K O M U N I K A T 07/06
Zarządu Głównego
Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Pracowników Pożarnictwa
24 października 2006
Podwyżki dla strażaków i ratowników PSP
W 2007 funkcjonariusze Państwowej Straży Pożarnej otrzymają podwyżki o ok. 230 zł. Od 1 stycznia 2008 roku - przy analogicznej kwocie bazowej - uposażenie funkcjonariuszy PSP ma wzrosnąć o ok. 306 zł.
Informacje takie przekazał Kierownictwu PSP podsekretarz stanu w MSWiA Paweł Soloch podczas spotkania poświęconego projektowi budżetu MSWiA na 2007 r. oraz projektowi ustawy o ustanowieniu „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu w latach 2007-2009”
W spotkaniu wzięli również udział przedstawiciele związków zawodowych działających w Państwowej Straży Pożarnej, Departamentu Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych MSWiA odpowiadającego za cywilny nadzór nad funkcjonowaniem PSP oraz przedstawiciel Departamentu Budżetu MSWiA
Istotną kwestią poruszoną podczas spotkania było dostosowanie zapisów projektu ustawy modernizacyjnej, w zakresie dotyczącym PSP, do zapisów ustawy antykorupcyjnej. Proponuje się przyjęcie takich samych rozwiązań jak w przypadku Policji, w tym zakaz prowadzenia przez strażaków, ich rodzin (krewnych, wstępnych) dodatkowej działalności gospodarczej.
Celem ustawy jest również udoskonalenie systemu wynagrodzeń pracowników cywilnych i funkcjonariuszy PSP. Priorytetem dla działań MSWiA jest wzrost mnożnika wynagrodzenia za ponadnormatywny czas pracy strażaków.
Rekompensata finansowa za ponadnormatywny czas pracy obejmie funkcjonariuszy PSP pracujących w systemie zmianowym oraz dyżurujących w służbach bojowych. Przedstawiciele związków zawodowych działających w PSP z aprobata odnieśli się do przedstawionych propozycji budżetowych, poparli także działania MSWiA zmierzające do wprowadzenia w życie projektu ustawy modernizacyjnej.
(w w/w spotkaniu nie uczestniczyłem z powodu otrzymania zaproszenie dniu spotkania)
26 października 2006
W Komendzie Głównej odbyła się Narada Komendantów Wojewódzkich w sprawie organizacji Komend PSP. W naradzie uczestniczył Dyrektor Departamentu Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych – Bogusław Cichoń. W naradzie z ramienia Związku uczestniczył kol. Mariusz Cyran.
Zabierając głos Dyrektor Departamentu Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych – Bogusław Cichoń, przedstawił sprawy związane z pracami podjętymi w MSWiA w zakresie wdrażania „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu w latach 2007-2009” – patrz szczegóły powyżej (materiał MSWiA).
W czasie narady po raz kolejny przez Kierownictwo KG zostały przedstawione założenia i zasady wdrażania reformy organizacyjnej (fragmenty założeń poniżej). Powyższe wystąpienie zostało uzupełniane poprzez Komendantów Wojewódzkich przedstawiających proces zaawansowania prac w poszczególnych województwach.
Zgodnie z przedstawianymi przez KG PSP danymi :
Przewiduje się etatów oficerskich:
w komendach wojewódzkich i powiatowych (miejskich) PSP w systemie:
- codziennym około 3 331 etatów;
- zmianowym około 1 763 etaty.
w jednostkach centralnych PSP w systemie:
- codziennym około 550 etatów;
- zmianowym około 52 etaty.
W komendach wojewódzkich Państwowej Straży Pożarnej przewiduje się:
- przeniesienie około 180 etatów do systemu zmianowego w komendach powiatowych i miejskich PSP,
- utworzone na terenie kraju 15 ośrodków szkolenia w ramach limitów etatów komend wojewódzkich (ośrodki obsługiwane będą przez około 190 funkcjonariuszy),
- uzupełnienie stanów osobowych w wojewódzkich stanowiskach koordynacji ratownictwa, umożliwiających funkcjonowanie czterozmianowego systemu służby,
- ograniczenie liczby etatów oficerskich do 45 %,
- rozpoczęcie procesu zamiany funkcjonariuszy PSP w systemie codziennym na pracowników korpusu służby cywilnej do poziomu od 20 do 30 % ogólnej liczby limitu etatów w komendach wojewódzkich na stanowiskach pomocniczych.
