KOMENDANT GŁÓWNY
PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ
BKS-I-110/48-1/07
BKS-I-110/46/2007
Warszawa, dnia 11 kwietnia 2007 roku
BKS-I-110/48-1/07
wg rozdzielnika
W związku z występującymi zapytaniami, uprzejmie informuję, że do Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej nie wpłynął żaden projekt nowelizacji ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 67, ze zm.), który dotyczyłby zmian systemu zaopatrzenia emerytalnego objętych tą ustawą służb mundurowych.
Jednocześnie informuję, że procedurze legislacyjnej poddana jest obecnie jedynie kwestia renty rodzinnej (art. 24 wyżej wymienionej ustawy), do projektu którego zgłoszono uwagi uwzględniające interes strażaków Państwowej Straży Pożarnej delegowanych do pełnienia służby poza granicą państwa w grupach ratowniczych.
Tym nie mniej zaznaczam, że projekty aktów normatywnych opracowywane w resorcie spraw wewnętrznych i administracji są przekazywane do zaopiniowania w zakresie konsultacji społecznych i wewnątrzresortowych (stosownie do postanowień § 6 zarządzenia nr 9 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 30 marca 1999 r. w sprawie opracowywania, uzgadniania, wydawania i ogłaszania aktów normatywnych w resorcie spraw wewnętrznych i administracji - Dz. Urz. MSWiA Nr 2, poz. 18, ze zm.).
st.bryg. dr inż. Witold Skomra
Otrzymują:
1. Komendanci wojewódzcy PSP - wszyscy
2. Komendanci szkół PSP - wszyscy
3. Dyrektor CNBOP
4. Dyrektor CMP
5. Szef WOP MON
6. A/a
Do wiadomości:
Przewodniczący Central Związków Zawodowych działających w PSP.
Warszawa, dnia 12 kwietnia 2007 roku
BKS-I-110/46/2007
Wg rozdzielnika
Uprzejmie informuję, że kierownicy jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej mają prawo do suwerennego kształtowania polityki kadrowej w kierowanych przez siebie jednostkach.
Do mianowania na określone stanowisko służbowe oraz ustalenia uposażenia, kierownicy tych jednostek biorą pod uwagę takie czynniki, jak posiadane wykształcenie ogólne, kwalifikacje pożarnicze oraz staż służby strażaka (zgodnie z art. 36 ust. 1 ustawy o Państwowej Straży Pożarnej).
Odnośnie kwestii dodatku służbowego, pragnę zaznaczyć, że warunki przyznawania dodatku służbowego oraz okoliczności uwzględniane przy ustalaniu i zmianie wysokości dodatku służbowego reguluje § 6 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 8 września 2006 r. w sprawie uposażenia strażaków Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. Nr 161, poz. 1189).
Nadmienić należy, że mianowanie strażaka na określone stanowisko służbowe oraz ustalenie mu uposażenia ograniczone jest możliwościami etatowymi jednostki organizacyjnej Państwowej Straży Pożarnej oraz środkami finansowymi będącymi w dyspozycji kierowników tych jednostek. Faktem jest, że częstokroć wysokość dodatku służbowego strażaka nie odzwierciedla faktycznego poziomu realizacji zadań służbowych, co przy ograniczonych środkach finansowych jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej powoduje, że strażak w okresie wieloletniej służby otrzymuje uposażenie nieadekwatne do zakresu wykonywanych obowiązków służbowych.
Kierownicy jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej, w celu uhonorowania wzorowego wykonywania obowiązków służbowych i długoletniej służby, mają prawo do zwiększenia wysokości dodatku służbowego, strażakom przechodzącym na zaopatrzenie emerytalne, do kwoty stanowiącej 50 % otrzymywanego uposażenia zasadniczego i dodatku za stopień. Prawo to nie jest ograniczone przez obowiązujące przepisy normujące zasady i wysokość ustalania uposażenia strażakom Państwowej Straży Pożarnej.
st.bryg. dr inż. Witold Skomra
Otrzymują:
1. Komendanci wojewódzcy PSP - wszyscy
2. Komendanci szkół PSP - wszyscy
3. Dyrektor CNBOP
4. Dyrektor CMP
5. Przedstawiciele central związków zawodowych
6. A/a