20 kwietnia 2007 roku
Pisma dotyczące umowy społecznej
„Gospodarka – Praca – Rodzina - Dialog”
- - FEDERACJA ZZ SM
Warszawa, dnia 19.04.2007 r.
KOMUNIKAT
FEDERACJI ZWIĄZKÓW ZAWODOWYCH
SŁUŻB MUNDUROWYCH
W dniu 18 kwietnia 2007 roku odbyło się posiedzenie Zarządu Głównego Forum Związków Zawodowych, na którym jednym z głównych tematów była prezentacja deklaracji, trybu negocjacji oraz harmonogramu prac w ramach Umowy Społecznej „Gospodarka - Praca - Rodzina - Dialog" przez wiceprzewodniczącego Zespołu posła S. Szweda oraz Ministra w Kancelarii Premiera - Sekretarza Zespołu R. Kwiatkowskiego.
Istotnym elementem prac nad umową społeczną jest ostateczne ustalenie tematów, które obejmie Umowa, w tym także włączenie do powszechnego systemu emerytalnego żołnierzy i funkcjonariuszy.
Minister R. Kwiatkowski oraz poseł S. Szewd odnosząc się do stanowiska Federacji ZZ SM z dnia 12.03.2007 r. skierowanego do Prezesa Rady Ministrów i Szefów Służb oraz zdecydowanego stanowiska FZZ zrzeszającego większość związków mundurowych popierają wycofanie propozycji włączenia do powszechnego systemu emerytalnego służb mundurowych i zachowanie rozwiązań dotychczasowych.Efektem burzliwej, ale szczerej dwustronnej dyskusji było uzyskanie deklaracji od przedstawicieli Zespołu reprezentujących Rząd o wycofaniu tematu zmiany systemu emerytur mundurowych z prac nad Umową Społeczną.
Za Federację
Przewodniczący
Zarządu Główko NS/Z Policjantów
Antoni DUDA
- - FORUM ZZ
Bydgoszcz, dnia 19 kwietnia 2007 roku
L. Dz. FZZ III/…../19/04/07
Pan Jarosław KACZYŃSKI
PREMIER RZECZPOSPOLITEJ
POLSKIEJ
Zarząd Główny Forum Związków Zawodowych – reprezentatywnej centrali związkowej w rozumieniu ustawy o Trójstronnej Komisji ds. społeczno-gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego – zwraca się do Premiera Jarosława Kaczyńskiego i Wicepremiera Ludwika Dorna, przewodniczącego zespołu rządowego ds. ubezpieczeń społecznych i umowy społecznej, o natychmiastowe wycofanie z prac nad umową społeczną “Gospodarka-Praca-Rodzina-Dialog” projektu włączenia do powszechnego systemu emerytalnego funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Więziennej, żołnierzy zawodowych oraz sędziów i prokuratorów.
Pomysł włączenia do powszechnego systemu emerytalnego funkcjonariuszy służb mundurowych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwa Sprawiedliwości, żołnierzy zawodowych MON, sędziów i prokuratorów został negatywnie oceniony przez Federację Związków Zawodowych Służb Mundurowych, która uznała próby zmierzające w tym kierunku za szczególnie niebezpieczne dla bezpieczeństwa zewnętrznego i wewnętrznego państwa.
Przeciwko takim rozwiązaniom przemawia szczególny charakter służby i pracy przedstawicieli wymienionych grup zawodowych, gdyż są oni zatrudnieni na podstawie odrębnych ustaw, w których zapisano obowiązek narażania życia i zdrowia. Jednocześnie wejście Polski do Unii Europejskiej zobowiązuje Rząd RP do dostosowania prawa polskiego do prawa unijnego, zwłaszcza w zakresie bezpieczeństwa wewnętrznego w ramach układu z Schengen. W żadnym z krajów UE funkcjonariusze służb mundurowych nie są objęci powszechnym systemem emerytalnym, dlatego też nie wolno działać na niekorzyść służb mundurowych w Polsce. Propozycje zmiany systemu emerytalno–rentowego służb mundurowych przyniosą wyłącznie negatywne skutki tak w wymiarze globalnym, jak i lokalnym, przekładając się na pogorszenie stanu bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego kraju.
