdrowia w działaniach operacyjnych i ratowniczych, czy choćby służby na otwartym powietrzu, bądź przy użyciu sprzętu ochronnego przez wielu funkcjonariuszy, co sprzyja rozprzestrzenianiu się nawet pospolitych zakażeń dróg oddechowych.
Absencja chorobowa, jest zjawiskiem uwarunkowanym wieloprzyczynowo i stanowi przedmiot wielu badań i konsultacji prowadzonych przez Instytut Ochrony Pracy i inne ośrodki.
Jednak żadna z instytucji badających problem absencji nie odważyłaby się na publikację takich ustaleń, jakie zawierają wzmiankowane: „założenia do projektu racjonalizacji uposażeń służb mundurowych, opracowane przez ludzi, którzy chociażby z racji pracy w resorcie, powinni rozróżniać pracę od służby. Tym bardziej, że na poparcie zamieszczonych w „założeniach” stwierdzeń nie przedstawiono wiarygodnych badań statystycznych. A zamieszczone tendencyjnie dane, przy pobieżnym nawet przeliczeniu prowadzą do absurdów, co jednoznacznie ujawnia ich propagandowe źródło.
Ustawowa gwarancja wypłaty 100% uposażenia w okresie przebywania na zwolnieniu lekarskim to przede wszystkim konsekwencja wynikającego z tej samej ustawy obowiązku wykonywania zadań służbowych nawet z narażeniem życia, który bierze na siebie każdy funkcjonariusz składając rotę ślubowania. Wypełniając rotę ślubowania do końca, corocznie traci życie kilkunastu funkcjonariuszy, zaś około tysiąca odnosi obrażenia, które wymagają hospitalizacji. Wielu funkcjonariuszy w wyniku tych obrażeń pozostaje inwalidami do końca życia. Tu akurat dysponujemy dokładną statystyką.
Funkcjonariusze Policji, Straży Granicznej, Straży Pożarnej i Służby Więziennej narażeni są na występowanie zagrożeń nie występujących w innych grupach zawodowych. Stałe zagrożenie dla zdrowia i życia oraz związany z tym stres zawodowy, stała dyspozycyjność, służba zmianowa, realizacja czynności wymagających stałej i pełnej sprawności psychofizycznej, w ekstremalnych warunkach atmosferycznych, w mikroklimacie zimnym lub gorącym. Organizmy funkcjonariuszy są także narażone na długotrwałe wyziębienie i działanie wilgoci, obniżone lub podwyższone ciśnienie atmosferyczne, przeciążenia grawitacyjne, przewlekłe narażenie na hałas, wibracje, promieniowanie jonizujące, mikrofalowe i elektromagnetyczne. Na ekspozycję patogenów biologicznych i trucizn oraz zagrożenie nietypowymi infekcjami.
Służba odbywana jest w ograniczonej przestrzeni, uwarunkowana używanym sprzętem, w częstym lub stałym kontakcie z osobami ze środowiska kryminogennego, osadzonymi, narkomanami, osobami wyjątkowo agresywnymi lub zdesperowanymi, chorymi, osobami zaniedbanymi higienicznie, Służba z bronią, wymagająca stałej koncentracji i dużej samodyscypliny, konieczności prawidłowych reakcji w sytuacjach przewlekłego stresu i pełnej sprawności psychoruchowej. Służba w warunkach napięcia psychicznego, zwiększonej odpowiedzialności za zdrowie i życie własne oraz innych ludzi (podopiecznych lub współpracowników).
Służba oznacza też nieregularny trybu życia, w tym również odżywiania.
Panie Ministrze,
Użyte w projekcie słowo racjonalizacja ma dwa znaczenia, jednym z nich jest: „zastosowanie w jakiejś dziedzinie nowych środków, mających na celu ulepszenie dotychczas stosowanych”. Natomiast w psychologii racjonalizacja oznacza: „pozornie racjonalne uzasadnianie po fakcie swoich decyzji i postaw, kiedy prawdziwe motywy pozostają ukryte…”
Wobec zakładanego w omawianym projekcie wykorzystania środków finansowych pochodzących ze zmniejszeń uposażeń funkcjonariuszy i żołnierzy, na fundusz nagród i zapomóg dla pozostałych wykonujących zadania służbowe w zastępstwie nieobecnych z powodu zwolnień lekarskich, wejście w życie projektowanej ustawy nie spowoduje żadnych skutków dla budżetu. Niczego też nie zmieni, ani nie poprawi adaptacja rozwiązań quasi kontrolnych funkcjonujących w systemie powszechnym, czego dowodem jest niewydolność tego systemu. Tym samym odpada pierwsze znaczenie słowa racjonalizacja.