W komendach powiatowych i miejskich Państwowej Straży Pożarnej przewiduje się:
- przeniesienie około 700 (+ 200 z komend wojewódzkich i jednostek centralnych) etatów do systemu zmianowego
- w jednostkach ratowniczo- gaśniczych;
- przeniesienie około 500 etatów do powiatowych i miejskich stanowisk kierowania, co umożliwi funkcjonowanie czterozmianowego systemu służby;
- ograniczenie liczby etatów oficerskich w systemie codziennym (do około 2791 etatów);
- ograniczenie liczby etatów aspiranckich w systemie codziennym (do około 1162 etatów);
- rozpoczęcie procesu przekazywania etatów funkcjonariuszy PSP systemu codziennego na etaty systemu zmianowego w ramach uzupełnienia etatami pracowników korpusu służby cywilnej (przewidywana do roku 2009 ogólna liczba limitu etatów cywilnych w komendach powiatowych i miejskich na poziomie około 20 %);
- unormowanie liczby etatów oficerskich aspiranckich i podoficerskich w systemie zmianowy, w jednostkach ratowniczo-gaśniczych oraz powiatowych (miejskich) stanowiskach kierowania na poziomie około;
- 1 667 etatów oficerskich
- 6 913 etatów aspirantów
- 15 487 etatów podoficerskich
Razem 24 063 etaty funkcjonariusza
W pierwszym okresie obecnie rozpoczętej reorganizacji w komend powiatowych (miejskich) i wojewódzkich przewiduje się:
1. wzrost liczby strażaków zatrudnionych na zmianach o około 1 484 etatów, (z 23 054 do 24537 ) ;
2. zmniejszenie liczby pracowników zatrudnionych w systemie codziennym do około 1 484 etatów;
3. ustalenie na określonym poziomie w każdej komendzie powiatowej (miejskiej) i wojewódzkiej liczby etatów oficerskich aspiranckich w zależności od kategoryzacji komendy,
Uwzględniono między innymi:
1. zwiększenie liczby etatów aspiranckich w miejskich i powiatowych stanowiskach kierowania w komendach ;
- kategorii V i IV, ( z proponowanych 1 na 4 etaty)
- kategorii II, ( z proponowanych 4 na 6 etatów),
- kategorii I, ( z proponowanych 4 na 8 etatów),
2. zwiększenie liczby etatów oficerskich w miejskich stanowiskach kierowania w komendach;
- kategorii I, ( z proponowanych 8 na 12 etatów),
3. zwiększenie liczby etatów oficerskich w systemie codziennym w komendach powiatowych i miejskich:
- kategorii IV o liczbie mieszkańców od 75 000 do 100 000 (z proponowanych 4 na 5 etatów),
4. zwiększenie liczby etatów aspirantów w systemie codziennym w komendach powiatowych i miejskich kategorii I i II.
(* źródło materiały KG PSP )
W trakcie narady dało się zauważyć, że proces reorganizacji i zasady według, których jest ona realizowana są różnie traktowane w poszczególnych województwach. Najwyraźniej się to uwidoczniło w podejściu do możliwości skorzystania z "puli 1 %", będącego w gestii Komendantów Wojewódzkich. Mimo, że generalnie istnieją poważne problemy z możliwością dyslokacji części kadry oficerskiej i aspiranckiej w pasie tzw. "ściany wschodniej", tylko niektórzy komendanci skorzystali z tej możliwości.
