2008-04-25
- w sprawie wykazu wniosków awansowych
- w sprawie podwyższenia kwot równoważników
- w sprawie zmianowego systemu służby w zakresie podziału bojowego i stanowisk kierowania
Warszawa, dnia l8 kwietnia 2008 r.
KOMENDANT GŁÓWNY
PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ
BKS-I-123/4-1/08
Pan
Krzysztof HETMAN
Przewodniczący
Zarządu Głównego
NSZZ Pracowników Pożarnictwa
W nawiązaniu do pisma, znak ZG-I-11/08 z dnia 07 marca 2008 r., w sprawie wykazu wniosków awansowych, skierowanych do Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej przez komendantów wojewódzkich, uprzejmie informuję, że według stanu na dzień 1 kwietnia 2008 r. wpłynęło 1168 wniosków awansowych w korpusie oficerskim oraz 894 w korpusie aspiranckim.
Pragnę poinformować, że w piśmie, znak BKS-I-123/1-2/08 z dnia 23 stycznia 2008 r., poleciłem komendantom wojewódzkim Państwowej Straży Pożarnej przesłanie do podległych komend powiatowych (miejskich) Państwowej Straży Pożarnej informacji o wnioskach, które zaopiniowali negatywnie i nie nadali im dalszego biegu. Ponadto, informuję, że Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej nie posiada takowych danych.
Jednocześnie informuję, że organizacje związków zawodowych poszczególnych szczebli, w uzasadnionych przypadkach, winny występować ze stosownymi zapytaniami bezpośrednio do właściwych komendantów wojewódzkich, powiatowych lub miejskich Państwowej Straży Pożarnej.
nadbryg. Wiesław LEŚNIAKIEWICZ
Do wiadomości:
1. Pan Robert OSMYCKI
Przewodniczący Sekcji Krajowej Pożarnictwa
NSZZ „Solidarność"
2. Pan Wiesław PUCHALSKI
Przewodniczący Zarządu Krajowego
Warszawa, dnia 23 kwietnia 2008 r.
KOMENDANT GŁÓWNY
PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ
BKS-I-100/7/08
Pan
Krzysztof HETMAN
Przewodniczący ZG NSZZ PP
W odpowiedzi na pismo, znale ZG-I-05/08 z dnia 22 stycznia 2008 r. w sprawie podwyższenia kwot równoważników należnych funkcjonariuszom, informuję, że podzielam zdanie Pana Przewodniczącego, iż równoważniki są niedoszacowane. Nadmieniam, że dokonane zostało porównanie wysokości równoważników w innych służbach mundurowych takich jak Biuro Ochrony Rządu, Policja, Straż Graniczna, Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencja Wywiadu i Ministerstwo Obrony Narodowej. Analiza obejmowała świadczenia: pomocy finansowej, dopłaty do wypoczynku, zwrotu kosztów przejazdu do miejsca pełnienia służby, należności w związku z otrzymaniem mieszkania oraz równoważników za remont brak mieszkania. Należy stwierdzić, że stan faktyczny świadczeń należnych funkcjonariuszom PSP różni się zarówno wysokością jak i sposobem ich naliczania.
W świetle powyższego, ustalenie wysokości kwot równoważników świadczeń należnych funkcjonariuszom PSP powinno korespondować ze wzrostem cen i aktualną sytuację społeczno-gospodarczą.
Mając na uwadze fakt, że ustawa budżetowa na rok bieżący jest zatwierdzona, a w budżecie PSP zostały uwzględnione aktualnie obowiązujące wysokości równoważników, w chwili obecnej trudnym byłoby podniesienie tych kwot. Działanie takie mogłoby spowodować zachwianie w budżetach jednostek organizacyjnych PSP lub wstrzymanie wypłat niektórych świadczeń z powodu braku pokrycia w środkach budżetowych.
Niemniej jednak przewiduję podjęcie stosownych działań przy pracach związanych z planem budżetu PSP na 2009 rok.
nadbryg. Wiesław LEŚNIAK1EW1CZ
Warszawa, dnia 23 kwietnia 2008 r.
KOMENDANT GŁÓWNY
PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ
BKS-I-100/8/08
Pan
Krzysztof HETMAN
Przewodniczący ZG NSZZ PP
W odpowiedzi na pismo, znak ZG-I-07/08 z dnia 22 stycznia 2008 r. w sprawie zmianowego systemu służby w zakresie podziału bojowego i stanowisk kierowania, informuję Pana Przewodniczącego, co następuje.