Prawo do przejścia na wcześniejszą emeryturę przysługuje policjantom od chwili powołania w Polsce tej formacji, tj. od 1919 roku. W okresie II RP w odniesieniu do policjantów, żołnierzy Korpusu Ochrony Pogranicza, Straży Granicznej, Straży Ogniowej i Straży Więziennej oraz wojska funkcjonował system zaopatrzeniowy, a ich emerytury i renty były wypłacane z budżetu państwa. Podobne rozwiązania systemowe przyjęto po II wojnie światowej, w tym po ponownym powołaniu Policji w 1990 roku. Zgodnie z artykułami w ustawach pragmatycznych poszczególnych służb funkcjonariusze są zobowiązani służyć wiernie Narodowi, chronić ustanowiony Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej porządek prawny, strzec bezpieczeństwa Państwa i jego obywateli, nawet z narażeniem życia”. Codzienna policyjna służba dowodzi, że owo narażenie ma jak najbardziej konkretny wymiar. Tylko w latach 1990-2007 straciło życie prawie 120 policjantów, a kilkuset funkcjonariuszy pozostałych formacji zostało inwalidami, broniąc życia i bezpieczeństwa obywateli. Pozostałe formacje, czyli Straż Graniczna, Państwowa Straż Pożarna oraz Służba Więzienna stoją również na straży porządku i bezpieczeństwa w państwie. Innym argumentem, który należy uwzględnić, jest potrzeba stabilizacji służby w Policji i innych służbach mundurowych. Jakiekolwiek informacje o próbach odebrania funkcjonariuszom służb mundurowych praw nabytych powodują masowe składanie raportów o odejście ze służby, a już w chwili obecnej jest kilka tysięcy wakatów i brakuje chętnych do pracy we wszystkich formacjach mundurowych.
Funkcjonariusze pełniący tak trudną i niebezpieczną służbę muszą korzystać ze szczególnych uprawnień emerytalno-rentowych, gwarantowanych przez państwo prawa i zgodnych z systemem legislacyjnym Unii Europejskiej.
PRZEWODNICZĄCY
FORUM ZWIĄZKÓW ZAWODOWYCH
WIESŁAW SIEWIERSKI
Bydgoszcz, 19 kwietnia 2007 r.
L. Dz. FZZ III/…../19/04/07
Pan Ludwik DORN
WICEPREMIER RZECZPOSPOLITEJ
POLSKIEJ
SZEF ZESPOŁU DS. UMOWY
SPOŁECZNEJ
Zarząd Główny Forum Związków Zawodowych – reprezentatywnej centrali związkowej w rozumieniu ustawy o Trójstronnej Komisji ds. społeczno-gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego – zwraca się do Premiera Jarosława Kaczyńskiego i Wicepremiera Ludwika Dorna, przewodniczącego zespołu rządowego ds. ubezpieczeń społecznych i umowy społecznej, o natychmiastowe wycofanie z prac nad umową społeczną “Gospodarka-Praca-Rodzina-Dialog” projektu włączenia do powszechnego systemu emerytalnego funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Więziennej, żołnierzy zawodowych oraz sędziów i prokuratorów.
Pomysł włączenia do powszechnego systemu emerytalnego funkcjonariuszy służb mundurowych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwa Sprawiedliwości, żołnierzy zawodowych MON, sędziów i prokuratorów został negatywnie oceniony przez Federację Związków Zawodowych Służb Mundurowych, która uznała próby zmierzające w tym kierunku za szczególnie niebezpieczne dla bezpieczeństwa zewnętrznego i wewnętrznego państwa.
Przeciwko takim rozwiązaniom przemawia szczególny charakter służby i pracy przedstawicieli wymienionych grup zawodowych, gdyż są oni zatrudnieni na podstawie odrębnych ustaw, w których zapisano obowiązek narażania życia i zdrowia. Jednocześnie wejście Polski do Unii Europejskiej zobowiązuje Rząd RP do dostosowania prawa polskiego do prawa unijnego, zwłaszcza w zakresie bezpieczeństwa wewnętrznego w ramach układu z Schengen. W żadnym z krajów UE funkcjonariusze służb mundurowych nie są objęci powszechnym systemem emerytalnym, dlatego też nie wolno działać na niekorzyść służb mundurowych w Polsce. Propozycje zmiany systemu emerytalno–rentowego służb mundurowych przyniosą wyłącznie negatywne skutki tak w wymiarze globalnym, jak i lokalnym, przekładając się na pogorszenie stanu bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego kraju.
