Konin dnia 2006-11-28
ZG-I – 38/06
Pan
nadbryg. Kazimierz KRZOWSKI
Komendant Główny
Państwowej Straży Pożarnej
W A R S Z A W A
W nawiązaniu do informacji przekazanych podczas spotkania z Zarządem Głównym Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Pracowników Pożarnictwa w dniu 27.10 br., oraz do przeprowadzanego aktualnie przez poszczególnych Komendantów procesu mianowania oficerów na wyższe stanowiska służbowe np.: d-ca sekcji na d-cę zmiany a mających ukończoną szkołę aspirantów, Zarząd Główny NSZZ Pracowników Pożarnictwa zwraca się z prośbą o wyjaśnienie powstających w tym zakresie rozbieżności i nieścisłości.
Przeprowadzając powyższe czynności Komendanci miejscy i powiatowi wpisują w akt mianowania, zobowiązanie do uzupełnienia kwalifikacji zawodowych w ciągu 2 lat na podstawie art. 36 ust. 3 oraz ust. 5 ustawy z dnia 24.08.1991 r. o PSP (Dz.U. 2006 nr 96 poz. 667).
Uzasadnienie:
Zastosowanie powyższych przepisów jest według nas niespójne i niezgodne z informacjami przekazanymi przez Pana Komendanta podczas w/w spotkania. O ile art.36 ust. 3 jest jasny, to ust. 5 już nie jest, ponieważ odwołuje się do art. 53 ust.2 pkt 2 lit. a, ustawy o PSP w którym to artykule jest mowa o przeszkoleniu na pierwszy stopień oficerski a przecież w/w oficerowie już ten stopień uzyskali na podstawie wcześniej obowiązującego prawa.
Dziwi nas również fakt, że w/w oficerowie mając aspiranckie kwalifikacje zawodowe, a ponadto ukończone studia wyższe muszą coś uzupełniać, natomiast aspiranci bez studiów na takich samych stanowiskach nie muszą. Wynika z tego, że aspirant kończąc studia wyższe traci kwalifikacje zawodowe, czy też zapomina o nich i dlatego musi ukończyć dodatkowe przeszkolenie?
Ciekawy jest także fakt, że należy te kwalifikacje uzupełnić w przeciągu 2 lat, a jak do tej pory takiego przeszkolenia zawodowego nie ma, nie było i nie wiadomo kiedy będzie. Co w takim razie stanie się po dwóch latach z oficerami teraz mianowanymi na wyżej opisanych warunkach? Czy będą im odbierane stanowiska? Zważywszy na ilość takich sytuacji i możliwości szkoleniowe PSP już teraz można założyć, że część tych oficerów – nie ze swojej winy – tego wymogu nie spełni.
Najbardziej jednak ciekawe jest to, że artykuł 36 ust.5 nakłada obowiązek uzyskania przeszkolenia zawodowego dla strażaków na stanowiskach oficerskich związanych z kierowaniem działaniami ratowniczymi, a artykuł 53 mówi o przeszkoleniu na pierwszy stopień oficerski, który przypominamy w/w już mają. Występuje tutaj niespójność prawa w tym zakresie, a wynika z niego, że obecni oficerowie nie muszą kończyć żadnego przeszkolenia, ponieważ nie ma na to żadnej podstawy prawnej, a prawo nie działa wstecz.
Oceniając powyższą sytuację, a w szczególności brak i nie zapisanie w ustawie okresów przejściowych, uważamy powyższe zapisy jako niemożliwe do stosowania, a stanowisko Komendy Głównej za bezpodstawne nie oparte na żadnych obowiązujących przepisach.
Prosimy o udzielenie odpowiedź na przedstawione problemy i pytania, wraz z ewentualnym wydaniem odpowiednich wytycznych podległym komendantom.
Jednocześnie uważamy, iż przedstawione przez nas nieścisłości i dotychczasowe błędne stosowanie przepisów legło u podstaw dwukrotnego wstrzymania nominacji w stopniach oficerskich, co jest zwyczajnie krzywdzące dla ogromnej rzeszy kadry dowódczej, powodując jej wzburzenie i frustrację.
Z poważaniem
Przewodniczący ZG NSZZ PP
Krzysztof Hetman