Federacja Związków Zawodowych Służb Mundurowych
MSWiA oraz MS
Warszawa, 27.02.2009 r.
ZZ-285/2009
Szanowny Pan Grzegorz SCHETYNA
WICEPREZES RADY MINISTRÓW
MINISTER SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
W dniu 30 stycznia 2009 roku do Zarządu Głównego NSZZ Policjantów, Krajowej Komisji Wykonawczej NSZZ Funkcjonariuszy Straży Granicznej, Zarządu Głównego NSZZ Pracowników Pożarnictwa i Zarządu Krajowego ZZS „Florian” wpłynęły z Gabinetu Politycznego MSWiA założenia projektu ustawy o emeryturach i rentach dla funkcjonariuszy służb mundurowych, z prośbą o przedłożenie uwag w terminie 6 dni.
Federacja Związków Zawodowych Służb Mundurowych skierowały w odpowiedzi pismo, że swoje uwagi przekażą w terminie ustawowym, tzn. w ciągu 30 dni od chwili otrzymania założeń. Z uwagi na brak w założeniach szeregu istotnych informacji, związki zawodowe zwróciły się do Gabinetu Politycznego MSWiA z prośbą o uzupełnienie przekazanych danych, formułując w tym celu dodatkowe pytania. Odpowiedzi na pytania wpłynęły do central związkowych dopiero 26 lutego br. w godzinach popołudniowych. Należy też zaznaczyć, że na część pytań udzielono odpowiedzi bardzo ogólnikowych, a na część wcale nie odpowiedziano. Przykładowo zatem, bez odpowiedzi pozostały pytania o zestawienie liczbowe uwzględniające faktyczny powód odejścia ze służby, o przeciętną długość życia emeryta/rencisty mundurowego, o ilość orzeczeń komisji lekarskich o niezdolności do służby według kategorii niezdolności. Na pytania o planowane zadania służb po roku 2010, z uwzględnieniem przewidzianej liczby funkcjonariuszy w skali kraju, organizacji i obsady etatowej na poszczególnych szczeblach organizacyjnych i proporcji etatów oraz o przewidywane zmiany w zakresie czasu służby, stopnia dyspozycyjności, uprawnień o charakterze finansowym i socjalnym MSWiA odpowiedziało, że kwestie te „nie stanowią przedmiotu założeń projektu ustawy o emeryturach i rentach dla funkcjonariuszy służb mundurowych”, tymczasem są to sprawy niezwykle istotne i bezpośrednio związane z materią założeń.
Założenia w kształcie, w jakim zostały przekazane związkom zawodowym w dniu 30 stycznia, rozpowszechniono w środowisku służb mundurowych, gdzie spotkały się z bardzo negatywnym przyjęciem.
Generalnie wyrażono pogląd, że założenia zmian w ustawie emerytalnej powinny dotyczyć wyłącznie osób nowo wstępujących do służby, a nie już zatrudnionych w służbach mundurowych. Każde inne rozwiązanie narusza konstytucyjną zasadę praw nabytych i jest nie do przyjęcia tak przez związki zawodowe, jak i reprezentowanych przez nie funkcjonariuszy. W dyskusji na ten temat zwracano uwagę, że obecnie obowiązująca ustawa emerytalna dla służb mundurowych została uchwalona w lutym 1994 roku po zmianie ustrojowej jako rezultat konsensusu osiągniętego ze związkami zawodowymi, które zapewniano wówczas o trwałości i nienaruszalności przyjętych rozwiązań. Krańcowym jak dotychczas przejawem niezadowolenia służb mundurowych z proponowanych zmian były pikiety protestacyjne zorganizowane 19 lutego br. w Gdańsku i Krakowie, podczas których skierowano petycję do Prezesa Rady Ministrów.
