11 stycznia 2007 roku
(...) W szczególności budzi nasze wątpliwości, czy wprowadzanie zmian w PSP w takiej formie uprawnia przełożonego na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 2 lub 3 ustawy o PSP w związku z art. 38 ust. 2 pkt 4 do przeniesienia na niższe stanowisko służbowe, a w przypadku nie wyrażenia zgody przez strażaka, do zwolnienia go na podstawie art. 38 ust. 4. (...)
Konin, dnia 10 stycznia 2007 r.
ZG-I – 02/07
Redakcja
Gazety Prawnej
Grupa Wydawnicza INFOR S.A.
ul. Okopowa 58/72,
01-042 Warszawa
Zarząd Główny Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Pracowników Pożarnictwa zwraca się z uprzejmą prośbą o poradę prawną w sprawie reorganizacji komend wojewódzkich i powiatowych (miejskich) Państwowej Straży Pożarnej.
W związku z wejściem w życie z dniem 25 sierpnia 2006 r. rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lipca 2006 r. w sprawie ramowej organizacji komendy wojewódzkiej i powiatowej (miejskiej) Państwowej Straży Pożarnej (Dz.U. Nr 143, poz 1037), Komendant Główny PSP polecił komendantom wojewódzkim i powiatowym (miejskim) przygotowanie nowych regulaminów organizacyjnych swoich komend, według ściśle określonych przez niego wytycznych. Wytyczne Komendanta Głównego nie wynikają z wyżej cytowanego rozporządzenia. Nie uwzględniają w żaden sposób rzeczywistych potrzeb kadrowych w danej komendzie, które wynikają z jej lokalizacji i występujących w danym terenie zadań do zrealizowania przez Państwową Straż Pożarną.
W naszej ocenie ścisłe narzucanie przez Komendanta Głównego PSP stanowisk, jakie mają być w komendach wojewódzkich i powiatowych (miejskich) bez uwzględnienia rzeczywistych potrzeb kadrowych jest naruszeniem Art. 13 ust. 6 pkt. 2 oraz Art 13a ust. 3 i 4 ustawy o Państwowej Straży Pożarnej oraz wykroczeniem Komendanta Głównego poza swoje kompetencje.
Głównym skutkiem wprowadzanej reorganizacji będzie sztuczne zaniżanie stanowisk służbowych zajmowanych przez funkcjonariuszy oraz powierzanie zadań na dane stanowisko bez wcześniejszej charakterystyki stanowiska. W szczególności budzi nasze wątpliwości, czy wprowadzanie zmian w PSP w takiej formie uprawnia przełożonego na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 2 lub 3 ustawy o PSP w związku z art. 38 ust. 2 pkt 4 do przeniesienia na niższe stanowisko służbowe, a w przypadku nie wyrażenia zgody przez strażaka, do zwolnienia go na podstawie art. 38 ust. 4.
Ponadto prosimy o pomoc w uzyskaniu odpowiedzi na następujące pytania:
-
Jakie warunki winny wystąpić, aby można było uznać, że stanowisko zostało zlikwidowane w myśl art. 38 ust. 2 pkt 4? Czy szczególnym przypadkiem likwidacji stanowiska w rozumieniu art. 38 ust. 2 pkt 4 jest zmiana nazwy stanowiska bez zmniejszenia liczby ogólnych etatów w kontekście wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 3 lipca 1998 r., sygn. akt II SA 779/98 ONSA 1999, nr 2, poz. 60?
-
Czy zwolnienie strażaka ze służby może nastąpić po spełnieniu tylko warunku określonego w art. 38 ust. 4, czy musi również zaistnieć warunek z art. 43 ust. 4?
-
Czy zmniejszenie liczy etatów nie jest warunkiem koniecznym, do stosowania zapisów art. 38. ust. 2 pkt 4?
-
Jak należy rozumieć zapis art. 38 ust. 2 że "Strażaka można przenieść na niższe stanowisko służbowe (...)”? Czy w sytuacji, gdy strażak posiada kwalifikacje do zajmowanego obecnie stanowiska służbowego, które zostanie przekwalifikowane na niższe, na którym wymagane są niższe kwalifikacje, obligatoryjne jest zaproponowanie mu niższego stanowiska służbowego na podstawie art. 38 ust. 2 pkt 4?
-
Czy w sytuacji zajmowania stanowiska przez oficera, na które dopuszcza się (na podstawie rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 25 lipca 2006 r. w sprawie stanowisk służbowych w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej, maksymalnych stopni przypisanych do poszczególnych stanowisk oraz dodatkowych wymagań kwalifikacyjnych, jakim powinni odpowiadać strażacy na określonych stanowiskach służbowych (Dz. U. Nr 142 poz. 1022)) zarówno oficera jak i aspiranta, można go pozbawić prawa do awansu w stopniu poprzez zakwalifikowanie, w nowym regulaminie organizacyjnym komendy, jego stanowiska jako aspiranckiego? Np. oficer na stanowisku d-cy sekcji w Jednostce Ratowniczo Gaśniczej, w której wytyczne Komendanta Głównego dopuszczają jedno stanowisko oficerskie na zmianie służbowej i jest to stanowisko d-cy zmiany.
-
Czy zgodne jest z obowiązującym prawem zaliczanie dwóch takich samych stanowisk na jednej zmianie służbowej do różnych korpusów np. są dwa stanowiska d-cy sekcji, gdzie jedno kwalifikuje się do korpusu oficerskiego a drugie do aspiranckiego? A co w sytuacji, gdy na obydwu stanowiskach zaszeregowani są dwaj oficerowie, jeden nie będzie awansował w stopniu?
Wobec powyższych pytań i wątpliwości, zwracamy się z prośbą o podanie podstawy i formy skutecznego odwołania się strażaka otrzymującego decyzję o przeniesieniu na niższe stanowisko służbowe.
W ocenie szerokiego grona funkcjonariuszy, w obecnej chwili próbuje się dokonać oszczędności finansowych w PSP. Jedyną możliwość na szybkie ograniczenie zarobków strażaków upatruje się w „likwidacji stanowisk” o wyższych grupach zaszeregowania i zastąpienia ich stanowiskami o niższych grupach lub zaliczenia ich do niższych korpusów, co w konsekwencji obniży uposażenie i uniemożliwi strażakom awansowanie w stopniu, a tym samym przyniesie oszczędności finansowe. Nic natomiast nie mówi się o zmniejszeniu obowiązków służbowych, a życie pokazuje zupełnie coś innego.
Do naszej prośby dodatkowo dołączamy Stanowisko Związku w sprawie przeprowadzanej właśnie reformy, który pozwoli jeszcze bliżej zapoznać się z naszą sytuacją. Wszelkie dodatkowe informacje i materiały znajdują się na stronie internetowej związku pod adresem : www.zgnszzpp.republika.pl .
Liczymy, że Redakcja Gazety Prawnej zainteresuje się opisanym przez nas problemem, który dotyczy szerokiego grona funkcjonariuszy PSP i wskaże nam drogę prawną, dzięki której wybrniemy z tej trudnej sytuacji, a całą reorganizację komend pozwoli skierować na taką drogę, która zapewni funkcjonariuszom PSP odpowiednie okresy przejściowe i doprowadzi do rzeczywistego uporządkowania naszej formacji unikając bezsensownego krzywdzenia strażaków PSP.
Za okazaną pomoc serdecznie dziękujemy.
Za Zarząd
Przewodniczący ZG NSZZ PP
Krzysztof Hetman
Do wiadomości:
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji
Komendant Główny PSP w Warszawie