17 listopada 2006 roku
Główny Inspektor Pracy
(...)Zarząd Główny NSZZ Pracowników Pożarnictwa, wnosi o podjęcie interwencji w sprawie przekroczenia w Państwowej Straży Pożarnej ustawowo uregulowanych norm czasu pracy i nie realizowania powstałych zobowiązań w tym zakresie oraz możliwości wprowadzenia ekwiwalentu pieniężnego za wypracowane nadgodziny.(...)
Konin dnia 2006-11-17
ZG-I – 36 /06
Pani
ul. Krucza 38/42
00-926 Warszawa
W nawiązaniu do podjętej przez Krajowy Zjazd Związku uchwały z dnia 28 września 2006 roku Zarząd Główny NSZZ Pracowników Pożarnictwa, wnosi o podjęcie interwencji w sprawie przekroczenia w Państwowej Straży Pożarnej ustawowo uregulowanych norm czasu pracy i nie realizowania powstałych zobowiązań w tym zakresie oraz możliwości wprowadzenia ekwiwalentu pieniężnego za wypracowane nadgodziny.
W związku z wprowadzoną z dniem 1 lipca 2005 roku nowelizacją Ustawy o PSP w zakresie zdefiniowania i wprowadzenia 40 godzinnego tygodnia pracy dla strażaków PSP, do dnia dzisiejszego mamy do czynienie z brakiem jednoznacznego uregulowania i rozwiązania problemu ewidencjonowania oraz rozliczania czasu służby i urlopów strażaków. Skutkuje to bezpośrednio powstaniem i narastaniem dysproporcji i zaległości, w tym zakresie w ramach poszczególnych Komend Miejskich i Powiatowych, gdzie zagadnienia te traktowane są odmiennie poprzez poszczególnych Komendantów.
Na chwilę obecną zakończone są dwa okresy rozliczeniowe (od 1.07.2005 do 31.12.2005 oraz od 1.01.2006 do 30.06.2006). Po podliczeniu obydwóch okresów w większości jednostek organizacyjnych PSP powstały godziny nadliczbowe. Do dnia dzisiejszego Komendant Główny nie wskazał jednoznacznego systemowego sposobu rozwiązania tego problemu.
Równocześnie w celu zapewnienia realizacji 40-sto godzinnego tygodnia pracy, obsady stanów zmian służbowych są realizowane na minimalnych poziomach. Prowadzi to do stałej praktyki obsadzania zastępów ratowniczych przez nie normatywne obsady. W efekcie zastępy ratownicze wyjeżdżają do likwidacji zdarzeń w minimalnej obsadzie – nie gwarantującej sprawności podejmowanych działań ratowniczych oraz zwiększając ryzyko wypadków wśród samych ratowników.
Prosimy o wskazanie procedur i możliwych do podjęcia przez Związek działań, które pozwolą na likwidację sytuacji, kiedy to każdy okres rozliczeniowy generuje kolejne godziny nadliczbowe, a żaden kierownik jednostki organizacyjnej nie dba o ich rozliczenie.
Czas służby strażaka, a w szczególności kwestia wprowadzenia możliwości wypłaty ekwiwalentu pieniężnego za wypracowane nadgodziny oraz uwzględnienie rekompensaty za pracę w soboty, niedziele i święta oraz w porze nocnej, jest problemem, który mimo kilkukrotnych naszych wystąpień w tej sprawie do dnia dzisiejszego nie znalazł rozwiązania i uregulowania.
Dodatkowo powyższe kwestie generują następujące pytania i problemy:
· czy zgodne z prawem jest przenoszenie wypracowanych nadgodzin na następny okres rozliczeniowy ? – według opinii związku jest to wbrew ustawie o PSP,
· zasadność przenoszenia Strażaka systemu 8 godzinnego do służby w systemie zmianowym (24godzinnym) w kontekście rozporządzenia MSWiA z 27.10.2005r w sprawie zakresu, trybu i częstotliwości przeprowadzania okresowych profilaktycznych badań lekarskich. (par.3 ust.2 mówi się jasno, że strażak systemu zmianowego poddawany jest takim badaniom raz w roku. Strażak systemu 8-godzinnego raz na dwa albo nawet raz na trzy lata, w zależności od wieku), ponadto strażak przechodzi okresowe badanie lekarskie pod kontem dopuszczenia go do pracy na ściśle określonym stanowisku,
· na jakiej podstawie i czy zgodna z prawem jest sytuacja, w której na podstawie polecenia i decyzji Komendanta w systemie 24 godzinnym w godzinach od 8.00 do 16.00 służbę pełni strażak sytemu codziennego, a po tej godzinie dopiero przychodzi właściwy strażak zmianowy pełniąc służbę do godziny 8.00 dnia następnego (rozporządzenie MSWiA mówi o służbie 24 godzinnej !),
· czy wyznaczanie przez przełożonych terminu odbioru wypracowanych nadgodzin (bez uwzględnienia normy kodeksowej x1.5), jest zgodne z prawem,
· problem uwzględniania normy minimalnej zmiany (50% - zgodnie z wytycznymi Komendanta Głównego) do godziny 16.00, po której strażacy wyznaczani są do odbierania wypracowanych nadgodzin,
· sprawdzenie rzeczywistych obsad samochodów ratowniczo-gaśniczych w kontekście wymogów stawianych w rozporządzeniu o KSRG, BHP oraz faktycznych zadań, jakie stawia się do wykonania przez tych ratowników.