Nasz przedstawiciel podkreślił, że wprowadzenie dodatkowych kryteriów "jakościowych" w trakcie już realizowanej restrukturyzacji, wiele miesięcy po uzgodnieniu przez Związki Zawodowe treści odnośnego rozporządzenia oraz bez jakiejkolwiek konsultacji ze związkami, uważamy za działanie wbrew zasadom dialogu społecznego. Również działanie, które oszukało związki zawodowe, a także za takie, które może w przyszłości przynieść nieprzewidywalne w chwili obecnej skutki. Tak drastyczne obniżenie ilości stanowisk oficerskich, nieuzasadniony zakaz tworzenia w systemie zmianowym stanowisk oficerskich na grupach 8-10, oraz niewytłumaczalne obniżenie prestiżu stanowisk w P/MSK (odebranie komendom kategorii V do III możliwości tworzenia stanowisk oficerskich w grupach 8 - 10), jest w naszej ocenie działaniem, które spowoduje utratę motywacji przez znaczną grupę strażaków do podnoszenia swoich kwalifikacji. Jak również odbiera strażakom, którzy są w trakcie studiów i nauki możliwość awansu na wiele lat.
Przedstawiciel nasz zwrócił również uwagę Komendantowi Głównemu, że realizacja tej reformy, bez utworzenia jednolitego, skodyfikowanego systemu opisującego zakresu czynności i zadań na poszczególnych stanowiskach, oraz bez odpowiednich zmian w przepisie płacowym i "taryfikatorze" jest działaniem, które w chwili obecnej prowadzi do frustracji dużej części kadry dowódczej.
Zwrócono również uwagę, że cala reforma odbywa się na podstawie ustnych poleceń i komunikatów, które w różnych częściach kraju są różnie realizowane. W związku z tym poproszono Komendanta Głównego (po raz drugi już!) o opracowanie całościowego materiału tych zagadnień dotyczących i wprowadzenie go do użytkowania drogą służbową.
Poproszono KG aby pozostawił Komendantów Powiatowym i Miejskim możliwość zrealizowania reformy na bazie obowiązujących przepisów prawa (Ustawa o PSP i odnośne rozporządzenia) z dodatkowym założeniem, że struktura służby zostanie utrzymana na następującej ilościowym podziale:
- oficerowie do 15 %,
- aspiranci do 25%,
- podoficerowie około 60 %
i ilość etatów oficerskich/aspiranckich będzie podzielona 50/50 - system dzienny/zmianowy, bez ingerowania w strukturę ilościową poszczególnych formacji w indywidualnych komendach.
Komendant Główny nie odniósł się do większości podniesionych tematów. Stwierdził jedynie, że realizacja tej reformy jest wykonaniem zaległych prac, które powinny były być wykonane w 1998 (w czasie reformy administracyjnej) i że zdaje sobie sprawę, że będzie sie to wiązało z obniżeniem stanowisk dla części kadry oficerskiej i aspiranckiej - niesprawiedliwość i krzywdę ludzką z tym związaną bierze na siebie.
26 października 2006
W tym samym dniu odbyło się pierwsze robocze spotkanie przedstawicieli związków zawodowych z przedstawicielami Kierownictwa Komendy Głównej (Dyrektor Gabinetu Komendanta Głównego, Dyrektor Biura Finansów, oraz Doradca Komendanta Głównego), w sprawie ustalenia sposobu podziału planowanej na rok przyszły kwoty podwyżki dla funkcjonariuszy. Wstępnie na roboczo ustalono następujący podział:
- Komendy Powiatowe/Miejskie – średnia kwota ok. 215 zł/etat,
- Rozdział środków w ramach poszczególnych województw w uzgodnieniu ze związkami zawodowymi,
- przydział środków dla Komend Wojewódzkich nastąpi zgodnie z propozycja przygotowaną przez Biuro Finansów.
