Zarząd Główny
Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego
Pracowników Pożarnictwa
w sprawie:
-
problemu ponoszenia przez budżety Komend Powiatowych/Miejskich Państwowej Straży Pożarnej kosztów eksploatacji wysoce specjalistycznego sprzętu ratowniczego, stanowiącego odwód centralny/wojewodzki,
-
powołanie w strukturach Państwowej Straży Pożarnej Zakładowych Społecznych Inspektorów Pracy,
-
standaryzacji sposobu liczenia tzw. „wyjazdów”
-
określenie wymagań kwalifikacyjnych niezbędnych do awansowania oraz zawężenie grona strażaków dla których wymagane jest przeszkolenie w SGSP.
Stanowiska Krajowej Konferencji Delegatów NSZZ Pracowników Pożarnictwa w sprawie:
-
w sprawie uregulowania i uznania kwalifikacji aspiranckich/oficerskich funkcjonariuszy Państwowej Straży Pożarnej
-
w sprawie stanu bezpieczeństwa i higieny pracy, oraz powołania w strukturach Państwowej Straży Pożarnej Zakładowych Społecznych Inspektorów Pracy
Konin dnia 11 grudnia 2009 roku
ZG-I – 23/09
Pan
nadbryg. Wiesław Leśniakiewicz
Komendant Główny
Państwowej Straży Pożarnej
W A R S Z A W A
Zarząd Główny Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Pracowników Pożarnictwa zwraca się z prośbą do Pana Komendanta o zwrócenie szczególnej uwagi na narastający problem ponoszenia przez budżety Komend Powiatowych/Miejskich Państwowej Straży Pożarnej kosztów eksploatacji wysoce specjalistycznego sprzętu ratowniczego. Sprzęt taki w większości wypadków wchodzi w skład Centralnego Odwodu Operacyjnego Komendanta Głównego i jest wykorzystywany do likwidacji skutków zdarzeń powstałych nie tylko na terenie powiatu w którym, stacjonuje ale w większości wypadków na terenie sąsiednich powiatów i województw a pełne koszty utrzymania ponosi KP PSP.
Jako przykład pragniemy przytoczyć problem wynikły w Komendzie Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Brzegu, gdzie na stanie wymienionej wyżej KP PSP znajduje się specjalistyczny dźwig ratowniczy SCDz-50 DUT-0502/2001. Ten specjalistyczny pojazd ratowniczy został zakupiony przez KG PSP i przekazany dla KP PSP w Brzegu w maju 2001 r. Dźwig ten ze względu na swoje walory ratownicze był wielokrotnie wykorzystywany do likwidacji skutków miejscowych zagrożeń powstałych na terenie województw: opolskiego, śląskiego, dolnośląskiego i łódzkiego. Brał również udział w ćwiczeniach specjalistycznych grup ratowniczych na poligonie pod Żaganiem.
Aktualnie koszty które należy ponieść dla zapewnienia właściwej i w pełni bezpiecznej eksploatacji takiego sprzętu przekraczają możliwości finansowe właściwej KP PSP. Za przykład niech posłuży chociażby pilna konieczność wymiany ogumienia w wymienionym wyżej sprzęcie którego koszt wynosi według cen na 2009 r. ok. 50.000zł. netto.
Pomimo wystąpień jakie czynił Komendant Powiatowy PSP w Brzegu w 2008 i 2009 r. do Opolskiego Komendanta Wojewódzkiego PSP w Opolu i Komendanta Głównego PSP w sprawie dofinansowania zakupu rzeczonych opon problem ten nie znalazł zrozumienia u wyżej wymienionych organów a budżet KP PSP w Brzegu nie pozwala na samodzielne poniesienie takich wydatków. Skutkiem takiego stanu rzeczy jest fakt że ogumienie w wymienionym pojeździe ratowniczym jest w stanie bardzo złym co zagraża bezpiecznej jego eksploatacji a co za tym idzie strażakom stanowiącym jego obsługę oraz innym uczestnikom ruchu drogowego, co zmusi w najbliższym czasie Komendanta Powiatowego do jego wycofania z podziału bojowego.
Powyższy jednostkowy przykład stanowi obraz wiele poważniejszego problemu jakim jest zapewnienie źródeł finansowania bieżącego utrzymania i napraw tak specjalistycznego sprzętu będącego na wyposażeniu poszczególnych Komend Powiatowych/Miejskich PSP stanowiących centralne i wojewódzkie odwody a wykorzystywanych w większości wypadków poza ich obszarem chronionym.
