30 marca 2007 roku
Pilny Projekt MSWiA
(...)Uzależnienie sposobu obliczania liczby etatów w jednostkach organizacyjnych PSP wg parametru „jednego etatu strażaka na 1000 stałych mieszkańców w województwie" należy uznać za wysoce niefortunny i mogący nie odzwierciedlać rzeczywistych potrzeb w tym zakresie, podyktowanych rodzajem zagrożeń występujących na terenie ochranianym przez daną jednostkę PSP.(...)
* fragment uzasadnienia do propozycji zmian - polecam przeczytać całość.
MINISTERSTWO
SPRAW WEWNĘTRZNYCH i ADMINISTRACJI
Warszawa, dnia 23 marca 2007 r.
DEPARTAMENT ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO I SPRAW OBRONNYCH
DZK.iSO -II -0231-2 - 1214 /07/AR
Wg rozdzielnika
Na podstawie § 6 Zarządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 30 marca 1999 roku. w sprawie opracowywania, uzgadniania, wydawania i ogłaszania aktów normatywnych w resorcie spraw wewnętrznych i administracji (Dz. Urz, MSWiA z dnia 7 kwietnia 1999 roku z późn. zm,), w załączeniu przesyłam projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, zmieniający rozporządzenie w sprawie ramowej organizacji komendy wojewódzkiej i powiatowej (miejskiej) Państwowej Straży Pożarnej, z uprzejmą prośbą o przedstawienie stanowiska do projektu w możliwie jak najkrótszym terminie.
podpis:
Zastępca Dyrektora
Departamentu Zarządzania Kryzysowego
i Spraw Wewnętrznych MSWiA
Edyta MUSZYŃSKA
Załącznik
1. Projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji zmieniający rozporządzenie w sprawie ramowej organizacji komendy wojewódzkiej i powiatowej (miejskiej) Państwowej Straży Pożarnej.
Rozdzielnik
1. Związek Zawodowy Strażaków „Florian",
2. Niezależny Samorządny Związek Zawodowy Pracowników Pożarnictwa,
3. Krajowa Sekcja Pożarnictwa NSZZ „Solidarność",
Rozporządzenie
Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji1
z dnia 2006
zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowej organizacji komendy wojewódzkiej i powiatowej (miejskiej) Państwowej Straży Pożarnej.
Na podstawie art. 13a ust. 5 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej
(Dz. U. z 2006 r. Nr 96, poz. 667 i Nr 104, poz. 708 i 711) zarządza się, co następuje:
§1. W rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lipca 2006 r. w sprawie ramowej organizacji komendy wojewódzkiej i powiatowej (miejskiej) Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. Nr 143, poz. 1037) uchyla się § 6.
§2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji
Uzasadnienie
Z obecnej treści paragrafu 6 wynika, że przy naliczaniu etatów dla strażaków dla komend wojewódzkich i powiatowych (miejskich) dąży się do osiągnięcia na obszarze województwa jednego etatu strażaka (PSP) na 1000 stałych mieszkańców w województwie,
Uzależnienie sposobu obliczania liczby etatów w jednostkach organizacyjnych PSP wg parametru „jednego etatu strażaka na 1000 stałych mieszkańców w województwie" należy uznać za wysoce niefortunny i mogący nie odzwierciedlać rzeczywistych potrzeb w tym zakresie, podyktowanych rodzajem zagrożeń występujących na terenie ochranianym przez daną jednostkę PSP. Należy podkreślić, że obecny zapis § 6 niezwykle korzystny z punktu widzenia służby (PSP), nie uwzględnia liczby strażaków innych jednostek ochrony przeciwpożarowej wymienionych w art. 15 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1229) działających na terenie województwa.
Ponadto, pozostawienie ww. paragrafu w dotychczasowym brzmieniu może doprowadzić do sztucznego generowania potrzeb kadrowych jednostek organizacyjnych PSP, których konsekwencje będzie musiał ponieść budżet państwa. W 2006 r. limit zatrudnienia funkcjonariuszy PSP wynosi 30.166, a plan zatrudnienia pracowników cywilnych - 1,169. Wypełnienie zapisu § 6 w obecnej treści skutkowałoby wzrostem zatrudnienia w jednostkach PSP o ponad 7.000 etatów funkcjonariuszy PSP, Należy zauważyć, że z uwagi na wysokie koszty zatrudnienia funkcjonariusza, nie tylko na etapie jego wyposażenia i wyszkolenia w momencie przyjmowania do służby, ale także z uwagi na fakt konieczności ponoszenia kosztów związanych z szeregiem przywilejów natury materialno- finansowej (w tym nabycia praw emerytalnych już po 15 latach służby) przysługujących strażakom PSP, tworzenie nowych etatów funkcjonariuszy z punktu widzenia wydatków publicznych powinno odbywać się w sposób niezwykle oszczędny i racjonalny oraz wynikać z rzeczywistych potrzeb służby, czego nie gwarantuje obecny zapis § 6 w. rozporządzenia, Dlatego też wnioskuje się jak na wstępie.
Ocena skutków regulacji
1. Podmioty, na które oddziałuje projekt aktu prawnego.
Projektowane rozporządzenie dotyczy wyłącznie funkcjonariuszy Państwowej
Straży Pożarnej.
2. Wpływ aktu prawnego na sektor finansów publicznych w tym na budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
Projektowane rozporządzenie poprzez uchylenie przepisu, zgodnie z którym wymagany jest jeden etat strażaka na 1000 stałych mieszkańców na terenie województwa wpłynie korzystnie na kondycję sektora finansów publicznych oraz budżetu państwa, ponieważ zamknie z prawnego punktu widzenia drogę do nieuzasadnionego powiększania stanu etatowego PSP, Zgodnie z obecnie obowiązującym stanem prawnym PSP powinna bowiem liczyć około 39. 000 etatów strażaków PSP. Dotychczasowe doświadczenia w funkcjonowaniu PSP wskazują, iż służba ta w stopniu zadowalającym realizuje swoje obowiązki przy zachowaniu obecnego stanu etatowego, tj. 31. 656 etatów (w tym 1 166 etatów cywilnych).
3. Wpływ regulacji na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki przedsiębiorczość
oraz na sytuację i rozwój regionów.
Regulacja nie będzie miała wpływu na rynek pracy, konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki oraz sytuację i rozwój regionów.
4. Zgodność regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Projektowana regulacja nie jest objęta prawem UE>
Stosownie do dyspozycji płynącej z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 roku o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) niniejszy projekt został umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.