Panie Ministrze,
Przedstawione w „założeniach” skrajne przykłady niezgodnego z przeznaczeniem wykorzystania zwolnień lekarskich w służbach mundurowych, jako zjawiska nagminnego, stały się doskonałą pożywką dla mediów, w których pojawiły się artykuły dyskredytujące w oczach społeczeństwa funkcjonariuszy, wpływając tym samym na pogorszenie stanu bezpieczeństwa ogólnego.
Przedstawiając dane o zwolnieniach celowo zestawiono je z danymi ZUS, bez wskazania szczegółów dotyczących powodów otrzymywanych przez funkcjonariuszy zwolnień lekarskich np. zwolnienia związane z wypadkami w służbie, etc. Nie przedstawiono w założeniach żadnych dowodów na poparcie przyjętych z góry tez, tylko przypuszczenia, co bardzo niekorzystnie świadczy o autorach założeń.
A czemuż to twórcy projektu nie wskazują na bieżąco konkretnych przykładów, skoro takie przypadki są im znane?
Co zrobiono, aby wyjaśnić i wyeliminować te przypadki? Dlaczego nie pomyślano o wprowadzeniu przepisów pozwalających skutecznie przeciwdziałać tego typu zjawiskom, a tworzy się ustawę, która wprowadza odpowiedzialność zbiorową, krzywdząc wszystkich rzetelnie pracujących i z reguły rzeczywiście chorych funkcjonariuszy? Co z odpowiedzialnością lekarską, za nieuzasadnione wystawienie zwolnienia?
Poza tym, co to znaczy „fikcyjne zwolnienie”? Tzn., że jest, ale go nie ma? Zwolnienie, jako wypisany dokument, nie jest fikcyjne. Ono może tylko poświadczać nieprawdę, co do stanu zdrowia. Dlaczego więc w projekcie ustawy nie użyto tego typu określenia?
Jest wiele pytań i jeszcze więcej żalu i rozgoryczenia. „Założenia”, jak rzadko które z ostatnich projektów poruszyło funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Służby Więziennej i Straży Pożarnej.
Panuje powszechna opinia, że tak naprawdę nie próbuje się walczyć z patologią, jaka towarzyszy zjawisku absencji chorobowej we wszystkich grupach zawodowych, ale chce się po prostu i zwyczajnie, po raz kolejny ogołocić uposażenia funkcjonariuszy. Dodajmy – uposażenia od lat nie waloryzowane!
Panie Ministrze
Protestujemy przeciwko użytym w treści „założeń” sformułowaniom i wielokrotnemu zastosowaniu liczby mnogiej, co, bez przedstawienia wiarygodnych danych ma dowodzić, że jest to zjawisko powszechne. Mamy w tej sprawie odmienny pogląd i dlatego domagamy się aby na podstawie jednostkowych przypadków nie robić uogólnień krzywdzących ogół funkcjonariuszy..
W ocenie Federacji ZZSM tak ważna kwestia dla służb mundurowych reprezentujących Państwo, powinna być poprzedzona „rzeczywistymi” konsultacjami, przy przedstawieniu pełnych i wiarygodnych danych i zaprezentowaniu stanowisk organizacji związkowych. Tymczasem wrześniowa dyskusja na temat zwolnień lekarskich odbyła się na zamkniętej części narady służbowej, bez udziału przedstawicieli związków zawodowych.
Federacja Związków Zawodowych Służb Mundurowych zdecydowanie negatywnie odbiera przedstawione „założenia do projektu zmiany ustawy o racjonalizacji uposażeń służb mundurowych”.
W trosce o właściwy poziom naszych wzajemnych relacji i poważne traktowanie naszego środowiska apelujemy o zerwanie z polityką ustawicznego straszenia, pomysłami zabierania rzekomych przywilejów, dyskryminacji, braku szacunku dla nas i naszych rodzin. Całkowicie odrzucamy przedstawiony projekt, jako kolejny dążący do pozbawienia, bądź ograniczenia należnych funkcjonariuszom świadczeń. Dyskryminujący i dyskredytujący środowisko służb mundurowych w oczach opinii publicznej.
Przewodniczący ZK ZZS „Florian” Przewodniczący KKW NSZZ FSG
Krzysztof Oleksak Mariusz Tyl
Przewodniczący ZG NSZZ PP Przewodniczący ZG NSZZ Policjantów
Krzysztof Hetman Antoni Duda
Przewodniczący ZG NSZZ FiPW
Wiesław Żurawski