Z zagadnień dodatkowych nurtują nas następujące sprawy:
· podjecie próby zdefiniowania wszystkich zagrożeń występujących na stanowisku pracy strażaka - jako materiał wyjściowy przy określaniu wszelkiego rodzaju chorób zawodowych,
· problem wyposażenia w sprzęt ochronny przy zdarzeniach nietypowych (szerszenie, lisy, węże i inne gady) - strażacy wykonują te zadania przeważnie bez żadnego specjalistycznego zabezpieczenia i sprzętu,
· podwyższenie stawki dodatku za prace w warunkach szkodliwych,
· zbadanie natężenia szkodliwego promieniowania na stanowiskach kierowania,
· realizacja przepisów w zakresie wydawania strażakom ciepłych i zimnych
napojów oraz ich ilości,
· jakość i kompletność ubrania oraz ekwipunku ochronnego strażaka wykorzystywanego podczas akcji ratowniczo–gaśniczych- czy rzeczywisty poziom ochrony jest zgodny normami UE,
Z poważaniem
Przewodniczący ZG NSZZ PP
Krzysztof Hetman
Do wiadomości:
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji
Komendant Główny PSP w Warszawie
Załączniki:
- Uchwały Krajowego Zjazdu Związku z dnia 28 października 2006 roku,
- Stanowisko Zarządu Głównego z dnia 1 lutego 2006 roku,
- pismo z dnia 12 stycznia 2006 roku,
Adres do Korespondencji - bezpośredni:
Przewodniczący ZG NSZZ PP
Krzysztof Hetman
Komenda Miejska PSP w Koninie
ul. Przemysłowa 7
62-510 Konin
tel. 506 122 163
U C H W A Ł A NR 11
SPRAWOZDAWCZO-WYBORCZEGO KRAJOWEGO
ZJAZDU DELEGATÓW
Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego
PRACOWNIKÓW POŻARNICTWA
z dnia 28 września 2006 r.
w sprawie narastającego problemu nadgodzin i nie normatywnych obsad zmianowych Jednostek Ratowniczo-Gaśniczych na zmianach służbowych
Sprawozdawczo-Wyborczy Krajowy Zjazd Delegatów Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Pracowników Pożarnictwa wyraża najwyższe zaniepokojenie brakiem stanowiska Komendanta Głównego w sprawie rozwiązywania problemu narastających i wygenerowanych w trakcie pełnienia służby nadgodzin.
Na chwilę obecną zakończone są dwa okresy rozliczeniowe (31.12.2005 oraz 30.06.2006). Po podliczeniu obydwóch okresów w większości jednostek organizacyjnych PSP powstały godziny nadliczbowe. Do dnia dzisiejszego Komendant Główny nie wskazał sposobu rozwiązania tego problemu.
Równocześnie, w celu zapewnienia realizacji 40-sto godzinnego tygodnia pracy, obsady stanów zmian służbowych są realizowane na minimalnych poziomach. Prowadzi to do stałej praktyki obsadzania zastępów ratowniczych przez nie normatywne obsady. W efekcie zastępy ratownicze wyjeżdżają do likwidacji zdarzeń w minimalnej obsadzie – nie gwarantującej sprawności podejmowanych działań ratowniczych oraz zwiększając ryzyko wypadków wśród samych ratowników. Brak podjęcia przez Komendanta Głównego, jakichkolwiek działań w tym temacie jest według nas brakiem świadomości ryzyka i niebezpieczeństw, na jakie naraża się ratowników w trakcie podejmowanych przez nich interwencji. Jeszcze istotniejsze jest to, co nie podlega żadnej analizie i jest przez Komendanta Głównego milcząco pomijane. Nasza skuteczność i sprawność działania jest w wyniku tego niewątpliwie dużo mniejsza, a skutkiem tego jest obniżenie poczucia bezpieczeństwa obywateli, doprowadzając w efekcie do znacznego spadku poparcia społeczeństwa dla naszej formacji.
