2010-05-06
na protest Central Związkowych działających w PSP
(...) Ponadto pragnę podkreślić, że zawsze byłem i jestem zwolennikiem współpracy z wszystkimi związkami zawodowymi działającymi w danej jednostce organizacyjnej PSP oraz w całej Państwowej Straży Pożarnej. Jednakże współpraca ta powinna odbywać się w granicach prawa. Nie widzę jednocześnie przeszkód, aby w ramach efektywnego dialogu społecznego kierownictwa jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej ze związkami zawodowymi, działającymi w strukturach Państwowej Straży Pożarnej, konsultacje w zakresie ustalania regulaminów organizacyjnych mogły być dokonywane w danej jednostce organizacyjnej Państwowej Straży Pożarnej. (...)
Warszawa, dnia 26 kwietnia 2010 r.
KOMENDANT GŁÓWNY
PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ
BK-IV-0111/5-2/10
Według rozdzielnika
W odpowiedzi na pismo z dnia 29 marca 2010 r. bez numeru: Zarządu Krajowego Związku Zawodowego Strażaków „Florian", Krajowej Sekcji Pożarnictwa NSZZ „Solidarność" oraz Zarządu Głównego Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Pracowników Pożarnictwa, dotyczące protestu „przeciwko interpretacji/stwierdzeniu Komendanta Głównego, odbierającej prawo organizacji związkowej do zaopiniowania zmian w regulaminach organizacyjnych komend, zawartej w piśmie BK-IV-0111/30-7/09/10 z 18 lutego 2010 r., uprzejmie wyjaśniam co następuje:
-
w przywołanym wyżej piśmie z dnia 18 lutego 2010 r., Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej przedstawił swoje stanowisko w konkretnej sprawie, w związku z pismami NSZZ Pracowników Pożarnictwa przy KW PSP w Opolu (ZG-I-02/10 z dnia 15 stycznia 2010 r. i ZG-I-02a/10 z dnia 4 lutego 2010 r.),
-
w piśmie z dnia 18 lutego 2010 r., Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej na podstawie obowiązujących przepisów ustawowych (art. 13 a ust. 3 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej) wskazał obowiązującą procedurę ustalania regulaminu organizacyjnego komendy wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej oraz po analizie sprawy odrzucił zarzut postawiony przez NSZZ Pracowników Pożarnictwa przy KW PSP w Opolu „nie przestrzegania przez Opolskiego Komendanta Wojewódzkiego PSP zapisów artykułu 19 ust. 2 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych",
-
zarzut sprzeczności z poleceniem Komendanta Głównego PSP zawartym w piśmie z dnia 26 września 2006 r. znak BO-II-0111/20/2006, uważam za nieuzasadniony, gdyż było to „polecenie jednorazowe" z wyraźnie zakreślonym terminem realizacji, a nie polecenie dotyczące aktualnej procedury związanej z ustalaniem regulaminów organizacyjnych komend Państwowej Straży Pożarnej.
Odnosząc się do stwierdzenia, że moje poprzednie pismo (z 18 lutego 2010 r.) jest jednoznacznie odbierane jako próba ingerowania i ograniczania w znaczący sposób praw wynikających z ustawy o Związkach Zawodowych, informuję, że stanowczo nie zgadzam się z takim stwierdzeniem.
Uprzejmie wyjaśniam, że obowiązek wynikający z art. 19 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854 z późn. zm.) dotyczący współdziałania organów administracji w tym PSP ze związkami zawodowymi w formie opiniowania założeń i projektów aktów prawnych, nie obejmuje spraw załatwianych w drodze indywidualnych aktów organizacyjnych.
Jak wynika z orzecznictwa sądów administracyjnych wymóg konsultacji z reprezentatywną organizacją związkową dotyczy podejmowania aktów o charakterze aktu generalnego. Związki zawodowe wykonują swoje ustawowe zadania w zakresie ochrony praw, interesów zawodowych i socjalnych w formie współdziałania w procesie stanowienia aktów prawnych i w formie obrony interesów indywidualnych pracowników. Obowiązek współdziałania należy zatem ograniczać do podejmowania aktów generalnych, których przedmiotem jest regulacja w zakresie obrony praw, interesów zawodowych i socjalnych ludzi pracy, dotyczących nieokreślonej grupy osób. Akt indywidualny, który pośrednio wpływa na interes zawodowy i socjalny określonej grupy ludzi pracy, może być przedmiotem zaskarżenia na podstawie przepisów prawa we właściwym trybie (art. 23 ust. 2 powołanej ustawy).
Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że decyzja właściwego komendanta PSP o ustaleniu regulaminu organizacyjnego komendy jest indywidualnym aktem organizacyjnym.
Skoro zatem decyzja organu PSP o ustaleniu regulaminu organizacyjnego komendy jest aktem prawnym indywidualnym, to nie ma do niej zastosowania regulacja art. 19 ust. 1 ustawy o związkach zawodowych, czyniąc nieusprawiedliwionym zarzut jej naruszenia przez błędną wykładnię.
Ponadto pragnę podkreślić, że zawsze byłem i jestem zwolennikiem współpracy z wszystkimi związkami zawodowymi działającymi w danej jednostce organizacyjnej PSP oraz w całej Państwowej Straży Pożarnej. Jednakże współpraca ta powinna odbywać się w granicach prawa. Nie widzę jednocześnie przeszkód, aby w ramach efektywnego dialogu społecznego kierownictwa jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej ze związkami zawodowymi, działającymi w strukturach Państwowej Straży Pożarnej, konsultacje w zakresie ustalania regulaminów organizacyjnych mogły być dokonywane w danej jednostce organizacyjnej Państwowej Straży Pożarnej.
komendant Główny
PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ
nadbryg.- Wiesław LEŚNIAKIEWICZ
Otrzymują:
1. Pan Krzysztof Hetman
Przewodniczący Zarządu Głównego
Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Pracowników Pożarnictwa,
2. Pan Robert Osmycki
Przewodniczący Krajowej Sekcji Pożarnictwa NSZZ "Solidarność",
3. Pan Wiesław Puchalski
Przewodniczący Zarządu Krajowego Związku Zawodowego Strażaków "FLORIAN".