Niezależnie od powyższego należy podkreślić, że podczas posiedzenia Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych Sejmu RP w dniu 17 lutego br. , podsekretarz stanu w MSWiA Adam Rapacki stwierdził, że do chwili obecnej z ministerstwa nie wyszły założenia mogące być podstawą do procedowania nad ustawą emerytalną. Istniejące założenia określił jako wstępne, nad którymi trwa jeszcze dyskusja w ścisłym kierownictwie MSWiA i zapewne będą skorygowane. Z kolei w wywiadzie udzielonym „Gazecie Wyborczej” i opublikowanym w dniu 26 lutego br., stwierdził Pan między innymi: „Chcemy wydłużyć staż pracy do 25 lat służby, ale być może zrezygnujemy z wprowadzenia wieku emerytalnego 55 lat (…). Rozważamy by maksymalna emerytura wyniosła 85 % średniego wynagrodzenia z dwóch lub trzech ostatnich lat”.
W zaistniałej sytuacji rodzi się pytanie o rzeczywisty kształt założeń do projektu ustawy, gdyż z ostatnich wypowiedzi członków ścisłego kierownictwa MSWiA wynika, że dokument otrzymany przez związki zawodowe rzeczywiście miał charakter wstępny, a koncepcja zmian cały czas ulega zmianie. Związki zawodowe zwracają się do Pana o rzeczywistą debatę, gdyż kontakt za pośrednictwem mediów nie służy merytorycznej dyskusji. Równocześnie Federacja Związków Zawodowych Służb Mundurowych podkreśla, że zmiany w ustawie emerytalnej dla służb mundurowych mogą dotyczyć wyłącznie funkcjonariuszy nowo przyjmowanych do służby.
Federacja Związków Zawodowych Służb Mundurowych czując szczególną odpowiedzialność za sytuację w poszczególnych formacjach po raz kolejny wzywa Pana do podjęcia rzeczywistego dialogu i konsultacji społecznych z przedstawicielami Federacji. Uważamy, że dążenie do takiego spotkania i dialogu leży we wspólnym interesie wszystkich stron odpowiedzialnych za bezpieczeństwo Państwa i stabilność służb.
Przewodniczący ZK ZZS „Florian” Przewodniczący KKW NSZZ FSG
Wiesław Puchalski Jacek Zakrzewski
Przewodniczący ZG NSZZ PP Przewodniczący ZG NSZZ Policjantów
Krzysztof Hetman Antoni Duda
Przewodniczący ZG NSZZ FiPW
Bronisław Ogonek-Obierzyński
Warszawa, 27 lutego 2009 r.
ZZ-173/2009
Gabinet Polityczny
Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
W odpowiedzi na przekazane w dniu 26 lutego 2009 roku informacje uzupełniające (pismo BMP–1747(1)/09/RC) do otrzymanych 30 stycznia 2009 roku „założeń do projektu ustawy o emeryturach i rentach dla funkcjonariuszy służb mundurowych” (pismo GPM-12/09), Zarząd Główny NSZZ Policjantów, KKW NSZZ Funkcjonariuszy Straży Granicznej, ZG NSZZ Pracowników Pożarnictwa i ZK ZSS „Florian”, zrzeszone w Federacji Związków Zawodowych Służb Mundurowych, po dokonaniu wstępnej analizy przedstawia wspólne stanowisko, w którym krytycznie ocenia przekazane dokumenty. Stanowisko to wynika z powszechnej negatywnej oceny przekazanej przez nasze organizacje zakładowe, terenowe, oddziałowe i wojewódzkie.
Stanowisko naszych organizacji jest zbieżne z ocenami przekazanymi Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji przez naszych przełożonych.
Odrzucamy w całości przedstawione założenia wobec dyskryminującego podziału funkcjonariuszy ze względu na rok urodzenia oraz datę podjęcia służby zapisane w części szczególnej ust. I, pkt 2, 3, 4 i 5 „projektu”.
W związku z brakiem elementarnych danych, których nie ma w „projekcie”, w celu uzyskania niezbędnych informacji i wyjaśnień skierowaliśmy dodatkowe zapytania, na które praktycznie nie otrzymaliśmy odpowiedzi, lecz bardzo ogólne informacje i wyjaśnienia, że Zakład Emerytalno-Rentowy MSWiA nie prowadzi takiej statystyki. Brak tych podstawowych danych uniemożliwia merytoryczną ocenę projektu i dyskredytuje jego autorów.
