Warszawa dnia 11 kwietnia 2007 roku
K O M U N I K A T 06/07
Zarządu Głównego
Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Pracowników Pożarnictwa
11 kwietnia 2007 roku
W dniu 11 kwietnia 2007 roku odbyło się posiedzenie Zarządu Głównego Związku. W czasie trwania obrad przedyskutowano i omówiono następujące problemy i tematy:
1. Przedstawienie materiałów i przebiegu spotkań konsultacyjnych w zakresie PROJEKTU ROZPORZĄDZENIA MSWIA W SPRAWIE UPOSAŻENIA STRAŻAKÓW PSP
W dniu 13 marca 2007 - pozytywna opinia w sprawie rozporządzenia płacowego :
(…) Zgodnie z przyjętymi podczas spotkań konsultacyjnych ustaleniami, ponawiamy wniosek dotyczący konieczności opracowania i wydania przez Komendanta Głównego wytycznych lub regulaminu przyznawania tak zapisanego i określonego zwiększenia dodatku służbowego .
Aktualnie przepis znajduje się w fazie uzgodnień międzyresortowych z możliwością ukazania się pod koniec miesiąca
2. Omówienie spotkania FEDERACJI Służb Mundurowych z Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji Januszem Kaczmarkiem w dniu 13 lutego 2007 r..
3. FEDERACJIA Służb Mundurowych (12 marca br.) - pojawienie się zapisów sprawozdania z działalności Zespołu ds. Umowy Społecznej, a w szczególności części dotyczącej tematu „Włączenia pracowników służb mundurowych, sędziów i prokuratorów do powszechnego systemu emerytalnego”. – Stanowisko federacji i wystąpienie do władz (państwowych i służbowych,)
4. Omówienie wystąpień Związku dotyczących:
- GAZETA PRAWNA – reorganizacja komend i czas służby – (10.01.2007 r. i 09.02.2007r.)
(brak odpowiedzi i zainteresowania wystąpieniami związku)
- Forum ZZ - wystąpienie o pomoc prawną w zakresie interpretacji prawnej dotyczącej problemu czasu służby strażaków – (22.01.2007, 20.02.2007, 04.04.2007)
(koniec przyszłego tygodnia – planowany termin uzyskania prawnego opracowania tematu)
5. Przedstawienie i omówienie odpowiedzi Ministra SWiA w sprawie przeszkolenia zawodowego strażaków Państwowej Straży Pożarnej z dnia 17 listopada 2006r. ( "tytuł zawodowy inżyniera" ). - odpowiedź MSWiA – interpretacja- z dnia 23 luty 2007
Ustalono podjęcie dalszych działań w przedmiotowej sprawie w formie:
- skargi do Rzecznika Praw Obywatelskich na podstawie uzyskanej opinii prawnej
- odpowiedzi do MSWiA z przedstawieniem opinii prawnej.
6. Informacja o powołaniu i pracy Zespołu Komendanta Głównego nad projektem przejścia na wskaźnikowy system płac i budowy motywacyjnego systemu uposażeń strażaków na lata 2008 i następne. W dniu 04 kwietnia 2007 - zakończenie prac zespołu. Opracowany projekt ten nie będzie przedstawiany do konsultacji społecznych, stanowi załącznik do propozycji zmian do Ustawy o PSP
7. Informacja o pracach nad nowelizacją ustawy o PSP - opracowana przez Departament Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych MSWiA - (26 marca 2007) - Wspólne wystąpienie Przewodniczących związków Zawodowych do Ministra SWiA z prośbą o pilne spotkanie, oraz - Stanowisko wspólne w sprawie projektu nowelizacji ustawy o Państwowej Straży Pożarnej.
(w dniu dzisiejszym otrzymano zaproszenie na spotkanie w dniu 18 kwietnia 2007 roku, podpisane przez Podsekretarza Stanu Szefa Obrony Cywilnej Kraju Pawła Solocha)
8. Projekt rozporządzenia MSWiA, zmieniający rozporządzenie w sprawie ramowej organizacji komendy wojewódzkiej i powiatowej (miejskiej) Państwowej Straży Pożarnej – wykreślenie normy 1/1000 – 30 marca 2007
W wyniku podjętej dyskusji i przedstawienia napływających uwag i wniosków z terenu kraju przyjęto i uchwalono m.in. :
- UCHWAŁĘ w sprawie podjęcia wspólnych działań związków zawodowych działających w strukturach PSP, oraz upoważnienia do podjęcia niezbędnych kroków zgodnie z Ustawą o Związkach Zawodowych i Ustawą o rozwiązywaniu sporów zbiorowych.
- STANOWISKO w sprawie aktualnej sytuacji w służbie.
W dniu 11 kwietnia 2007 roku odbyło się także spotkanie Zarządu Głównego NSZZ Pracowników Pożarnictwa z Zarządem Krajowym ZZS FLORIAN. Podczas spotkania wymieniono uwagi i stanowiska dotyczące aktualnej sytuacji w służbie.
Prowadzona dyskusja dotyczyła konieczności prowadzenia dalszych wspólnych działań przez wszystkie centrale związków zawodowych działających w PSP, oraz przyjęcia wspólnej strategii działania w najbliższym okresie.
