Zarząd Główny
Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego
Pracowników Pożarnictwa
Brzeg dnia 16 czerwca 2009 roku
ZG-I – 11/09
Pan
nadbryg. Wiesław Leśniakiewicz
Komendant Główny
Państwowej Straży Pożarnej
W A R S Z A W A
Wobec napływających uwag do trwającego procesu zmian i aktualizacji regulaminów organizacyjnych Komend Powiatowych/Miejskich, wprowadzających zmiany zawarte w nowym przepisie kwalifikacyjnym, Zarząd Główny Związku wnosi o podjecie zdecydowanych kroków w celu ujednolicenia interpretacji i stosowania w/w przepisu w skali całego kraju.
Aktualnie zgodnie z otrzymywanymi sygnałami powyższy przepis służy wielu Komendantom, jako narzędzie szukania oszczędności (pomimo zaplanowanych na ten cel środków finansowych), poprzez opóźnianie wprowadzania zmian, i niekorzystną dla podległych strażaków interpretacji i wykładni prawa.
Do dnia dzisiejszego w niektórych regionach kraju nie unormowana jest sytuacja w zakresie mianowania na nowe stanowiska: Zastępcy Dowódcy Zmiany i Dyżurnego Stanowiska Kierowania. Stosowana przez poszczególnych Komendantów w tym zakresie interpretacja i wykładnia nowego przepisu, przekłada się na liczne nieprawidłowości i nieścisłości, powodujące że do dnia dzisiejszego stanowiska te nie są obsadzone, lub następują próby ich obsadzania odmienne od intencji i wykładni przedstawionej w uzasadnieniu do cytowanego przepisu.
Przykładem takiego postępowania może być stawiany wymóg imiennego uzgadniania stanowisk na szczeblu wojewódzkim, lub też mianowania na czas określony. Wynikiem tego jest sytuacja w której stanowisko z-cy dowódcy zmiany pozostaje w dalszym ciągu nie obsadzone, lub też wyznacza się strażaków do pełnienia obowiązków na tym stanowisku. Innym przykładem tego typu praktyk jest także mianowanie strażaków zajmujących dotychczas stanowisko starszego dyspozytora na tzw. „stanowiska równorzędne”, zamiast na stanowisko, które je zastąpiło tzn. dyżurnego stanowiska kierowania. I po raz kolejny nowy przepis mający uporządkować i usystematyzować sytuację wprowadzając hierarchię stanowisk i korpusów, staje się w wyniku stosowanych praktyk i interpretacji, powodem dalszej destabilizacji i zamieszania w służbie.
Dodatkowo trwający proces zmiany regulaminów, poza wskazywanymi powyżej nieprawidłowościami i zgłaszanymi jednostkowo trudnościami w procesie konsultowania tych dokumentów, powoduje negatywne skutki dla coraz większej rzeszy strażaków, którzy poprzez brak mianowania na nowe stanowiska (z-cy dowódcy zmiany), pozbawieni zostali możliwości awansowania w bieżącym roku, oraz w przypadku dyżurnego stanowiska kierowania możliwości awansowania w grupie zaszeregowania.
Otrzymanie w tym zakresie odpowiedzi, lub też opracowanie odpowiednich wytycznych i przekazanie ich do wiadomości Komendantów Wojewódzkich, Powiatowych, Miejskich, pozwoli na wprowadzenie jednakowych rozwiązań w skali całego Kraju, będąc jednocześnie realizacją oczekiwań całego środowiska.
Z upoważnienia
Przewodniczący ZG NSZZ PP
Krzysztof Hetman
Zarząd Główny
Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego
Pracowników Pożarnictwa
Brzeg dnia 16 czerwca 2009 roku
ZG-I – 12/09
Pan
nadbryg. Wiesław Leśniakiewicz
Komendant Główny
Państwowej Straży Pożarnej
W A R S Z A W A
W związku z licznymi pytaniami kierowanymi do naszego związku dotyczącymi problemów z dostaniem się strażaków na kursy lub przeszkolenia, Zarząd Główny Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Pracowników Pożarnictwa zwraca się z prośbą do Pana Komendanta o przeanalizowanie i podjęcie działań nad dostosowaniem systemu kształcenia i szkolenia do obecnych potrzeb służby oraz ustalenia i usystematyzowania priorytetów kształcenia w PSP.