W ocenie Federacji Związków Zawodowych Służb Mundurowych założenia „projektu” naruszają wiele zasad konstytucyjnych, w tym tak fundamentalne jak zasada zaufania obywatela do państwa prawa, czy też zasadę równego traktowania, i w przedstawionym kształcie są nie do zaakceptowania.
Przewodniczący ZK ZZS „Florian” Przewodniczący KKW NSZZ FSG
Wiesław Puchalski Jacek Zakrzewski
Przewodniczący ZG NSZZ PP Przewodniczący ZG NSZZ Policjantów
Krzysztof Hetman Antoni Duda
Przewodniczący ZG NSZZ FiPW
Bronisław Ogonek-Obierzyński
Warszawa, 27 lutego 2009 roku
Pan Donald TUSK
PREZES RADY MINISTRÓW
Stanowisko
Federacji Związków Zawodowych Służb Mundurowych
W związku z zatwierdzeniem przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji Pana Grzegorza Schetynę dokumentu pod nazwą „Założenia wieloletniej koncepcji funkcjonowania Straż Granicznej w latach (2009-2015)” wskutek której ma dojść w 2009 roku do likwidacji 2 oddziałów Straży Granicznej na granicy zachodniej oraz w 2010 roku jednego na granicy południowej, Federacja Służb Mundurowych wnosi zdecydowany sprzeciw na sposób przeprowadzania konsultacji tej decyzji.
Kwestia likwidacji miejsc pracy i służby wymagała procedowania zgodnego z zapisami ustawy o związkach zawodowych. Pomimo deklaracji Pana Ministra na wcześniejszych spotkaniach w Komendzie Głównej Straży Granicznej, że do 15 lutego br. odbędzie się spotkanie z przedstawicielami NSZZ FSG w kwestii ostatecznego ustalenia reorganizacji na granicy wewnętrznej, deklaracje Pana Ministra rozminęły się z faktycznym działaniem.
Tak drastyczne i szybkie działanie oprócz utraty licznych miejsc służby spowoduje dodatkową falę odejść ze skutkiem dla budżetu Państwa i formacji. Godnym podkreślenia jest fakt, iż w sferze cięć finansowych w Straży Granicznej nie było również konsultacji z organizacją związkową. Wywoła to niewątpliwy wpływ na warunki pełnienia służby oraz spowoduje wymierny skutek np. w obniżeniu funduszu nagrodowo-zapomogowego.
Zmiany etatowe i strukturalne służb ochrony granicy państwowej w dobie kryzysu światowego oraz wzmożonych migracji obywateli spoza UE jest działaniem nieodpowiedzialnym, naruszającym bezpieczeństwo wewnętrzne państwa.
Przytoczone działania powodują napięcie środowiska mundurowego i są dowodem na to, że można spodziewać się identycznych metod w rozwiązaniu pozostałych kluczowych dla środowiska mundurowego kwestii.
W związku z zaistniałą sytuacją żądamy renegocjowania założeń koncepcji z zachowaniem procedur ustawowych oraz odłożenia w czasie procesu likwidacji oddziałów Straży Granicznej na granicy wewnętrznej albowiem proces pośpiesznej likwidacji wywoła również poważne skutki finansowe dla budżetu formacji i resoru MSWiA, jak również wpłynie negatywnie na funkcjonariuszy Straży Granicznej, którzy zostali w sposób nagły, bezprecedensowy postawieni w obliczu likwidacji swoich stanowisk pracy.
Przewodniczący ZK ZZS „Florian” Przewodniczący KKW NSZZ FSG
Wiesław Puchalski Jacek Zakrzewski
Przewodniczący ZG NSZZ PP Przewodniczący ZG NSZZ Policjantów
Krzysztof Hetman Antoni Duda
Przewodniczący ZG NSZZ FiPW
Bronisław Ogonek-Obierzyński