12 kwietnia 2007 roku
W dniu 12 kwietnia 2007r. odbyło się spotkanie Przewodniczących ZZS FLORIAN i NSZZ Pracowników Pożarnictwa z Delegatami XX Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Krajowej Sekcji Pożarnictwa NSZZ „Solidarność”.
Podczas spotkanie przedstawiono i wymieniono się stanowiskami i podjętymi przez organy statutowe związków uchwałami w sprawie aktualnej sytuacji w służbie. Podczas rozmów i dyskusji dokonano wstępnych uzgodnień w kwestii dalszych wspólnych działań trzech central.
Dodatkowo przedyskutowano i omówiono otrzymane w dniu 11 kwietnia br. zaproszenie/odpowiedź Podsekretarza Stanu Szefa Obrony Cywilnej Kraju Pawła Solocha na wcześniejsze wystąpienie central związkowych.
Zgodnie z otrzymanym pismem, spotkanie odbędzie się w dniu 18 kwietnia 2007 roku w siedzibie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Z Koleżeńskim pozdrowieniem
Krzysztof Hetman
Przewodniczący ZG NSZZ PP
13 kwietnia 2007 roku
KOMUNIKAT 6/07
W dniu 11 kwietnia 2007 roku odbyło się posiedzenie Zarządu Głównego Związku. W czasie trwania obrad przyjęto i chwalono m.in.:
- UCHWAŁĘ w sprawie podjęcia wspólnych działań związków zawodowych działających w strukturach PSP, oraz upoważnienia do podjęcia niezbędnych kroków zgodnie z Ustawą o Związkach Zawodowych i Ustawą o rozwiązywaniu sporów zbiorowych :
U C H W A Ł A
ZARZĄDU GŁÓWNEGO
Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Pracowników Pożarnictwa
z dnia 11 kwietnia 2007 roku
zobowiązująca Prezydium Zarządu Głównego oraz Przewodniczącego Związku
do podjęcia wspólnych działań przez związki zawodowe działające
w strukturach Państwowej Straży Pożarnej
W nawiązaniu do wcześniejszych działań i wystąpień Związku dotyczących aktualnej sytuacji w służbie, w tym w szczególności projektu nowelizacji ustawy o Państwowej Straży Pożarnej, oraz projektu zmian rozporządzenia organizacyjnego, przygotowanego i przedstawionego przez Departament Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych MSWiA, Zarząd Główny Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Pracowników Pożarnictwa, zobowiązuje Prezydium oraz Przewodniczącego Związku do kontynuowania dotychczasowych działań wraz z upoważnieniem do podjęcia dalszych niezbędnych kroków zgodnie z uprawnieniami wynikającymi z Ustawy o Związkach Zawodowych oraz Ustawy o rozwiązywaniu sporów zbiorowych, w tym podjęcia wspólnych działań przez związki zawodowe działające w strukturach Państwowej Straży Pożarnej.
Zobowiązuje/Wyznacza się kolegów:
1. Krzysztofa Hetmana,
2. Andrzeja Liwińskiego,
3. Grzegorza Szewczyka,
4. Zbigniewa Rogodzińskiego.
do reprezentowania Związku w dalszych działaniach podjętych przez centrale pożarniczych związków zawodowych .
Forma i zakres działań oraz podjętej akcji zostaną określone poprzez wspólne porozumienie central związkowych działających w ramach Państwowej Straży Pożarnej.
Za Zarząd
Przewodniczący ZG NSZZ PP
Krzysztof Hetman
- STANOWISKO w sprawie aktualnej sytuacji w PSP
dodatkowo postanowiono skierować następujące wystąpienia:
S T A N O W I S K O
ZARZĄDU GŁÓWNEGO
Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Pracowników Pożarnictwa
Reagując na pogarszającą się sytuację w służbie, oraz wzrastający niepokój i niezadowolenie środowiska, Zarząd Główny Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Pracowników Pożarnictwa, wyraża stanowczy protest wobec krzywdzących i niezrozumiałych dla ogółu strażaków, rozwiązań przedstawionych przez Departament Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Ukazujące się w ostatnim okresie projekty przepisów opracowanych przez przedstawicieli tego departamentu (propozycje zmian ustawy o PSP i tzw. projektu zmian rozporządzenia organizacyjnego) zawierają w naszej ocenie szereg niedopuszczalnych i szkodliwych rozwiązań godzących bezpośrednio w stabilność i wysoką efektywność działania naszej formacji. Działania takie powodują osłabienie całej służby będącej istotnym elementem funkcjonowania bezpieczeństwa powszechnego Państwa.
Oceniając przedstawiony materiał, stwierdzamy, iż posiada on wiele błędów logicznych oraz zawiera rozwiązania, które w długoterminowej polityce są nierealne i w efekcie mogą być szkodliwe dla służby.
Aktualnie w dalszym ciągu pozostają nierozwiązane problemy:
- czasu służby strażaków według normatywu 40 godzin tygodniowo,
- środków funduszu nagrodowego i rekompensaty za ponadnormatywny czas służby,
- pilnego wprowadzenia nowego przepisu płacowego,
- ustawy modernizacyjnej, oraz zapisów antykorupcyjnych.