W związku z istniejącym stanem rzeczy żądamy od Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej podjęcia zdecydowanych działań w celu likwidacji istniejącej patologii i wprowadzenia rozwiązań, które doprowadzą do możliwości obsadzania zastępów przez właściwe ilości ratowników.
Żądamy wskazania procedur i podjęcia działań, które pozwolą na likwidację sytuacji, kiedy to każdy okres rozliczeniowy generuje kolejne godziny nadliczbowe, a żaden kierownik jednostki organizacyjnej nie dba o ich rozliczenie.
Za Zjazd
Przewodniczący ZG NSZZ PP
Krzysztof Hetman
U C H W A Ł A NR 12
SPRAWOZDAWCZO-WYBORCZEGO KRAJOWEGO
ZJAZDU DELEGATÓW
Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego
PRACOWNIKÓW POŻARNICTWA
z dnia 28 września 2006 r.
zobowiązująca Zarząd Główny do wystąpienia do Głównego Inspektora Pracy w sprawie przekroczenia w PSP ustawowo uregulowanych norm czasu pracy i nie realizowania powstałych zobowiązań w tym zakresie
W nawiązaniu do występującego problemu ewidencjonowania i rozliczania czasu służby i urlopów w Państwowej Straży Pożarnej, a w szczególności do narastających dysproporcji i zaległości w tym zakresie w ramach poszczególnych Komend Miejskich i Powiatowych oraz możliwość wprowadzenia ekwiwalentu pieniężnego za wypracowane nadgodziny, Sprawozdawczo-Wyborczy Krajowy Zjazd Delegatów Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Pracowników Pożarnictwa zobowiązuje Zarząd Główny NSZZ Pracowników Pożarnictwa oraz Przewodniczącego Związku, do wystąpienia do Głównego Inspektora Pracy w sprawie przekroczenia w PSP ustawowo uregulowanych norm czasu pracy i nie realizowania powstałych zobowiązań w tym zakresie.
Zakres wystąpienia powinien być zgodny z wcześniejszymi wystąpieniami i uchwałami Związku.
Za Zjazd
Przewodniczący ZG NSZZ PP
Krzysztof Hetman
S T A N O W I S K O
ZARZĄDU GŁÓWNEGO
Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Pracowników Pożarnictwa
z dnia 01 lutego 2006 roku
w sprawie narastającego problemu zbyt niskiej obsady Jednostek Ratowniczo-Gaśniczych
na zmianach służbowych.
Ponawiając nasze wcześniejsze wystąpienia Zarząd Główny NSZZ Pracowników Pożarnictwa wskazuje, iż wejście w życie zapisów ustawowych oraz rozporządzenia w sprawie pełnienia służby przez strażaków PSP, spowodowało powstanie i systematyczne narastanie problemu bezpiecznego funkcjonowania oraz skuteczności działania Jednostek Ratowniczo Gaśniczych na terenie kraju.
Sytuacja ta dotyczy szczególnie przypadków, kiedy to do zdarzeń, najczęściej w małych jednostkach, wyjeżdżają niepełne obsady wozów bojowych, powodując obniżenie efektywność i sprawności ich działań, oraz zwiększając ryzyko wypadków wśród samych ratowników.
Dalsze utrzymywanie się tej tendencji może skutkować spadkiem skuteczności naszych działań, i tym samym spowoduje obniżenie poczucia bezpieczeństwa obywateli, doprowadzając w efekcie do znacznego spadku poparcia społeczeństwa.
Receptą na powstałą sytuację i szeroko ostatnio komentowaną koncepcją, jest konieczność pozyskania dodatkowych etatów dla Państwowej Straży Pożarnej. Naszym zdaniem jest to rozwiązanie bardzo trudne do zrealizowania w najbliższym okresie.
Po pierwsze wymaga uzyskania olbrzymich dodatkowych środków (koszty zatrudnienia, szkolenia, wyposażenia w wyposażenie osobiste i ochronne). Po drugie jest bardzo czasochłonne – od momentu uzyskania etatu do czasu wprowadzenia strażaka „do służby” mija około jednego roku czasu.
