O D P O W I E D Z I
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji
- W nawiązaniu do pisma Pana Przewodniczącego z dnia 17 listopada br. kierowanego do Głównego Inspektora Pracy Pani Bożeny Borys-Szopy i przesłanego do wiadomości Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (...)
Warszawa 8 grudnia 2006 r.
DZKiSO-II-5502-1835-06-WD
Pan
Krzysztof Hetman Przewodniczący ZG NSZZ Pracowników Pożarnictwa
W nawiązaniu do pisma Pana Przewodniczącego z dnia 17 listopada br. kierowanego do Głównego Inspektora Pracy Pani Bożeny Borys-Szopy i przesłanego do wiadomości Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, przedstawiam, co następuje. Podstawowe problemy poruszone przez Pana Przewodniczącego są związane z nowelizacją z dniem 1 lipca 2005 r. ustawy o Państwowej Straży Pożarnej ustanawiającą 40 godzinny tydzień pracy strażaków. Praktyka funkcjonowania służby wskazuje na to, że aktualnie obowiązujący wymiar czasu pracy strażaków powoduje braki w obsadzie zastępów ratowniczych, a zatem może stwarzać zagrożenie dla sprawnego funkcjonowania służb ratowniczych. Rozwiązanie tego problemu wymaga wprowadzenia zmian rangi ustawowej. W tym celu przygotowywane są w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji stosowne zmiany w ustawie o PSP.
W kontekście omawianej problematyki, należy zaznaczyć, że Komendant Główny PSP podjął działania w kierunku zapewnienia sprawniejszego działania podległej mu służby. Rozpoczęto proces przesuwania 1400 etatów ze służby dziennej do zmianowej związanej z bezpośrednim udziałem strażaków w działaniach ratowniczo-gaśniczych. Ponadto, w projekcie ustawy o ustanowieniu „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu w latach 2007-2009" (druk sejmowy nr 1077), w części dotyczącej PSP, ujęto 600 etatów pracowników służby cywilnej, co umożliwi, w ciągu 3 lat, przesunięcie do służby zmianowej funkcjonariuszy, którzy dotychczas zajmowali stanowiska urzędnicze.
Jeśli chodzi o rozliczanie i ewidencjonowanie czasu służby i urlopów strażaków, to należy podkreślić, ze kwestię te reguluje ustawa z 24 sierpnia o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. Nr 100, poz. 836) i wydane na jej podstawie rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 29 grudnia 2005 r. w sprawie pełnienia służby przez strażaków Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. Nr 266, poz. 2247). Zgodnie z tym rozporządzeniem, kierownicy jednostek organizacyjnych są zobowiązani do prowadzenia ewidencji czasu służby podległych strażaków. W celu usystematyzowania sposobu ewidencjonowania czasu służby, Komendant Główny PSP przekazał wszystkim jednostkom organizacyjnym PSP opracowanie „Zasady prowadzenia ewidencji czasu służby strażaka".
Odnośnie „zagadnień dodatkowych" wymienionych w piśmie Pana Przewodniczącego i dotyczących organizacji służby i warunków BHP, uprzejmie informuję, iż z informacji uzyskanych z Komendy Głównej PSP wynika, że prace dotyczące zdefiniowania zagrożeń występujących na stanowisku pracy strażaka zostały już podjęte w związku z potrzebą oceny ryzyka zawodowego na stanowisku pracy strażaka i innych osób zatrudnionych w PSP. Ponadto, rozpoczęto działania zmierzające do wprowadzenia we wszystkich jednostkach organizacyjnych PSP systemu komputerowego wspomagającego m.in. przeprowadzenie oceny ryzyka zawodowego oraz wprowadzenie rejestru zagrożeń zawodowych. Według posiadanych danych, nie zanotowano przypadków przekroczenia dopuszczalnych norm natężenia promieniowania szkodliwego na stanowiskach kierowania.
W odniesieniu do przepisów dotyczących wydawania strażakom ciepłych i zimnych napojów oraz ich ilości, należy wskazać, iż z informacji uzyskanych w Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej wynika, że do Komendanta Głównego PSP nie docierają żadne sygnały o niestosowaniu się do tych przepisów w jednostkach PSP.