Według naszej oceny, należy zauważyć, że wprowadzane zmiany w przepisie kwalifikacyjnym powinny być skorelowane ze zmianami w systemie kształcenia kadry Państwowej Straży Pożarnej. Zmiany te powinny być długofalowe i gwarantujące, że strażak będzie mógł dostosować swoje wykształcenie do wprowadzonych wymagań i jednocześnie nie zostanie zaskoczony zmianami w relatywnie krótkim czasie, oraz wprowadzane zmiany nie będą stwarzać konieczności nagłego przeszkolenia dużej liczby strażaków.
Analizując sytuację kadrową na przestrzeni istnienia Państwowej Straży Pożarnej zauważamy, że poziom posiadanych kwalifikacji ogólnych i zawodowych stale rośnie. Dzisiaj mamy kadrę o relatywnie wysokich kwalifikacjach. Natomiast bardzo niewiele zmieniło się w formie i systemie szkolenia strażaków. Mając na uwadze, że dzisiaj służbę w podziale bojowym pełnią strażacy, którzy ukończyli kursy zawodowe (podstawowe, podoficerskie) posiadają tytuł technika lub inżyniera pożarnictwa należałoby się zastanowić nad wprowadzeniem nowych form szkolenia (np. szkolenia w jednostkach ratowniczo – gaśniczych, wykonywaniem zadań operacyjno–rozpoznawczych).
Dalsze utrzymywanie w obecnej formie kształcenia niejednokrotnie wypacza sens podnoszenia wymogów kwalifikacyjnych, których posiadanie jest potwierdzane zdaniem egzaminów państwowych. Jedną ze zgłaszanych propozycji w dobie zwiększonego zapotrzebowania na przeszkolonych funkcjonariuszy, jest zastąpienie stacjonarnych kursów szeregowych, szkoleniem w JRG, które kończyłoby się zdaniem zewnętrznego egzaminu. Natomiast w naszej ocenie zupełnie niezrozumiałym i mało efektywnym w obecnej sytuacji jest organizowanie dla oficerów - podoficerskich kursów uzupełniających.
Jednocześnie należy zauważyć iż obecna sytuacja kadrowa, wraz z wprowadzanymi zmianami, powoduje relatywne zmniejszenie ilości stanowisk podoficerskich i aspiranckich, powodując ograniczenie możliwości uzyskania awansu we wskazanych korpusach. Wobec powyższego po raz kolejny, ponawiamy nasz wcześniejszy wniosek o rozszerzenie korpusu podoficerów o stopień „starszy ogniomistrz sztabowy”, oraz w korpusie aspirantów o stopień „starszy aspirant sztabowy”, oraz przywrócenie rozwiązań prawnych umożliwiających otrzymanie pierwszego stopnia aspiranckiego dla podoficerów z wyższym wykształceniem. Przyjęcie takich rozwiązań zgodne jest z oczekiwaniami środowiska strażaków, będąc jednocześnie uhonorowaniem wysiłku wkładanego w podnoszenie kwalifikacji wobec stale zwiększającego się zakresu zadań i zagrożeń codziennej służby.
Mając powyższe na uwadze, jeszcze raz prosimy Pana Komendanta o szybkie i zdecydowane działania, które umożliwią racjonalne wykorzystanie czasu w służbie oraz podnoszenie kwalifikacji przez strażaków bez, niejednokrotnie, kilkuletniego oczekiwania na swoją kolejkę, zapewniając szybkie zniwelowanie dysproporcji w brakach kadrowych w poszczególnych regionach kraju.
Z upoważnienia
Przewodniczący ZG NSZZ PP
Krzysztof Hetman