Według aktualnych propozycji Ministerstwa stają się one wręcz punktami zapalnymi, powodującymi wzrost niezadowolenia wśród funkcjonariuszy, przekładając się bezpośrednio na wzrost odejść strażaków ze służby.
Użyte w uzasadnieniu do zmian do rozporządzenia w zakresie likwidacji normatywu jednego etatu strażaka na 1000 stałych mieszkańców w województwie, stwierdzenie, że "służba ta w stopniu zadawalającym realizuje swoje obowiązki” jest w ocenie strażaków hipokryzją i pominięciem faktu, iż od dłuższego czasu, następuje podejmowanie działań przez ratowników mimo niepełnej obsady wozów bojowych, co bezpośrednio powoduje obniżenie efektywności i sprawności ich działań. Odejście i wykreślenie dążenia do powyższego normatywu, w praktyce przekłada się, w naszej ocenie na szukaniu oszczędności kosztem osłabienia bezpieczeństwa powszechnego obywateli.
Ponawiamy w tym miejscu wniosek o pilne wdrożenie rozporządzenia w sprawie warunków BHP strażaków w służbie, które bezpośrednio wpłynie na poprawę bezpieczeństwa zarówno samych strażaków, jak i ochranianego społeczeństwa.
Podtrzymujemy wcześniejszą negatywną ocenę tych propozycji zawartą w wystąpieniu i wspólnym stanowisku związków zawodowych działających w PSP z dnia 26 marca 2007 r., uważając sposób działania i wprowadzania tych propozycji za niedopuszczalny i powodujący nieodwracalne negatywne skutki dla całej formacji.
Za Zarząd
Przewodniczący ZG NSZZ PP
Krzysztof Hetman
- Rzecznik Praw Obywatelskich
-o zbadanie zgodności z Konstytucją RP oraz Ustawą o Państwowej Straży Pożarnej z dnia 24 sierpnia 1991r. wydanego przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji rozporządzenia w sprawie przeszkolenia zawodowego strażaków Państwowej Straży Pożarnej z dnia 17 listopada 2006r. :
Warszawa 11 kwietnia 2007 r
ZG-I – 06/07
dr Janusz Kochanowski
Rzecznik Praw Obywatelskich
Aleja Solidarności 77
00-090 Warszawa
Zarząd Główny Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Pracowników Pożarnictwa zwraca się z prośbą do Rzecznika Praw Obywatelskich o zbadanie zgodności z Konstytucją RP oraz Ustawą o Państwowej Straży Pożarnej z dnia 24 sierpnia 1991r. ( Dz.U. 2006 nr 96 poz. 667) wydanego przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji rozporządzenia w sprawie przeszkolenia zawodowego strażaków Państwowej Straży Pożarnej z dnia 17 listopada 2006r. ( Dz.U. 2006 nr 221 poz. 1626).
Zgodnie z uzyskaną opinią prawną kancelarii radców prawnych odnoszącą się do w/w przepisu, podstawą wystąpienia stanowi :
Ustalenie, czy § 4 ust. 2 pkt. 4 i § 2 ust.l. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 17 listopada 2006 r. w sprawie przeszkolenia zawodowego strażaków Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. nr 221, poz. 1626 ) został wydany zgodnie z delegacją ustawową zawartą z art. 53 ust. 3 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 2006 r. Nr 96, poz. 667 i Nr 104, poz. 708 i 711).
Na wstępie należy wskazać że, Trybunał Konstytucyjny w dotychczasowym orzecznictwie, za podstawowe przesłanki konstytucyjnej legalności rozporządzenia (oprócz wydania przez upoważniony organ) uznawał wydanie go na podstawie i w celu wykonania ustawy, tzn. w oparciu o wyraźne i szczegółowe upoważnienie ustawy i w granicach tego upoważnienia, a także niesprzeczność jego treści z obowiązującymi aktami ustawodawczymi, które w sposób bezpośredni lub pośredni regulują materie, będące przedmiotem rozporządzenia (por. orzeczenia TK: z dnia 28 maja 1986 r. U. 1/86 OTK 1986 r. poz. 2; z dnia 5 listopada 1986 r. U. 5/86 OTK 1986 poz. 1; z dnia 24 października 1989 r. U. 2/89 OTK 1989 poz. 20 oraz z dnia 22 listopada 1999 r. U. 6/99 OTK lU 1999/7 poz. 159).
Zakres delegacji ustawowej do wydania powyższego rozporządzenia, określony w art. 53 ust. 3 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej ( zwanej dalej ustawą) stanowi, że minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółową organizację i formy odbywania przeszkolenia zawodowego, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 lit. a, z uwzględnieniem:
1) czasu trwania przeszkolenia zawodowego;
2) trybu ustalania programu przeszkolenia zawodowego;
3) wymagań stawianych kandydatom na przeszkolenie zawodowe;
4) limitów przyjęć;
5) kryteriów przeprowadzania egzaminu końcowego.
W rozporządzeniu należy ponadto uwzględnić potrzebę pełnego przygotowania uczestników przeszkolenia zawodowego do wykonywania zadań w Państwowej Straży Pożarnej.