Z upoważnienia
Przewodniczący ZG NSZZ PP
Krzysztof Hetman
Konin dnia 11 grudnia 2009 roku
ZG-I – 22/09
Pan
nadbryg. Wiesław Leśniakiewicz
Komendant Główny
Państwowej Straży Pożarnej
W A R S Z A W A
Zarząd Główny Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Pracowników Pożarnictwa, reagując na napływające uwagi i sygnały dotyczące warunków pełnienia służby funkcjonariuszy, oraz realizując Stanowisko Krajowej Konferencji Delegatów Związku, zwraca się z wnioskiem do Pana Komendanta o przeanalizowanie sytuacji w powyższym zakresie i podjęcie działań zmierzających do likwidacji powstających w tym zakresie dysproporcji i podniesienia realnego stanu bezpieczeństwa i higieny pracy funkcjonariuszy.
W naszej ocenie obecna sytuacja w służbie powoduje powstanie mechanizmu pozornej, formalnej zgodności z przepisami nie przekładającej się w praktyce na realny poziom zabezpieczenia strażaków przed nieuchronnymi w naszym zawodzie zagrożeniami. Najczęstszym tłumaczeniem utrzymywania takiego stanu rzeczy przez przełożonych wszystkich szczebli, jest brak środków finansowych na prawidłowe zabezpieczenie strażaków w odpowiedni sprzęt i warunki do bezpiecznego pełnienia służby.
Dramatycznym przykładem może być tutaj wykonywanie napraw pojazdów „domowym sposobem”, w podręcznych warsztatach JRG, przez osoby nie posiadające uprawnień i z użyciem materiałów, lub części zamiennych nie spełniających norm bezpieczeństwa i przepisów kodeksu drogowego. Kończąc na codziennej praktyce dopuszczania niesprawnego sprzętu do służby w podziale bojowym, nie pod wpływem merytorycznej i formalnej oceny jego stanu, ale pod wpływem obawy poniesienia sankcji ze strony przełożonego.
Wśród głównych przyczyn lekceważenia zasad bezpieczeństwa przez podwładnych każdego szczebla należy przede wszystkim wymienić brak odpowiedniego systemu edukacji i szkoleń (wstępnych, okresowych, doskonalących, instruktaży).
Wyrażamy zatem wspólnie pogląd, iż koniecznością jest jak najszybsze powołanie w strukturach Państwowej Straży Pożarnej Zakładowych Społecznych Inspektorów Pracy. Intencją naszą jest umiejscowienie inspektorów na szczeblach powiatowych/miejskich i wojewódzkich (stanowisko w powyższej sprawie w załączeniu).
W związku z powyższym Zarząd Główny NSZZ Pracowników Pożarnictwa prosi Pana Komendanta o przekazanie treści porozumienia jakie zostało podpisane dniu 29 września 2000 roku pomiędzy Komendantem Głównym PSP, a Głównym Inspektorem Pracy.
Powyższy dokument w naszej ocenie stałby się podstawą dalszych wspólnych działań na rzecz poprawy sytuacji w sferze organizacyjno-prawnej bezpieczeństwa i ochrony pracy, w naszej formacji, w tym podjęcie wspólnych prac nad zmianami i aktualizacją obowiązujących przepisów bhp.
Z upoważnienia
Przewodniczący ZG NSZZ PP
Krzysztof Hetman
W załączeniu :
Stanowisko Krajowej Konferencji Delegatów NSZZ Pracowników Pożarnictwa
z dnia 17 września 2009 roku
Konin dnia 08 grudnia 2009 roku
ZG-I – 21/09
Pan
nadbryg. Wiesław Leśniakiewicz
Komendant Główny
Państwowej Straży Pożarnej
W A R S Z A W A
Zarząd Główny Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Pracowników Pożarnictwa zwraca się z prośbą do Pana Komendanta o podjecie zdecydowanych kroków zmierzających do ujednolicenia wykładni i stosowania rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 maja 2005 r. w sprawie szczegółowych warunków podwyższania emerytur funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej (Dz.U. z 2005 r., Nr 86, poz. 734) zmieniającego wcześniejsze rozporządzenie w tym zakresie.
Problem dotyczy w szczególności nowego zapisu w § 4 pkt 3: „co najmniej 30 dni służby w ciągu roku” zastąpiono sformułowaniem „co najmniej przez 30 dni w ciągu roku”. Powyższy zapis powoduje powrót do pytania - czy sformułowanie „dni” jest równoznaczne z dniami służby i jak należy liczyć wyjazdy do akcji, które rozpoczęły się przykładowo o godz. 23 a zakończyły się o godz. 2 w nocy dnia następnego – jako jeden czy dwa dni ?
Problem interpretacji powyższego zapisu występuje z różnorakim natężeniem na terenie całego Kraju, jednak wymaga pilnego uregulowania w celu standaryzacji sposobu liczenia tzw. „wyjazdów”, jednakowego dla wszystkich strażaków.