Z analizy danych za rok 2005 i pierwsze półrocze 2006 roku wynika, że systematycznie rośnie poziom wyposażenia strażaków w odzież specjalną i środki ochrony indywidualnej. Wymiana aktualnie użytkowanych środków ochrony indywidualnych, tj. ubrań specjalnych, rękawic specjalnych i kominiarek na środki specjalne spełniające wymagania określone w dyrektywie EWG nr 89/686/EWG została zaplanowana do zakupów przez jednostki organizacyjne PSP na lata 2007-2009 w ramach programu modernizacji służb resortu spraw wewnętrznych.
Mam nadzieję, że przedstawione informacje wyjaśnią niepokoje i wątpliwości przedstawione w piśmie Pana Przewodniczącego.
PODSEKRETARZSTANU
w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych
i Administracji
Paweł SOLOCH
Do wiadomości: Pani Bożena Borys-Szopa
Główny Inspektor Pracy
Komendant Główny PSP
- Odpowiadając na pismo znak ZG-I-38/06 z dnia 28 listopada 2006 r., w sprawie realizowanego przez komendantów miejskich i powiatowych Państwowej Straży Pożarnej procesu mianowania oficerów na wyższe stanowiska służbowe, przedstawiam poniżej stosowne wyjaśnienie:(...)
Warszawa, dnia 27 grudnia 2006. BS-I-1425/44-.2/06 Pan Krzysztof HETMAN Przewodniczący Zarządu Głównego Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Pracowników Pożarnictwa
Odpowiadając na pismo znak ZG-I-38/06 z dnia 28 listopada 2006 r., w sprawie realizowanego przez komendantów miejskich i powiatowych Państwowej Straży Pożarnej procesu mianowania oficerów na wyższe stanowiska służbowe, przedstawiam poniżej stosowne wyjaśnienie: Przeszkolenie zawodowe, wspomniane w art. 36 ust. 5 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 2006, Nr 96 poz. 667), dotyczy przeszkolenia wymienionego w § 2 ust. 1 pkt. 2) rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 17 listopada 2006 r. w sprawie przeszkolenia zawodowego strażaków Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. Nr 221, poz. 1626), w związku z tym, twierdzenie o braku podstawy prawnej do uzupełnienia kwalifikacji przez oficerów mianowanych na pierwszy stopień oficerski na podstawie art. 53 ust. 2, pkt. 2, lit. b ustawy o Państwowej Straży Pożarnej, jest niezgodne z aktualnym stanem prawnym. Znowelizowana ustawa o Państwowej Straży Pożarnej w art. 36 ust. 5 wprowadziła nową kategorię stanowisk oficerskich, a mianowicie stanowiska związane z kierowaniem działaniami ratowniczymi i określa wymogi, które należy spełniać, aby je zajmować. Nie jest zgodne ze stanem faktycznym twierdzenie, że oficerowie mianowani na pierwszy stopień oficerski na podstawie art. 53 ust. 2 pkt 2 lit. b ww. ustawy tracą kwalifikacje zawodowe, bez dodatkowego przeszkolenia mogą oni zajmować wszystkie stanowiska, do których objęcia wymagane jest posiadanie kwalifikacji aspiranckich. Mogą też zajmować stanowiska oficerskie, do których zajmowania nie są wymagane kwalifikacje wymienione w art. 36 ust. 5 ustawy o PSP. Nie jest zgodne z aktualnym stanem prawnym twierdzenie, iż „obecni oficerowie nie muszą kończyć żadnego przeszkolenia, ponieważ nie ma na to żadnej podstawy prawnej „a prawo nie działa wstecz". Podstawą prawną jest wzmiankowany art. 36 ust. 5, który dotyczy wszystkich oficerów, którzy będą zajmować stanowiska oficerskie związane z kierowaniem działaniami ratowniczymi, nie tylko tych osób, które uzyskują pierwszy stopień oficerski, na podstawie art. 53 ust. 2. Stąd powoływanie obok art. 53 ust. 2 lit. a, także art. 36 ust. 5. Nie jest także trafny zarzut działania prawa wstecz, albowiem kategoria stanowisk oficerskich związanych z kierowaniem działaniami ratowniczymi jest kategorią nową, zatem ustawodawca wprowadzając ją określił warunki, które należy spełniać, aby można było być do niej zaliczonym. Stanowiąc nowy stan prawny, ustawodawca był do takich działań uprawniony. nadbryg. Kazimierz KRZOWSKI
|