§ 4 w ust. 2 pkt. 4 rozporządzenia stanowi, że kandydaci na przeszkolenie zawodowe, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 2, muszą posiadać dyplom ukończenia studiów wyższych i tytuł zawodowy inżyniera.
Użyty w tym punkcie spójnik koniunkcji "i" oznacza, że kandydat musi spełniać jednocześnie powyższe dwa warunki tj. posiadać dyplom ukończenia studiów wyższych i tytuł zawodowy inżyniera.
Ogólny charakter upoważnienia zawartego wart. 53 ust. 3 pkt. 3 nie oznacza, że minister posiada nieograniczoną swobodę przy określaniu tychże wymagań. Podstawowe, bowiem ograniczenia w tym zakresie wynikają z treści norm ustawowych. Żadna z norm ustawowych zawarta w ustawie o Państwowej Straży Pożarnej, w tym wynikająca z art. 53 ustawy, nie uprawniała Ministra do nałożenia na kandydatów na przeszkolenie zawodowe wymogu posiadania dyplomu ukończenia studiów wyższych i tytułu zawodowego inżyniera. Należy pamiętać, że ust. 3 art. 53 ustawy, zawierający delegację ustawową, dotyczy nie dowolnego przeszkolenia zawodowego, lecz przeszkolenia, o którym jest mowa w ust. 2 pkt. 2 art. 53 ustawy.
W ust. 2 wymóg odbycia przeszkolenia lub posiadania tytułu zawodowego technika pożarnictwa ustawodawca wprowadził wobec strażaków posiadających wykształcenie wyższe. Uwzględniając powyższe należy wskazać, że przepis rozporządzenia wprawdzie został wydany w ramach delegacji ustawowej, jednakże jest niezgodny z art. 53 ustawy.
§ 2 ust 1 rozporządzenia stanowi, że przeszkolenie zawodowe dla strażaków, zwane dalej "przeszkoleniem zawodowym", jest prowadzone w dwóch formach:
1) niestacjonarnych studiów podyplomowych dla strażaków ubiegających się o pierwszy stopień oficerski w Państwowej Straży Pożarnej;
2) niestacjonarnych studiów podyplomowych dla strażaków ubiegających się o zajmowanie stanowisk oficerskich związanych z kierowaniem działaniami ratowniczymi.
Z powyższego wynika, że formy przeszkolenia zawodowego zróżnicowane są w zależności od tego, czy przeszkolenie dotyczy strażaków ubiegających się o pierwszy stopień oficerski, czy też strażaków ubiegających się o zajmowanie stanowisk oficerskich związanych z kierowaniem działaniami ratowniczymi. Jak wyżej zostało wskazane, ust. 3 art. 53 ustawy, zawierający delegację ustawową, dotyczy przeszkolenia zawodowego o którym jest mowa w ust 2 pkt. 2 art. 53 ustawy. Art. 53 ustawy reguluje zagadnienie związane z nadawaniem pierwszego stopnia oficerskiego. W granicach upoważnienia zawartego w ust. 3 nie mieści się uprawnienie do takiego zróżnicowania form przeszkolenia jak to uczynił Minister w rozporządzeniu. Zresztą art. 36 w ust. 5 traktujący o stanowiskach oficerskich związanych z kierowaniem działaniami ratowniczymi odwołuje się wprost do przeszkolenia zawodowego o którym mowa w art. 53 ust. 2 pkt 2 lit. a. Nadto w ust. 4 pkt. 2 art. 36 jest także wprost odwołanie się do przeszkolenia zawodowego o którym mowa wart. 53 ust. 2 pkt 2 lit. a.
Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, że uregulowanie zawarte w § 2 ust. 1 rozporządzenia zostało wydane poza granicami upoważnienia ustawowego.
Zwracamy się z prośbą o spowodowanie usunięcia niezgodnych z prawem zapisów.
Za Zarząd
Przewodniczący ZG NSZZ PP
Krzysztof Hetman
Do wiadomości:
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji
Komendant Główny PSP w Warszawie
Warszawa 11 kwietnia 2007 r
ZG-I – 07/07
Pan
Janusz Kaczmarek
Minister Spraw Wewnętrznych
i Administracji
Warszawa
Zarząd Główny Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Pracowników Pożarnictwa dziękuje bardzo Podsekretarzowi Stanu Szefowi Obrony Cywilnej Kraju Panu Pawłowi Solochowi za odpowiedź na pytania dotyczące wydanego przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji rozporządzenia w sprawie przeszkolenia zawodowego strażaków Państwowej Straży Pożarnej z dnia 17 listopada 2006r. ( Dz.U. 2006 nr 221 poz. 1626) w piśmie DZKiSO -VI- 0748 - 4 - 110 /07/JS.
Zgodnie z uzyskaną opinią prawną pod kątem zgodności z konstytucją i ustawą o PSP nie możemy zgodzić się z odpowiedzią i twierdzeniami Pana Ministra tam zawartymi, ponieważ opinia do tego przepisu wydana przez Kancelarię Radców Prawnych jest całkowicie odmienna. Treść i główne założenie w/w opinii w tej sprawie przedstawiamy poniżej:
Ustalenie, czy § 4 ust. 2 pkt. 4 i § 2 ust.l. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 17 listopada 2006 r. w sprawie przeszkolenia zawodowego strażaków Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. nr 221, poz. 1626 ) został wydany zgodnie z delegacją ustawową zawartą z art. 53 ust. 3 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 2006 r. Nr 96, poz. 667 i Nr 104, poz. 708 i 711).
