14 marca 2007 roku
W dniu 12 marca 2007 r. odbyło się spotkanie FEDERACJI Służb Mundurowych. Bezpośrednią przyczyną spotkania było pojawienie się zapisów sprawozdania z działalności Zespołu ds. Umowy Społecznej, a w szczególności części dotyczącej tematu „Włączenia pracowników służb mundurowych, sędziów i prokuratorów do powszechnego systemu emerytalnego”. (...)
- plik z treścią Umowy Społecznej poniżej
Stanowisko Służb Mundurowych
wobec złożeń do zawarcia umowy społecznej
„Gospodarka – Praca – Rodzina - Dialog”
Warszawa, dnia 12.03.2007 r.
Stanowisko
Federacji Związków Zawodowych Służb Mundurowych
wobec założeń do zawarcia umowy społecznej
„Gospodarka – Praca – Rodzina - Dialog”.
Federacja Związków Zawodowych Służb Mundurowych po analizie sprawozdania Zespołu do Spraw Umowy Społecznej powołanego Zarządzeniem Nr 116 Prezesa Rady Ministrów z dnia 31.07.2006 r. uznaje za szczególnie niebezpieczne dla bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego Państwa ponowne próby włączenia do powszechnego systemu emerytalnego funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Więziennej, żołnierzy zawodowych oraz sędziów i prokuratorów.
Wszystkie wymienione grupy są objęte stosunkiem, służby dla Państwa i obywateli na zasadach odrębnych ustaw, które są lex specialis w stosunku do Kodeksu Pracy, co rodzi nie tylko szczególną odpowiedzialność, ale łączy się z obowiązkiem narażania życia i zdrowia zapisanym w ustawach pragmatycznych.
Służba Państwowa stawia szczególne wymagania dla funkcjonariuszy i żołnierzy w zakresie kwalifikacji, predyspozycji, szczególnej odpowiedzialności prawnej oraz ogranicza korzystanie z pełni praw obywatelskich.
Funkcjonariusze podejmując służbę muszą mieć poczucie pełnego zaufania do Państwa i prawa, które w imieniu władz państwowych powinni egzekwować od obywateli.
Federacja apeluje do Pana Premiera Rządu RP o zaniechanie próby włączenia do powszechnego systemu emerytalnego funkcjonariuszy służb mundurowych oraz sądownictwa i prokuratury.
Znając aktualne założenia oraz determinację Rządu w zakresie poprawy bezpieczeństwa, skuteczności ścigania sprawców przestępstw, poprawy bezpieczeństwa na granicy kraju oraz Unii Europejskiej, sprawności działania wymiaru sprawiedliwości wnosimy o zachowanie obecnego systemu zaopatrzenia emerytalnego służb mundurowych. Zakładany cel, jak i efekty działań wszystkich resortów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo zewnętrzne i wewnętrzne oraz wymiar sprawiedliwości zależą przede wszystkim od jego funkcjonariuszy. Funkcjonariusze muszą jednak mieć poczucie stabilizacji w tak ważnej kwestii jak zaopatrzenie emerytalne i stan spoczynku, bo podejmując służbę mieli pełne zaufanie do Państwa prawa.
Federacja Związków Zawodowych Służb Mundurowych zwraca się do Konwentu Dziekanów Korpusu Oficerów WP oraz całego środowiska żołnierzy zawodowych o poparcie naszego stanowiska.
Liczymy na zdecydowane stanowisko Ministra Obrony Narodowej, Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministra Sprawiedliwości w interesie żołnierzy, funkcjonariuszy i całego wymiaru sprawiedliwości. Brak stabilizacji w tak ważnych resortach może rodzić negatywne społecznie skutki, mając wpływ na jakość wykonywania służby i pracy przez podległych funkcjonariuszy i pracowników, a w konsekwencji – na bezpieczeństwo zewnętrzne i wewnętrzne oraz wymiar sprawiedliwości.
za Federację
Przewodniczący ZK ZZS „Florian” Przewodniczący KKW NSZZ FSG
Wiesław Puchalski Jacek Zakrzewski
Przewodniczący ZG NSZZ PP Przewodniczący ZG NSZZ Policjantów
Krzysztof Hetman Antoni Duda
Przewodniczący ZG NSZZ FiPW
Bronisław Ogonek-Obierzyński
Otrzymują:
-
Prezes Rady Ministrów – Jarosław Kaczyński
-
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji – Janusz Kaczmarek
-
Minister Sprawiedliwości – Zbigniew Ziobro
-
Minister Obrony Narodowej – Aleksander Szczygło
-
Komendant Główny Policji – Konrad Kornatowski
-
Komendant Główny Straży Granicznej – gen.bryg. Mirosław Kuśmierczak
-
Komendant Główny PSP – st.bryg. Witold Skomra
-
Dyrektor Generalny Służby Więziennej – płk. dr Jacek Pomiankiewicz
-
Prokuratura Krajowa
-
Przewodniczący Krajowej Rady Sądownictwa – Stanisław Dąbrowski
-
Konwent Dziekanów Korpusu Oficerów WP – płk. Anatol Tichoniuk
Konin dnia 14 marca 2007 roku
K O M U N I K A T 04/07
Zarządu Głównego
Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Pracowników Pożarnictwa
12 marca 2007 roku
W dniu 12 marca 2007 r. odbyło się spotkanie FEDERACJI Służb Mundurowych. Bezpośrednią przyczyną spotkania było pojawienie się zapisów sprawozdania z działalności Zespołu ds. Umowy Społecznej, a w szczególności części dotyczącej tematu „Włączenia pracowników służb mundurowych, sędziów i prokuratorów do powszechnego systemu emerytalnego”.