Z upoważnienia
Przewodniczący ZG NSZZ PP
Krzysztof Hetman
Konin dnia 08 grudnia 2009 roku
ZG-I – 20/09
Pan
nadbryg. Wiesław Leśniakiewicz
Komendant Główny
Państwowej Straży Pożarnej
W A R S Z A W A
W nawiązaniu do Stanowiska Krajowej Konferencji Delegatów Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Pracowników Pożarnictwa z dnia 17 września 2009 r. w sprawie w sprawie uregulowania i uznania kwalifikacji aspiranckich/oficerskich funkcjonariuszy Państwowej Straży Pożarnej , Zarząd Główny Związku, wnioskuje o podjęcia działań zmierzających do uregulowania/zmian zapisów ustawowych (m.in. art. 36 ustawy o PSP), które pozwolą na jednoznaczne określenie wymagań kwalifikacyjnych niezbędnych do awansowania oraz zawężenie grona strażaków dla których wymagane jest przeszkolenie w SGSP.
Zgodnie z otrzymanymi i zbieranymi opiniami, otrzymane w ostatnim okresie interpretacje i wykładnie prawa w tym zakresie spowodowały dalsze poszerzenie zakresu osób w przypadku których, wymagane jest w/w przeszkolenie, powodując w dalszym stopniu deprecjację kwalifikacji i doświadczenia aspirantów posiadających stopień oficerski.
Jednym z możliwych rozwiązań tego problemu jest zmiana zapisów ustawowych w kierunku zawężenia grona osób od których wymagane jest przeszkolenie w SGSP poprzez uznanie ich kwalifikacji aspiranckich popartych odpowiednim stażem służby na stanowiskach oficerskich np.:
- W art. 36 ust. 4 po pkt. 2) dodać pkt. 2a w brzmieniu:
2a. Ukończenie przeszkolenia nie jest wymagane jeśli strażak zajmuje już stanowisko oficerskie od co najmniej 3 lat.
- W art. 36 w ust. 5 dodać pkt. 1 w brzmieniu:
1. Ukończenie przeszkolenia nie jest wymagane jeśli strażak zajmuje już stanowisko oficerskie związane z kierowaniem działaniami ratowniczymi od co najmniej 5 lat.
Przedstawione propozycje, w naszej ocenie, pozwolą na rozwiązanie narastającego w ostatnim okresie problemu awansowania strażaków, a także przyczynią się do usprawnienia sytemu szkolenia w tym zakresie pozwalając jednocześnie uniknąć różnych interpretacji tych samych zapisów ustawowych dotyczących kwalifikacji.
Z upoważnienia
Przewodniczący ZG NSZZ PP
Krzysztof Hetman
W załączeniu :
Stanowisko Krajowej Konferencji Delegatów NSZZ Pracowników Pożarnictwa
z dnia 17 września 2009 roku
S T A N O W I S K O
KRAJOWEJ KONFERENCJI DELEGATÓW
Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego
PRACOWNIKÓW POŻARNICTWA
z dnia 17 września 2009 roku
w sprawie uregulowania i uznania kwalifikacji aspiranckich/oficerskich funkcjonariuszy
Państwowej Straży Pożarnej
Krajowa Konferencja Delegatów Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Pracowników Pożarnictwa, w nawiązaniu do otrzymanej i stosowanej wykładni Komendy Głównej, rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 20 marca 2009 r. w sprawie stanowisk służbowych w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej, oraz wcześniejszych wystąpień i uchwał Związku w sprawie uregulowania i uznania kwalifikacji aspiranckich i oficerskich przy rozpatrywaniu wniosków awansowych na wyższe stopnie i wyższe stanowiska służbowe, zobowiązuje Zarząd Główny do podjęcia działań zmierzających do uregulowania/zmian zapisów ustawowych (m.in. art. 36 ustawy o PSP), które pozwolą na jednoznaczne określenie wymagań kwalifikacyjnych niezbędnych do awansowania oraz zawężenie grona strażaków dla których wymagane jest przeszkolenie w SGSP.
Podjęte prace i zmiany ustawowe w naszej ocenie winny spowodować zmniejszenie grona funkcjonariuszy od których wymagane jest przeszkolenie w SGSP, poprzez uznanie ich kwalifikacji aspiranckich popartych odpowiednim stażem służby na stanowiskach oficerskich.
Przedstawione propozycje, w naszej ocenie, pozwolą na rozwiązanie narastającego w ostatnim okresie problemu awansowania strażaków, a także uniknąć różnych interpretacji tych samych zapisów ustawowych dotyczących kwalifikacji.