Na wstępie należy wskazać, że Trybunał Konstytucyjny w dotychczasowym orzecznictwie, za podstawowe przesłanki konstytucyjnej legalności rozporządzenia (oprócz wydania przez upoważniony organ) uznawał wydanie go na podstawie i w celu wykonania ustawy, tzn. w oparciu o wyraźne i szczegółowe upoważnienie ustawy i w granicach tego upoważnienia, a także niesprzeczność jego treści z obowiązującymi aktami ustawodawczymi, które w sposób bezpośredni lub pośredni regulują materie, będące przedmiotem rozporządzenia (por. orzeczenia TK: z dnia 28 maja 1986 r. U. 1/86 OTK 1986 r. poz. 2; z dnia 5 listopada 1986 r. U. 5/86 OTK 1986 poz. 1; z dnia 24 października 1989 r. U. 2/89 OTK 1989 poz. 20 oraz z dnia 22 listopada 1999 r. U. 6/99 OTK lU 1999/7 poz. 159).
Zakres delegacji ustawowej do wydania powyższego rozporządzenia, określony wart. 53 ust. 3 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej ( zwanej dalej ustawą) stanowi, że minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółową organizację i formy odbywania przeszkolenia zawodowego, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 lit. a, z uwzględnieniem:
1) czasu trwania przeszkolenia zawodowego;
2) trybu ustalania programu przeszkolenia zawodowego;
3) wymagań stawianych kandydatom na przeszkolenie zawodowe;
4) limitów przyjęć;
5) kryteriów przeprowadzania egzaminu końcowego.
W rozporządzeniu należy ponadto uwzględnić potrzebę pełnego przygotowania uczestników przeszkolenia zawodowego do wykonywania zadań w Państwowej Straży Pożarnej.
§ 4 w ust. 2 pkt. 4 rozporządzenia stanowi, że kandydaci na przeszkolenie zawodowe, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 2, muszą posiadać dyplom ukończenia studiów wyższych i tytuł zawodowy inżyniera.
Użyty w tym punkcie spójnik koniunkcji "i" oznacza, że kandydat musi spełniać jednocześnie powyższe dwa warunki tj. posiadać dyplom ukończenia studiów wyższych i tytuł zawodowy inżyniera.
Ogólny charakter upoważnienia zawartego wart. 53 ust. 3 pkt. 3 nie oznacza, że minister posiada nieograniczoną swobodę przy określaniu tychże wymagań. Podstawowe, bowiem ograniczenia w tym zakresie wynikają z treści norm ustawowych. Żadna z norm ustawowych zawarta w ustawie o Państwowej Straży Pożarnej, w tym wynikająca z art. 53 ustawy, nie uprawniała Ministra do nałożenia na kandydatów na przeszkolenie zawodowe wymogu posiadania dyplomu ukończenia studiów wyższych i tytułu zawodowego inżyniera. Należy pamiętać, że ust. 3 art. 53 ustawy, zawierający delegację ustawową, dotyczy nie dowolnego przeszkolenia zawodowego, lecz przeszkolenia, o którym jest mowa w ust. 2 pkt. 2 art. 53 ustawy.
W ust. 2 wymóg odbycia przeszkolenia lub posiadania tytułu zawodowego technika pożarnictwa ustawodawca wprowadził wobec strażaków posiadających wykształcenie wyższe. Uwzględniając powyższe należy wskazać, że przepis rozporządzenia wprawdzie został wydany w ramach delegacji ustawowej, jednakże jest niezgodny z art. 53 ustawy.
§ 2 ust 1 rozporządzenia stanowi, że przeszkolenie zawodowe dla strażaków, zwane dalej "przeszkoleniem zawodowym", jest prowadzone w dwóch formach:
1) niestacjonarnych studiów podyplomowych dla strażaków ubiegających się o pierwszy stopień oficerski w Państwowej Straży Pożarnej;
2) niestacjonarnych studiów podyplomowych dla strażaków ubiegających się o zajmowanie stanowisk oficerskich związanych z kierowaniem działaniami ratowniczymi.
Z powyższego wynika, że formy przeszkolenia zawodowego zróżnicowane są w zależności od tego, czy przeszkolenie dotyczy strażaków ubiegających się o pierwszy stopień oficerski, czy też strażaków ubiegających się o zajmowanie stanowisk oficerskich związanych z kierowaniem działaniami ratowniczymi. Jak wyżej zostało wskazane, ust. 3 art. 53 ustawy, zawierający delegację ustawową, dotyczy przeszkolenia zawodowego o którym jest mowa w ust 2 pkt. 2 art. 53 ustawy. Art. 53 ustawy reguluje zagadnienie związane z nadawaniem pierwszego stopnia oficerskiego. W granicach upoważnienia zawartego w ust. 3 nie mieści się uprawnienie do takiego zróżnicowania form przeszkolenia jak to uczynił Minister w rozporządzeniu. Zresztą art. 36 w ust. 5 traktujący o stanowiskach oficerskich związanych z kierowaniem działaniami ratowniczymi odwołuje się wprost do przeszkolenia zawodowego, o którym mowa w art. 53 ust. 2 pkt 2 lit. a. Nadto w ust. 4 pkt. 2 art. 36 jest także wprost odwołanie się do przeszkolenia zawodowego o którym mowa wart. 53 ust. 2 pkt 2 lit. a.
Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, że uregulowanie zawarte w § 2 ust. 1 rozporządzenia zostało wydane poza granicami upoważnienia ustawowego.
Jednocześnie informujemy, iż powyższa opinia i przedstawione argumenty stały się podstawą wystąpienia Związku w tej sprawie do Rzecznika Praw Obywatelskich.
Za Zarząd
Przewodniczący ZG NSZZ PP
Krzysztof Hetman
Do wiadomości:
Komendant Główny PSP w Warszawie
w sprawie przeszkolenia zawodowego:
Warszawa 11 kwietnia 2007 r
ZG-I – 06/07
dr Janusz Kochanowski
Rzecznik Praw Obywatelskich
Aleja Solidarności 77
00-090 Warszawa
Zarząd Główny Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Pracowników Pożarnictwa zwraca się z prośbą do Rzecznika Praw Obywatelskich o zbadanie zgodności z Konstytucją RP oraz Ustawą o Państwowej Straży Pożarnej z dnia 24 sierpnia 1991r. ( Dz.U. 2006 nr 96 poz. 667) wydanego przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji rozporządzenia w sprawie przeszkolenia zawodowego strażaków Państwowej Straży Pożarnej z dnia 17 listopada 2006r. ( Dz.U. 2006 nr 221 poz. 1626)
Zgodnie z uzyskaną opinią prawną kancelarii radców prawnych odnoszącą się do w/w przepisu, podstawą wystąpienia stanowi :
Ustalenie, czy § 4 ust. 2 pkt. 4 i § 2 ust.l. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 17 listopada 2006 r. w sprawie przeszkolenia zawodowego strażaków Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. nr 221, poz. 1626 ) został wydany zgodnie z delegacją ustawową zawartą z art. 53 ust. 3 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 2006 r. Nr 96, poz. 667 i Nr 104, poz. 708 i 711).
Na wstępie należy wskazać że, Trybunał Konstytucyjny w dotychczasowym orzecznictwie, za podstawowe przesłanki konstytucyjnej legalności rozporządzenia (oprócz wydania przez upoważniony organ) uznawał wydanie go na podstawie i w celu wykonania ustawy, tzn. w oparciu o wyraźne i szczegółowe upoważnienie ustawy i w granicach tego upoważnienia, a także niesprzeczność jego treści z obowiązującymi aktami ustawodawczymi, które w sposób bezpośredni lub pośredni regulują materie, będące przedmiotem rozporządzenia (por. orzeczenia TK: z dnia 28 maja 1986 r. U. 1/86 OTK 1986 r. poz. 2; z dnia 5 listopada 1986 r. U. 5/86 OTK 1986 poz. 1; z dnia 24 października 1989 r. U. 2/89 OTK 1989 poz. 20 oraz z dnia 22 listopada 1999 r. U. 6/99 OTK lU 1999/7 poz. 159).
Zakres delegacji ustawowej do wydania powyższego rozporządzenia, określony w art. 53 ust. 3 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej ( zwanej dalej ustawą) stanowi, że minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółową organizację i formy odbywania przeszkolenia zawodowego, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 lit. a, z uwzględnieniem:
1) czasu trwania przeszkolenia zawodowego;
2) trybu ustalania programu przeszkolenia zawodowego;
3) wymagań stawianych kandydatom na przeszkolenie zawodowe;
4) limitów przyjęć;
5) kryteriów przeprowadzania egzaminu końcowego.
W rozporządzeniu należy ponadto uwzględnić potrzebę pełnego przygotowania uczestników przeszkolenia zawodowego do wykonywania zadań w Państwowej Straży Pożarnej.
§ 4 w ust. 2 pkt. 4 rozporządzenia stanowi, że kandydaci na przeszkolenie zawodowe, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 2, muszą posiadać dyplom ukończenia studiów wyższych i tytuł zawodowy inżyniera.
Użyty w tym punkcie spójnik koniunkcji "i" oznacza, że kandydat musi spełniać jednocześnie powyższe dwa warunki tj. posiadać dyplom ukończenia studiów wyższych i tytuł zawodowy inżyniera.
Ogólny charakter upoważnienia zawartego wart. 53 ust. 3 pkt. 3 nie oznacza, że minister posiada nieograniczoną swobodę przy określaniu tychże wymagań. Podstawowe, bowiem ograniczenia w tym zakresie wynikają z treści norm ustawowych. Żadna z norm ustawowych zawarta w ustawie o Państwowej Straży Pożarnej, w tym wynikająca z art. 53 ustawy, nie uprawniała Ministra do nałożenia na kandydatów na przeszkolenie zawodowe wymogu posiadania dyplomu ukończenia studiów wyższych i tytułu zawodowego inżyniera. Należy pamiętać, że ust. 3 art. 53 ustawy, zawierający delegację ustawową, dotyczy nie dowolnego przeszkolenia zawodowego, lecz przeszkolenia, o którym jest mowa w ust. 2 pkt. 2 art. 53 ustawy.