Prawo do przejścia na wcześniejszą emeryturę przysługuje policjantom od chwili powołania w Polsce tej formacji, tj. od 1919 roku. W okresie II RP w odniesieniu do policjantów, żołnierzy Korpusu Ochrony Pogranicza, Straży Granicznej, Straży Ogniowej i Straży Więziennej oraz wojska funkcjonował system zaopatrzeniowy, a ich emerytury i renty były wypłacane z budżetu państwa. Podobne rozwiązania systemowe przyjęto po II wojnie światowej, w tym po ponownym powołaniu Policji w 1990 roku. Zgodnie z artykułami w ustawach pragmatycznych poszczególnych służb funkcjonariusze są zobowiązani służyć wiernie Narodowi, chronić ustanowiony Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej porządek prawny, strzec bezpieczeństwa Państwa i jego obywateli, nawet z narażeniem życia”. Codzienna policyjna służba dowodzi, że owo narażenie ma jak najbardziej konkretny wymiar. Tylko w latach 1990-2007 straciło życie prawie 120 policjantów, a kilkuset funkcjonariuszy pozostałych formacji zostało inwalidami, broniąc życia i bezpieczeństwa obywateli. Pozostałe formacje, czyli Straż Graniczna, Państwowa Straż Pożarna oraz Służba Więzienna stoją również na straży porządku i bezpieczeństwa w państwie. Innym argumentem, który należy uwzględnić, jest potrzeba stabilizacji służby w Policji i innych służbach mundurowych. Jakiekolwiek informacje o próbach odebrania funkcjonariuszom służb mundurowych praw nabytych powodują masowe składanie raportów o odejście ze służby, a już w chwili obecnej jest kilka tysięcy wakatów i brakuje chętnych do pracy we wszystkich formacjach mundurowych.
Funkcjonariusze pełniący tak trudną i niebezpieczną służbę muszą korzystać ze szczególnych uprawnień emerytalno-rentowych, gwarantowanych przez państwo prawa i zgodnych z systemem legislacyjnym Unii Europejskiej.
PRZEWODNICZĄCY
FORUM ZWIĄZKÓW ZAWODOWYCH
WIESŁAW SIEWIERSKI
- - Odpowiedź MSWiA (Marek SURMACZ)
MINISTERSTWO
SPRAW WEWNĘTRZNYCH i ADMINISTRACJI
Warszawa, dnia kwietnia 2007 r.
Sekretarz Stanu
Marek SURMACZ
DBP-W- 076/2784/07/2425
Pan Antoni Duda
Przewodniczący Zarządu Głównego
NSZZ Solidarność
W odpowiedzi na pismo ZZ-253/2007 z dnia 14 marca 2007 r. oraz w nawiązaniu do Stanowiska Federacji Związków Zawodowych Służb Mundurowych wobec założeń do zawarcia umowy społecznej „Gospodarka-Praca-Rodzina-Dialog", chciałbym zwrócić uwagę na fakt, że Zespół do Spraw Umowy Społecznej, którego sprawozdanie zawiera budzącą niepokój FZZSM propozycję włączenia zaopatrzeniowego systemu emerytalnego służb mundurowych do powszechnego systemu emerytalnego, jest organem opiniodawczo-doradczym Rady Ministrów koordynującym prace strony rządowej podczas negocjacji w ramach Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno Gospodarczych. Związki Zawodowe, jako jedna ze stron wyżej wymienionej Komisji, będą miały więc wpływ na ostateczny kształt zawartej umowy.
Ponadto pragnę nadmienić, że Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji nie posiada swojego przedstawiciela w Zespole do Spraw Umowy Społecznej. Do chwili obecnej nie wpłynął również do Ministerstwa żaden oficjalny dokument w przedmiotowej kwestii, co wskazuje, że wspomniana propozycja znajduje się na bardzo wczesnym etapie opracowania. Podzielając troskę sygnatariuszy Stanowiska FZZSM o bezpieczeństwo wewnętrzne i zewnętrzne Państwa, uważam, że aktualnie brak jest podstaw do niepokoju o przyszłą sytuację emerytalną funkcjonariuszy służb mundurowych.
podpis:
Marek Surmacz