Z upoważnienia
Przewodniczący ZG NSZZ PP
Krzysztof Hetman
S T A N O W I S K O
KRAJOWEJ KONFERENCJI DELEGATÓW
Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego
PRACOWNIKÓW POŻARNICTWA
z dnia 17 września 2009 roku
w sprawie stanu bezpieczeństwa i higieny pracy, oraz powołania w strukturach Państwowej Straży Pożarnej Zakładowych Społecznych Inspektorów Pracy
Krajowa Konferencja Delegatów Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Pracowników Pożarnictwa, mając na uwadze specyficzne warunki pełnienia służby i związane z tym zagrożenia, a szczególnie wpisane w treść roty ślubowania, zobowiązanie poświęcenia i oddania się pełnionej służbie, wyraża zaniepokojenie pogarszającymi się warunkami w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy funkcjonariuszy.
Obserwowany w ostatnich latach wzrost zadań ratowniczych i wysoka specjalizacja podejmowanych działań, powodują realny wzrost zagrożenia zdrowia i życia strażaków biorących bezpośredni i pośredni udział w akcjach ratowniczych. Podejmując działania ratownicze strażak musi wykazać się z jednej strony sprawnością fizyczną, konieczną do prawidłowego wykonywania zadań związanych z bezpośrednim udziałem w akcji, z drugiej strony niebywałą sprawnością psychiczną niezbędną do podejmowania prawidłowych decyzji, od których zależy zdrowie i życie własne, kolegów i osób potrzebujących naszej pomocy.
Są to niejednokrotnie zagrożenia i sytuacje dotychczas niespotykane i nieobjęte rozwiązaniami systemowymi, oraz – niestety – sporadyczną, wybiórczą i opóźnioną działalnością służb BHP podległych pracodawcom.
Wśród głównych przyczyn lekceważenia zasad bezpieczeństwa przez podwładnych każdego szczebla należy przede wszystkim wymienić brak odpowiedniego systemu edukacji i szkoleń (wstępnych, okresowych, doskonalących, instruktaży).
Wyrażamy zatem wspólnie pogląd, iż koniecznością jest jak najszybsze powołanie w strukturach Państwowej Straży Pożarnej Zakładowych Społecznych Inspektorów Pracy. Intencją naszą jest umiejscowienie inspektorów na szczeblach powiatowych/miejskich i wojewódzkich.
Podstawą działania tak powstałej Społecznej Inspekcji Pracy na każdym szczeblu winny stać się działania zmierzające do natychmiastowej poprawy warunków służby w dziedzinach:
- umundurowania specjalnego i odzieży ochronnej,
- uzbrojenia i ekwipunku osobistego,
- pojazdów ratowniczych i ich wyposażenia,
- systematycznych okresowych szkoleń bhp,
- budynków strażnic i ich wyposażenia,
- stałej opieki psychologicznej i medycznej,
- poprawy warunków pełnienia służby, zwłaszcza w zakresie kondycji psychofizycznej ratowników.
Główne kierunki działania na rzecz poprawy istniejącej sytuacji powinny polegać na zmianie świadomości pracodawców jak również samych strażaków w kierunku, uzmysłowienia sobie na każdym poziomie i szczeblach zarządzania, że bezpieczeństwo w służbie wiąże się z najwyższą wartością, jaką niewątpliwie jest życie i zdrowie ludzkie, w pracownika przez cały okres jego służby, aż do osiągnięcia wieku emerytalnego.
W celu realizacji powyższego założenia Krajowa Konferencja Delegatów zobowiązuje i upoważnia Zarząd Główny do podjęcia następujących kroków:
1. Poznać treść porozumienia pomiędzy KG PSP, a Głównym Inspektorem Pracy podpisanym 29 września 2000 roku,
2. Uzyskać opinię prawną w celu ustalenia możliwości i podstaw legislacyjnych do utworzenia w strukturach PSP społecznych inspektoratów pracy,
3. Na szczeblu krajowym opracować wspólne z pozostałymi związkami zawodowymi, wytyczne do stworzenia regulaminów wyborów SIP przez organizacje terenowe,
4. Na szczeblach terenowych uzyskać pomoc Okręgowych Inspektorów Pracy w stworzeniu i organizacji SIP w jednostkach macierzystych.
Działania organizacyjne w tym zakresie powinny również polegać na stałym nacisku na przełożonych, by podjęli wreszcie nie pozorowane, lecz faktyczne działania na rzecz poprawy sytuacji w sferze organizacyjno-prawnej bezpieczeństwa i ochrony pracy, w naszej formacji, poprzez opracowanie i wydanie wytycznych MSWiA (wymóg ustawy o społecznej inspekcji pracy) i wypracowanie wspólnie przez stronę związkową i stroną służbową (na szczeblu KGPSP) zasad funkcjonowania w jednostkach PSP instytucji Społecznej Inspekcji Pracy.
Z upoważnienia
Przewodniczący ZG NSZZ PP
Krzysztof Hetman