W ust. 2 wymóg odbycia przeszkolenia lub posiadania tytułu zawodowego technika pożarnictwa ustawodawca wprowadził wobec strażaków posiadających wykształcenie wyższe. Uwzględniając powyższe należy wskazać, że przepis rozporządzenia wprawdzie został wydany w ramach delegacji ustawowej, jednakże jest niezgodny z art. 53 ustawy.
§ 2 ust 1 rozporządzenia stanowi, że przeszkolenie zawodowe dla strażaków, zwane dalej "przeszkoleniem zawodowym", jest prowadzone w dwóch formach:
1) niestacjonarnych studiów podyplomowych dla strażaków ubiegających się o pierwszy stopień oficerski w Państwowej Straży Pożarnej;
2) niestacjonarnych studiów podyplomowych dla strażaków ubiegających się o zajmowanie stanowisk oficerskich związanych z kierowaniem działaniami ratowniczymi.
Z powyższego wynika, że formy przeszkolenia zawodowego zróżnicowane są w zależności od tego, czy przeszkolenie dotyczy strażaków ubiegających się o pierwszy stopień oficerski, czy też strażaków ubiegających się o zajmowanie stanowisk oficerskich związanych z kierowaniem działaniami ratowniczymi. Jak wyżej zostało wskazane, ust. 3 art. 53 ustawy, zawierający delegację ustawową, dotyczy przeszkolenia zawodowego o którym jest mowa w ust 2 pkt. 2 art. 53 ustawy. Art. 53 ustawy reguluje zagadnienie związane z nadawaniem pierwszego stopnia oficerskiego. W granicach upoważnienia zawartego w ust. 3 nie mieści się uprawnienie do takiego zróżnicowania form przeszkolenia jak to uczynił Minister w rozporządzeniu. Zresztą art. 36 w ust. 5 traktujący o stanowiskach oficerskich związanych z kierowaniem działaniami ratowniczymi odwołuje się wprost do przeszkolenia zawodowego o którym mowa w art. 53 ust. 2 pkt 2 lit. a. Nadto w ust. 4 pkt. 2 art. 36 jest także wprost odwołanie się do przeszkolenia zawodowego o którym mowa wart. 53 ust. 2 pkt 2 lit. a.
Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, że uregulowanie zawarte w § 2 ust. 1 rozporządzenia zostało wydane poza granicami upoważnienia ustawowego.
Zwracamy się z prośbą o spowodowanie usunięcia niezgodnych z prawem zapisów.
Za Zarząd
Przewodniczący ZG NSZZ PP
Krzysztof Hetman
Do wiadomości:
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji
Komendant Główny PSP w Warszawie
Warszawa 11 kwietnia 2007 r
ZG-I – 07/07
Pan
Janusz Kaczmarek
Minister Spraw Wewnętrznych
i Administracji
Warszawa
Zarząd Główny Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Pracowników Pożarnictwa dziękuje bardzo Podsekretarzowi Stanu Szefowi Obrony Cywilnej Kraju Panu Pawłowi Solochowi za odpowiedź na pytania dotyczące wydanego przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji rozporządzenia w sprawie przeszkolenia zawodowego strażaków Państwowej Straży Pożarnej z dnia 17 listopada 2006r. ( Dz.U. 2006 nr 221 poz. 1626) w piśmie DZKiSO -VI- 0748 - 4 - 110 /07/JS.
Zgodnie z uzyskaną opinią prawną pod kątem zgodności z konstytucją i ustawą o PSP nie możemy zgodzić się z odpowiedzią i twierdzeniami Pana Ministra tam zawartymi, ponieważ opinia do tego przepisu wydana przez Kancelarię Radców Prawnych jest całkowicie odmienna. Treść i główne założenie w/w opinii w tej sprawie przedstawiamy poniżej:
Ustalenie, czy § 4 ust. 2 pkt. 4 i § 2 ust.l. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 17 listopada 2006 r. w sprawie przeszkolenia zawodowego strażaków Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. nr 221, poz. 1626 ) został wydany zgodnie z delegacją ustawową zawartą z art. 53 ust. 3 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 2006 r. Nr 96, poz. 667 i Nr 104, poz. 708 i 711).
Na wstępie należy wskazać, że Trybunał Konstytucyjny w dotychczasowym orzecznictwie, za podstawowe przesłanki konstytucyjnej legalności rozporządzenia (oprócz wydania przez upoważniony organ) uznawał wydanie go na podstawie i w celu wykonania ustawy, tzn. w oparciu o wyraźne i szczegółowe upoważnienie ustawy i w granicach tego upoważnienia, a także niesprzeczność jego treści z obowiązującymi aktami ustawodawczymi, które w sposób bezpośredni lub pośredni regulują materie, będące przedmiotem rozporządzenia (por. orzeczenia TK: z dnia 28 maja 1986 r. U. 1/86 OTK 1986 r. poz. 2; z dnia 5 listopada 1986 r. U. 5/86 OTK 1986 poz. 1; z dnia 24 października 1989 r. U. 2/89 OTK 1989 poz. 20 oraz z dnia 22 listopada 1999 r. U. 6/99 OTK lU 1999/7 poz. 159).