Dokonywane dotychczas wyliczenia i symulacje na terenie poszczególnych województw wykazują, że, następuje stałe zmniejszenie obsady zmian służbowych w wyniku zastosowania wprowadzonych przepisów. Niejednokrotnie mamy do czynienia z drastycznym zmniejszeniem się zdolności bojowej naszych jednostek. Otrzymane etaty (zbyt małe w stosunku do potrzeb) tylko w nieznacznym stopniu zmienią tą sytuację, nie likwidując problemu czasu koniecznego na przeszkolenie nowo przyjętych.
Jednocześnie proponujemy, aby do czasu pozyskania normatywnego stanu etatowego oraz działań w sytuacjach nadzwyczajnych, zapewnić rekompensatę finansową za ewentualnie powstałe nadgodziny.
Uważamy, że powyższa propozycja jest w pełni uzasadniona, zarówno z punktu widzenia potrzeb służby, jak i zadań jakie stoją przed związkami zawodowymi, pozwalając funkcjonować naszej formacji w sposób bezpieczny i profesjonalny.
Za Zarząd
Przewodniczący ZG NSZZ PP
Krzysztof Hetman
Konin dnia 2006-01-12
ZG-I – 01/06
Pan
st. bryg. Kazimierz KRZOWSKI
Komendant Główny
Państwowej Straży Pożarnej
W A R S Z A W A
Zarząd Główny Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Pracowników Pożarnictwa zwraca się do Pana Komendanta z wnioskiem o udzielenie informacji na temat ostatecznego terminu zakończenia uzgadniania przez Komendantów Wojewódzkich minimalnej obsady zmiany w komendach powiatowych zgodnie z §6 ust.4 rozporządzenia MSW i A z 29 grudnia 2005r. w sprawie pełnienia służby przez strażaków PSP.
Powyższe podyktowane jest napływaniem wielu sygnałów i zapytań w tym zakresie. W komendach powiatowych kategorii IV i V stanowiących znakomitą większość na terenie kraju, dochodzi do sytuacji, że służbę na zmianie pełni 4 strażaków stanowiących obsadę wozów i 2 strażaków stanowiących obsadę PSK. Siły takie pozwalają na użycie do działań w pierwszej fazie tylko jednego zastępu ratowników, co przy każdej poważniejszej akcji (wypadek, pożar z użyciem sprzętu specjalistycznego – drabiny, podnośniki) jest niewystarczające. Komendanci Powiatowi powołując się na zapowiedź wprowadzenia w życie przepisu dotyczącego organizacji komend powiatowych i wojewódzkich dopiero w kwietniu 2006r. nie podejmują dalszych działań. Wprowadzane rozwiązania w postaci dyżurów domowych nie likwiduje tego problemu, dalej w pierwszym rzucie dysponowany jest tylko jeden samochód pożarniczy. Komendanci Powiatowi/Miejscy zostali obarczeni dużą odpowiedzialnością za zapewnienie zabezpieczenia operacyjnego powiatów, jednocześnie nie mając możliwości podejmowania dalszych działań w kierunku reorganizacji struktur komend.
Chcielibyśmy zwrócić uwagę Pana Komendanta na zaistniałą sytuację, która może niekorzystnie wpłynąć na wizerunek całej naszej formacji w społeczeństwie oraz dodatkowo może spowodować ofiary w ludziach i znaczne straty materialne.
Medialnie nagłaśnianie sytuacji, gdy niewystarczająca ilość sił i środków PSP przyczyniła się do ograniczonego i wydłużonego w czasie działania ratowniczego, przyniesie negatywne skutki, mimo wykonywania ich w sposób profesjonalny i sprawny przez naszych strażaków.
Uważamy, iż właściwym rozwiązaniem tego problemu jest wydanie pisemnych wytycznych i decyzji skutkujących ustanowieniem realnych stanów zmian służbowych zapewniających chociażby minimum operacyjne, zgodnie z powyżej cytowanym zapisem rozporządzenia.
Dodatkowo ponawiamy nasz wcześniej zgłaszany wniosek, aby podczas prac na przepisem dot. Organizacji Komend jako podstawę i punkt wyjścia przyjąć naliczanie etatów niezbędnych do zapewnienia wymaganych operacyjnie stanów osobowych dla JRG, przy jednoczesnym uwzględnieniu specyfiki działania poszczególnych jednostek, i niezbędnego minimum dla podjęcia bezpiecznych działań.
Z poważaniem
Przewodniczący ZG NSZZ PP
Krzysztof Hetman