Rozpoczęcie prac w/w Zespołu nastąpiło w lipcu 2006 roku. Podstawowym dokumentem dla przygotowania Umowy Społecznej była „Strategia Rozwoju Kraju w latach 2007-2015”, oraz wypracowana przez Zespół - diagnoza sytuacji społeczno-gospodarczej w Polsce oraz główne założenia i cel umowy społecznej pod hasłem „Gospodarka – Praca – Rodzina - Dialog”.
Ogromne zaskoczenie oraz zaniepokojenie całego środowiska służb mundurowych wzbudziło sprawozdanie grupy roboczej ds. zabezpieczenia społecznego, który przedstawiamy poniżej:
Grupa robocza ds. zabezpieczenia społecznego
działająca w ramach Zespołu do Spraw Umowy Społecznej
Temat |
Włączenie pracowników służb mundurowych, sędziów i prokuratorów do powszechnego systemu emerytalnego |
Zakładany cel |
Spójność systemów emerytalnych i ograniczenia wydatków budżetu Państwa na świadczenia emerytalno-rentowe. |
Opis sytuacji wyjściowej |
Reforma systemu ubezpieczeń społecznych miała doprowadzić do możliwie najpełniejszej unifikacji systemów emerytalnych i oparciu ich na składce ubezpieczeniowej. Projektując w 1998 r. nowy system emerytalny dążono do wyeliminowania systemów zaopatrzeniowych finansowanych bezpośrednio z budżetu Państwa, a właśnie takim systemem jest system zaopatrzenia emerytalnego żołnierzy zawodowych i funkcjonariuszy tzw. służb mundurowych oraz system uposażeń sędziowskich i prokuratorskich. W przypadku sędziów i prokuratorów wydawało się to tym bardziej uzasadnione, że do 31 grudnia 1997r. osoby te były objęte obowiązkiem ubezpieczenia społecznego na zasadach określonych dla pracowników. Wyłączenie tej grupy zawodowej z systemu ubezpieczeń społecznych nastąpiło od 1 stycznia 1998 r. na mocy ustawy z dnia 28 sierpnia 1997r. o zmianie ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 124, poz. 782). Zamiast prawa do emerytury oraz renty sędzia (prokurator) ma prawo do uposażenia w stanie spoczynku a członkowie jego rodziny – prawo do uposażenia rodzinnego. Podjęta – przy okazji prac nad ustawą z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych - próba ponownego włączenia tej grupy zawodowej do systemu ubezpieczeń społecznych nie powiodła się. Zwyciężył pogląd zwolenników utrzymania wprowadzonej odrębności, powołujących się na przepisy art.180 ust. 3- 5 Konstytucji RP z dnia 2 kwietnia 1997r. (Dz. U. Nr 78, poz. 486), zawierające gwarancję nieusuwalności sędziów i sprzężone z nią zasady przechodzenia w stan spoczynku. Natomiast żołnierze zawodowi i funkcjonariusze tzw. służb mundurowych przed 1999r. nigdy nie byli objęci ubezpieczeniem społecznym. Świadczenia emerytalno-rentowe tych osób wypłacano ze środków budżetu Państwa, bez obowiązku opłacania składek. Próba stopniowej likwidacji zaopatrzenia emerytalnego tzw. służb mundurowych, co miało nastąpić poprzez objęcie ubezpieczeniem społecznym osób, które do zawodowej służby wstąpiły po 1 stycznia 1999 r. nie powiodła się, ponieważ ustawą z dnia 23 lipca 2003 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 166, poz. 1609) przywrócono z dniem 1 października 2003 r. system zaopatrzeniowy dla wszystkich osób żołnierzy zawodowych i funkcjonariuszy. Przy okazji nastąpiła jednak zmiana zasad wymiaru emerytury „mundurowej” powodująca, że każdy z systemów, tzn. zaopatrzeniowy i ubezpieczeniowy, realizuje własne zobowiązania. |
Sposób realizacji celu |
|
Niezbędne zmiany prawa |
|
Harmonogram realizacji celu |
|
Szacunkowe koszty realizacji celu |
Zakłada się ograniczenie wydatków z budżetu Państwa na świadczenia emerytalno – rentowe poprzez włączenie pracowników służb mundurowych, sędziów i prokuratorów do powszechnego systemu emerytalnego, a z drugiej strony będzie większa kwota składek emerytalno – rentowych do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (FUS). |
Powyższa tabela znajduje się na str. 71-72 Sprawozdania Zespołu ds. Umowy Społecznej. Pełny tekst sprawozdania z działalności Zespołu – plik w załączeniu.
W ramach działań FEDERACJI w tym zakresie przyjęto propozycję powołania eksperta reprezentującego interesy funkcjonariuszy, podczas dalszych prac nad Umowa Społeczną, oraz powołano zespół roboczy (po jednym przedstawicielu z każdej branży) zajmujący się bieżącą praca nad powyższą tematyką.
Podczas spotkania ustalono, iż – Stanowisko Służb Mundurowych wobec złożeń do zawarcia umowy społecznej „Gospodarka – Praca – Rodzina - Dialog”, zostanie w imieniu wszystkich funkcjonariuszy skierowany do odpowiednich władz.
Przypominam, iż przedstawiony projekt Umowy Społecznej znajduje się w fazie roboczej przed uzgodnieniami, jednak zakres i kierunek zaproponowanych zmian wymaga intensywnego monitorowania i włączenia się do prac nad przedstawionym dokumentem.
W załączeniu przesyłam także stanowisko FORUM ZZ w sprawie podjętych prac nad Umową Społeczna.
Z Koleżeńskim pozdrowieniem
Krzysztof Hetman
Przewodniczący ZG NSZZ PP