27 października 2006
W dniu 27 października 2006 roku odbyło się pierwsze (w nowym składzie) posiedzenie Zarządu Głównego Związku, podczas którego omówiono zagadnienia dotyczące:
- Narady Komendantów Wojewódzkich w sprawie organizacji Komend PSP z dnia 26.10.2006r,
-
Omówienia uwag i materiałów nadesłanych z kraju do rozporządzenia w sprawie organizacji komend, w tym wypracowanie stanowiska i materiałów na spotkanie Wspólnego Zespołu – Florian/NSZZ PP w sprawie reorganizacji
-
Prowadzonej akcji - kierowania wystąpień do KG w sprawie zwiększenia normy etatowej (Tomaszów,Siedlce,Małopolska),
-
Omówienie wystąpień dotyczących projektu Budżetu na 2007 rok w kontekście planowanej realizacji Ustawy o „Modernizacji Służb”
Dodatkowo w trakcie prowadzonego posiedzenia dokonano wpisania do Krajowego Rejestru Organizacji NSZZ PP organizacji w OPOLU (KW).
W trakcie posiedzenia odbyło się SPOTKANIE Z KOMENDANTEM GŁÓWNYM - w trakcie którego nastąpiło przedstawienie składu nowo wybranego Zarządu Głównego Związku, oraz zostały przekazane na ręce Komendanta Uchwały i Stanowiska Zjazdu, jako przyjętych przez Związek podstawowych priorytetów i kierunków działania.
W trakcie powyższego spotkania dodatkowo zostały przedstawione przez członków Zarządu Głównego opinie i poglądy dotyczące aktualnie zachodzących zmian w służbie, w tym w szczególności spraw związanych z prowadzonym procesem reorganizacji. Największe kontrowersje i dyskusje wzbudził temat ręcznego i centralnego sterowania procesem tworzenia regulaminów, bez uwzględniania specyfiki działania poszczególnych Komend i Jednostek, oraz braku jednoznacznych i całościowych wytycznych Komendanta Głównego w tym zakresie. Przedstawione zostało Komendantowi stanowisko Związku - iż przeprowadzane aktualnie zmiany jakościowe (tzn. pogranicznie i sztuczne sterowanie ilością stanowisk oficerskich/aspiranckich) uważane są za bezpodstawne i bezprawne.
Dodatkowo Komendant Główny przedstawił następujące informacje:
- trwają rozmowy z Ministrem w sprawie możliwości przeprowadzenia akcji awansowej z okazji 11 listopada (dotyczy m.in. wniosków majowych),
- podpisany został przez Premiera statut Komendy Głównej (60 etatów zostanie przekazane do jednostek ratowniczych)
- planowane jest przekształcenie etatów funkcjonariuszy w Muzeum Pożarniczym na etaty cywilne,
- aktualnie zebrany od Komendantów Wojewódzkich materiał dotyczący reorganizacji, zostanie poddany obróbce i weryfikacji,
- uruchomienie 1% rezerwy etatowej w ramach poszczególnych województw, może być dokonane w przypadku wzięcia pod uwagę charakterystyki i specyfiki danego rejonu,
- przepis dotyczący Przeszkolenia Zawodowego – aktualnie znajduje się w RCL, bezpośrednio po podpisaniu przepisu zostaną uruchomione odpowiednie Kursy (następna tura marzec/kwiecień), przydział miejsc będzie następował w ramach poszczególnych województw, z preferencja dla stanowisk operacyjnych,
- Przygotowywana jest poprawka do Ustawy o PSP w zakresie wprowadzenia możliwości zapłaty za nadgodziny (ekwiwalent) - ewentualne uruchomienie procedur i środków w ramach przyszłorocznych planów i budżetów.
27 października 2006
W 27 października br odbyło się także spotkanie wspólnego związkowego Zespołu – Florian/NSZZ Pracowników Pożarnictwa w sprawie reorganizacji. W trakcie spotkania przedstawiciele Związków wymienili się napływającymi z terenu kraju uwagami dotyczącymi reorganizacji oraz wystosowali do Komendanta Głównego pismo w sprawie realizacji zapisów uzgodnień zespołu Komendanta Głównego z 2003 roku, oraz przedstawienia jednolitego i całościowego wykazu wytycznych Komendanta Głównego, według których realizowany jest aktualnie proces reorganizacji komend.
Za Zarząd
Przewodniczący ZG NSZZ PP
Hetman Krzysztof