W świetle obowiązujących przepisów prawa, nie ma podstaw prawnych do zastosowania proponowanego przez Pana Przewodniczącego rozwiązania polegającego na zastąpieniu w korpusie podoficerów, stanowiska „starszego dyspozytora" stanowiskiem „pomocnika dyżurnego operacyjnego". Zgodnie bowiem z obecnie obowiązującym rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 25 lipca 2006 r. w sprawie stanowisk służbowych w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej, maksymalnych stopni przypisanych do poszczególnych stanowisk oraz dodatkowych wymagań kwalifikacyjnych, jakim powinni odpowiadać strażacy na określonych stanowiskach służbowych (Dz. U z 2006 r. Nr 142, poz. 1022 z późn. zm.) nie przewiduje się dla strażaków pełniących służbę w komendach powiatowych (miejskich) Państwowej Straży Pożarnej stanowiska „pomocnik dyżurnego operacyjnego" w korpusie stanowisk podoficerskich (zał. Nr 4 Stanowiska służbowe, maksymalne stopnie oraz dodatkowe wymagania kwalifikacyjne dla strażaków pełniących służbą w komendach powiatowych (miejskich) Państwowej Straży Pożarnej).
W związku z powyższym realizacja zgłoszonego przez Pana postulatu wymaga stosownej zmiany przywołanego wyżej rozporządzenia. Pragniemy jednak zwrócić uwagę na fakt, iż przedmiotowa zmiana skutkować będzie wprowadzeniem kolejnego
-2-
stanowiska, na które mianowani będą zarówno aspiranci jak i podoficerowie, co wprowadzi brak przejrzystości w wymaganiach kwalifikacyjnych na danym stanowisku.
W myśl § 2 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 29 grudnia 2005 r. w sprawie pełnienia służby przez strażaków PSP (Dz. U. z 2005 r. Nr 266 poz. 2247) kompetencje w zakresie określenia harmonogramu służby (12/24 i 12/48, 24/48, 24/72), w tym udzielenie strażakowi prawa do wypoczynku w trakcie wykonywania zadań służbowych w zmianowym rozkładzie czasu służby, w Komendzie Wojewódzkiej PSP - należą do Komendanta Wojewódzkiego PSP, natomiast w Komendzie Powiatowej/Miejskiej PSP - należą odpowiednio do Komendanta Powiatowego/Miejskiego PSP.
Z doświadczenia jednak wynika, iż system pełnienia służby nie ma negatywnego wpływu na działalność operacyjną. W związku z cytowanym powyżej aktem prawnym, Komendant Główny PSP nie może odgórnie wprowadzić jednego konkretnego (w tym przypadku 24/72) systemu pełnienia służby w stanowiskach kierowania i w podziale bojowym.
Decyzję w sprawie służby w systemie 24-godzinnym podejmują komendanci wojewódzcy PSP, po uprzedniej konsultacji z organizacjami związkowymi szczebla wojewódzkiego, mając na względzie:
- posiadane możliwości etatowe,
- zapewnienie minimalnych stanów osobowych zmian służbowych,
- zachowanie 40-godzinnej normy czasu służby w sześciomiesięcznym okresie rozliczeniowym, stosownie do postanowień art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 2006 r. Nr96, poz.667, ze zm.).
Ewentualna zmiana systemu pełnienia służby na stanowiskach kierowania Państwowej Straży Pożarnej wymaga wprowadzenia stosownych zmian w regulaminie pracy i służby danej jednostki organizacyjnej Państwowej Straży Pożarnej, po uprzedniej konsultacji z organizacjami związkowymi.
Niemniej jednak na uwagę zasługuje fakt, że wprowadzenie skróconego czasu trwania służby na stanowisku kierowania do 12 godzin na dobę, spowodowało znaczne
-3-
zmniejszenie obciążenia strażaków pełniących służbę w PSK i MSK, przez co poprawie uległy warunki pełnienia służby w tych stanowiskach.
W zakresie ujednolicenia obsługi numeru alarmowego 112 w stanowiskach kierowania PSP uprzejmie informuję, iż w wyniku przeprowadzonej przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w porozumieniu z Ministrem Zdrowia analizy koncepcji funkcjonowania jednego wojewódzkiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego, wykazano wiele istotnych mankamentów tego rozwiązania. W związku z powyższym, przedmiotowa koncepcja w niedostateczny sposób zabezpiecza skuteczne wykonywanie zadań w zakresie ratownictwa i zarządzania kryzysowego, a ponadto spowalnia proces budowy bezpieczeństwa w zakresie systemu powiadamiania, a także dysponowania i koordynacji działań. Ponadto, nie uwzględniono w niej roli służb ustawowo powołanych do niesienie pomocy, które dysponują wykwalifikowanymi zasobami ludzkimi.
nadbryg. Wiesław LEŚNIAKIEW1CZ