2009-01-16
OPINIA ZWIĄZKU
dotycząca projektu rozporządzenia MSWiA w sprawie stanowisk służbowych w jednostkach organizacyjnych PSP
Zarząd Główny
Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego
Pracowników Pożarnictwa
Konin dnia 2009-01-12
ZG-FZZ-I – 01/09
Biuro
FORUM
ZWIĄZKÓW ZAWODOWYCH
Dotyczy: projektu rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie stanowisk służbowych w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej
Niezależny Samorządny Związek Zawodowy Pracowników Pożarnictwa przedkłada:
pozytywną opinię
do projektu rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie stanowisk służbowych w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej.
Zaproponowane zmiany w projekcie rozporządzenia, a w szczególności likwidacja stanowisk służbowych przypisanych do dwóch korpusów powinna z jednej strony uczynić przepis bardziej przejrzystym i gwarantować jasne kryteria mianowania na dane stanowisko służbowe i awansowania w stopniu służbowym. Z drugiej strony likwidacja ta może nastąpić w chwili zagwarantowania na terenie całego kraju możliwości obsadzenia stanowisk strażakami posiadającymi stosowne kwalifikacje. Niewątpliwie w tym celu powinny być przeprowadzone działania zmierzające do zagwarantowania odpowiedniej liczby kadry w każdym powiecie tak, aby 31 grudnia 2013 roku osiągnąć ten cel.
Wyodrębnienie grupy stanowisk i umieszczenie ich w załączniku nr 6 już dzisiaj określa kierunek zmian w kwalifikacjach, zapewniając odpowiedni okres przejściowy na uzupełnienie kadry na terenie kraju, pozwalając mianować strażaków na stanowisko przypisane do docelowego – odpowiedniego – korpusu w powiatach, gdzie braki kadrowe nie występują. Płynne odchodzenie od stanowisk tzw. łamanych w tej formie jest przez nas akceptowane. Takie rozwiązanie jest poprawne i naprawiające negatywnie oceniane wytyczne, które regulowały rodzaj stanowisk w poszczególnych komendach.
Jednocześnie w § 4 wyżej cytowanego projektu rozporządzania uregulowano sytuację strażaków nie spełniających wymagań kwalifikacyjnych na zajmowanym stanowisku przy braku uregulowania dotyczącego dalszego awansów w stopniach.
W celu zachowania praw nabytych strażaków proponuje się dodać ust.3 w §4 w brzmieniu „Strażacy, o których mowa w ust. 1 zachowują prawo do awansu w stopniu służbowym nawet, jeśli nie spełniają wymagań kwalifikacyjnych określonych w rozporządzeniu, jednak nie dłużej niż do chwili skierowania i ukończenia szkolenia lub kursu podnoszącego kwalifikacje do wymagań określonych w rozporządzeniu.”
Za Zarząd
Przewodniczący ZG NSZZ PP
Krzysztof Hetman
Zarząd Główny
Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego
Pracowników Pożarnictwa
Warszawa dnia 12 stycznia 2009 r.
ZG-I – 02 /09
Pan
nadbryg. Wiesław Leśniakiewicz
Komendant Główny
Państwowej Straży Pożarnej
W A R S Z A W A
Zarząd Główny Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Pracowników Pożarnictwa, w załączeniu przekazuje opinię do projektu rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie stanowisk służbowych w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej.
Niezależny Samorządny Związek Zawodowy Pracowników Pożarnictwa stoi na stanowisku, że gwarantem prawidłowego funkcjonowania naszej formacji oraz jej stałego rozwoju jest między innymi trafne określenie kwalifikacji, jakie są wymagane na stanowisku służbowym. Wymagania kwalifikacyjne dla danego stanowiska powinny odzwierciedlać zadania, jakie ma wykonywać strażak na tym stanowisku. Postawione zadania i wymóg posiadania odpowiednich kwalifikacji, w dalszej kolejności powinien przełożyć się na odpowiednią wysokość wynagrodzenia na danym stanowisku służbowym. Takie uzależnienie wskazuje, że w celu prawidłowego określenia kwalifikacji niezbędnym jest powiązanie prac nad przepisem kwalifikacyjnym z pracami nad innymi zagadnieniami dotyczącymi funkcjonowania Państwowej Straży Pożarnej.