Zakres delegacji ustawowej do wydania powyższego rozporządzenia, określony wart. 53 ust. 3 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej ( zwanej dalej ustawą) stanowi, że minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółową organizację i formy odbywania przeszkolenia zawodowego, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 lit. a, z uwzględnieniem:
1) czasu trwania przeszkolenia zawodowego;
2) trybu ustalania programu przeszkolenia zawodowego;
3) wymagań stawianych kandydatom na przeszkolenie zawodowe;
4) limitów przyjęć;
5) kryteriów przeprowadzania egzaminu końcowego.
W rozporządzeniu należy ponadto uwzględnić potrzebę pełnego przygotowania uczestników przeszkolenia zawodowego do wykonywania zadań w Państwowej Straży Pożarnej.
§ 4 w ust. 2 pkt. 4 rozporządzenia stanowi, że kandydaci na przeszkolenie zawodowe, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 2, muszą posiadać dyplom ukończenia studiów wyższych i tytuł zawodowy inżyniera.
Użyty w tym punkcie spójnik koniunkcji "i" oznacza, że kandydat musi spełniać jednocześnie powyższe dwa warunki tj. posiadać dyplom ukończenia studiów wyższych i tytuł zawodowy inżyniera.
Ogólny charakter upoważnienia zawartego wart. 53 ust. 3 pkt. 3 nie oznacza, że minister posiada nieograniczoną swobodę przy określaniu tychże wymagań. Podstawowe, bowiem ograniczenia w tym zakresie wynikają z treści norm ustawowych. Żadna z norm ustawowych zawarta w ustawie o Państwowej Straży Pożarnej, w tym wynikająca z art. 53 ustawy, nie uprawniała Ministra do nałożenia na kandydatów na przeszkolenie zawodowe wymogu posiadania dyplomu ukończenia studiów wyższych i tytułu zawodowego inżyniera. Należy pamiętać, że ust. 3 art. 53 ustawy, zawierający delegację ustawową, dotyczy nie dowolnego przeszkolenia zawodowego, lecz przeszkolenia, o którym jest mowa w ust. 2 pkt. 2 art. 53 ustawy.
W ust. 2 wymóg odbycia przeszkolenia lub posiadania tytułu zawodowego technika pożarnictwa ustawodawca wprowadził wobec strażaków posiadających wykształcenie wyższe. Uwzględniając powyższe należy wskazać, że przepis rozporządzenia wprawdzie został wydany w ramach delegacji ustawowej, jednakże jest niezgodny z art. 53 ustawy.
§ 2 ust 1 rozporządzenia stanowi, że przeszkolenie zawodowe dla strażaków, zwane dalej "przeszkoleniem zawodowym", jest prowadzone w dwóch formach:
1) niestacjonarnych studiów podyplomowych dla strażaków ubiegających się o pierwszy stopień oficerski w Państwowej Straży Pożarnej;
2) niestacjonarnych studiów podyplomowych dla strażaków ubiegających się o zajmowanie stanowisk oficerskich związanych z kierowaniem działaniami ratowniczymi.
Z powyższego wynika, że formy przeszkolenia zawodowego zróżnicowane są w zależności od tego, czy przeszkolenie dotyczy strażaków ubiegających się o pierwszy stopień oficerski, czy też strażaków ubiegających się o zajmowanie stanowisk oficerskich związanych z kierowaniem działaniami ratowniczymi. Jak wyżej zostało wskazane, ust. 3 art. 53 ustawy, zawierający delegację ustawową, dotyczy przeszkolenia zawodowego o którym jest mowa w ust 2 pkt. 2 art. 53 ustawy. Art. 53 ustawy reguluje zagadnienie związane z nadawaniem pierwszego stopnia oficerskiego. W granicach upoważnienia zawartego w ust. 3 nie mieści się uprawnienie do takiego zróżnicowania form przeszkolenia jak to uczynił Minister w rozporządzeniu. Zresztą art. 36 w ust. 5 traktujący o stanowiskach oficerskich związanych z kierowaniem działaniami ratowniczymi odwołuje się wprost do przeszkolenia zawodowego, o którym mowa w art. 53 ust. 2 pkt 2 lit. a. Nadto w ust. 4 pkt. 2 art. 36 jest także wprost odwołanie się do przeszkolenia zawodowego o którym mowa wart. 53 ust. 2 pkt 2 lit. a.
Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, że uregulowanie zawarte w § 2 ust. 1 rozporządzenia zostało wydane poza granicami upoważnienia ustawowego.
Jednocześnie informujemy, iż powyższa opinia i przedstawione argumenty stały się podstawą wystąpienia Związku w tej sprawie do Rzecznika Praw Obywatelskich.
Za Zarząd
Przewodniczący ZG NSZZ PP
Krzysztof Hetman
Do wiadomości:
Komendant Główny PSP w Warszawie