Podwyższenie wymogów kwalifikacyjnych oraz wprowadzenie nowych stanowisk jest pozytywnie opiniowane pod warunkiem odpowiedniego zaszeregowania tych stanowisk w przepisie płacowym.
Wieloletnie doświadczenia wskazują, że prace prowadzone odrębnie nad przepisem kwalifikacyjnym, płacowym i organizacyjnym powodują powstawanie niespójności między tymi przepisami, co doprowadza do różnorodności w interpretacji przepisów i niekorzystnie wpływa na prawidłowe funkcjonowanie naszej formacji.
Wskazany w opinii brak uregulowania dotyczącego awansów w stopniach, może w przyszłości doprowadzić do sytuacji, w której dla strażaków zajmujących stanowisko pomimo nie spełnienia wymagań kwalifikacyjnych , brak będzie regulacji prawnej w zakresie możliwości awansu na wyższy stopień. Co z kolei zaskutkuje dowolną interpretacją (mimo zapisów w protokole uzgodnieniowym z prac zespołu) ze strony przełożonych decydujących o awansie w stopniu i społeczną niesprawiedliwością.
Projekt wyżej cytowanego rozporządzenia jest nieadekwatny do potrzeb tej grupy strażaków i wymaga formalnego uzupełnienia w kwestii awansowania w stopniach. Projektowane rozporządzenie powinno zostać uzupełnione o zapis, że strażacy , którzy zachowują stanowisko pomimo nie spełnienia wymagań kwalifikacyjnych będą mogli awansować do maksymalnego stopnia przypisanego dla danego stanowiska służbowego.
Wielokrotnie byliśmy zapewniani, że podnoszenie kwalifikacji będzie nagradzane możliwością awansu na wyższe stanowisko służbowe i wielokrotnie doświadczaliśmy, że strażak, który decydował się na podniesienie swoich kwalifikacji do wprowadzonego w danym momencie progu, był zaskakiwany ponownymi zmianami przepisu kwalifikacyjnego. Dodatkowo podniesienie kwalifikacji tak naprawdę nie gwarantuje uzyskanie wyższego stanowiska służbowego. Pragniemy jeszcze raz podkreślić, że jesteśmy zwolennikami stałego wzrostu poziomu wyszkolenia strażaków, jednak jednocześnie oczekujemy, że wprowadzane zmiany dotyczące kwalifikacji nie mogą narażać strażaków na ponoszenie kosztów i zaangażowanie czasu w wyszkolenie bez gwarancji spełniania kwalifikacji po uzupełnieniu wyszkolenia.
Ponadto znowu należy zauważyć, jak ważne jest powiązanie prac związanych z przepisem kwalifikacyjnym z innymi zmianami w funkcjonowaniu naszej formacji i uniknięcia poprzednich błędów polegającym na różnym nazewnictwie stanowisk służbowych, a tym samym uniemożliwienia mianowania strażaka na takie stanowiska.
Dodatkowo w celu prawidłowego wykorzystywania stanowisk służbowych oraz unormowania struktur w komendach wojewódzkich i powiatowych wprowadzenie zmian, w szczególności nowych stanowisk, powinno zostać uwzględnione w regulaminach organizacyjnych komend wojewódzkich i powiatowych, przy bezwzględnym odejściu od bezpodstawnych i negatywnie ocenianych wytycznych, które regulowały rodzaj stanowisk w poszczególnych komendach.
Jednocześnie wnioskujemy do Pana Komendanta o uwzględnienie wszystkich zachodzących zmian w przepisach i regulaminach, przy określaniu wytycznych i zasad dotyczących tegorocznej akcji awansowej. Wchodzenie tego przepisu w momencie zbierania i opracowywania wniosków awansowych może w praktyce przełożyć się na nierówne kryteria (kwalifikacje/regulaminy/stanowiska) składania i rozpatrywania tych wniosków, powodując wzrost społecznego niezadowolenia, poprzez kolejne ograniczenie możliwości awansowania strażaków.
Za Zarząd
Przewodniczący ZG NSZZ PP
Krzysztof Hetman