B I U L E T Y N nr 7/06
20 października 2006 roku
Witam Serdecznie !!!
W ostatnich dniach odbyły się dwa spotkania, i w praktyce obydwa dotyczyły tej samej tematyki – czyli projektu tzw. „Ustawy Modernizacyjnej na lata 2007-2009”. Podkreślam jednak w tym miejscu, iż, aktualne ze względu na stopień zaawansowania prac nad Budżetem Państwa na 2007 rok i projektem ustawy o ustanowieniu „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu w latach 2007-2009",na dzień dzisiejszy możemy mówić tylko i wyłącznie o planowanych środkach, które ostatecznie urzeczywistnią się w momencie przyjęcia i uchwalenia powyższych projektów. Szczegóły poniżej.
Przewodniczący ZG NSZZ PP Krzysztof Hetman
* wszystkie i najnowsze informacje na stronie www.zgnszzpp.republika.pl
***
W dniu 18 października 2006 roku odbyło się spotkanie Federacji Związków Zawodowych Służb Mundurowych. Jednym z tematów spotkania było wypracowanie stanowiska w sprawie prowadzonych prac nad zmianą regulacji ustawowych dotyczących uprawnień emerytalnych funkcjonariuszy – „Federacja Związków Zawodowych Służb Mundurowych MSWiA i MS jest przeciwna wprowadzaniu zmian w ustawie o zaopatrzeniu emerytalnym służb mundurowych z dnia 18 lutego 1994 r. w kształcie przedstawionym w projekcie zmiany ustawy o zmianie ustawy o Straży Granicznej oraz innych ustaw.
Dodatkowo w czasie spotkania przygotowano wystąpienia do Prezydenta RP, Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, Marszałka Sejmu RP i Dyrektora Biura Bezpieczeństwa Narodowego w sprawie „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu w latach 2007-2009”.
Pamiętając, iż na chwilę obecną jest to projekt ustawy, na realizację, którego środki zostały zapisane w projekcie Budżetu Państwa na 2007 rok, Federacja wystąpiła o poparcie proponowanych zapisów budżetowych oraz ustawy, uważając, iż „(…) Wprowadzenie w życie ustawy będzie bardzo istotnym wydarzeniem w dziedzinie poprawy warunków materialnych funkcjonariuszy i ich rodzin, ale również priorytetowego traktowania bezpieczeństwa publicznego i powszechnego. (…) ” – pełen tekst poszczególnych wystąpień poniżej.
Dodatkowo w trakcie spotkania zostały przygotowane dokumenty niezbędne do rejestracji Federacji w Krajowym Rejestrze Sądowym. Ustalono termin następnego spotkania na dzień 8 listopada 2006 roku, w którym wezmą udział przedstawiciele Konwentu Dziekanów Wojska Polskiego.
***
W dniu 19 października br. w Komendzie Głównej odbyła się Narada Szkoleniowa. W naradzie dodatkowo uczestniczyli Wiceprzewodniczący Central Pożarniczych Związków Zawodowych – z ramienia naszego Zwiazku - Andrzej Grodzki, Mariusz Cyran i Andrzej Liwiński). Głównym, podstawowym i jedynym celem narady było przedstawienie planów, oraz omówienie zasad wdrażania „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu w latach 2007-2009”.
Główne cele i założenia opracowanych planów przedstawił Komendant Główny PSP nadbryg. Kazimierz KRZOWSKI i Z-ca Komendanta Głównego nadbryg. Wiesław LEŚNIAKIEWICZ wraz z Dyrektorami odpowiednich Biur KG PSP zgodnie z którymi:
- · środki przewidziane i zaplanowane w projekcie w/w ustawy zbiegną się ze środkami z Unii Europejskiej (w ramach programu dotyczącego bezpieczeństwa ekologicznego i bezpieczeństwa ruchu drogowego), które to środki należy umiejętnie wykorzystać,
- · ustawa modernizacyjna przewiduje i zakłada wzmocnienie wszystkich służb resortu, z możliwością dokonania przeniesienia środków pomiędzy tymi służbami, oraz zastosowania programów wieloletnich,
- · w ramach środków PSP ustawa obejmuje:
§ zakup i wymiana sprzętu transportowego
§ zakup i wymiana środków ochrony indywidualnej i ekwipunku osobistego strażaka,
§ budowa i modernizacja użytkowanych obiektów infrastruktury technicznej,
§ zakup i wymiana sprzętu i systemów teleinformatycznych,
§ wzmocnienie motywacyjnego systemu uposażeń funkcjonariuszy,
§ proces tzw. ucywilnienia kadry w PSP.
Komendant Główny powołał zespół opracowujący podstawowe zasady i założenia w zakresie tworzenia i budowy motywacyjnego systemu uposażeń. W ramach projektu w/w ustawy przewiduje się systematyczny i coroczny wzrost wskaźnika wielokrotności kwoty bazowej stanowiących przeciętne uposażenie funkcjonariuszy. W roku 2007 dla Państwowej Straży Pożarnej przewiduje się wskaźnik wielokrotności na poziomie 2.02 (średnio ok.200 zł na etat). Dodatkowo przewiduje się wyodrębnienie z podanego wskaźnika funduszu nagród (płaconego z innego paragrafu), którego osobna część będzie w dyspozycji poszczególnych Komendantów. W zakresie pozyskiwania etatów cywilnych na potrzeby formacji, w okresie objętym ustawą planuje się pozyskanie ok. 600 etatów cywilnych.
Podkreślam jeszcze raz, iż na chwilę obecną są to wyłącznie plany i dopiero w momencie przyjęcia ich przez parlament staną się konkretnymi rozwiązaniami przyjętymi do realizacji.
W czasie narady przekazano także informacje, iż na dzień 26 października planowana jest kolejna Narada kadry Kierowniczej, której tematem będzie Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 26 lipca 2006 r. w sprawie ORGANIZACJI KOMEND PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ.
W związku z powyższym proszę wszystkich o nadsyłanie uwag i spostrzeżeń dotyczących powyższego tematu.
***
Informuje, iż na dzień 27 października 2006 roku zwołuję Posiedzenie Zarządu Głównego Związku, na które został zaproszony Pana Komendanta Główny PSP.
Powyższe spotkanie odbędzie się w siedzibie Komendy Głównej PSP w Warszawie ul. Podchorążych 38 o godz. 11.00.
Z Koleżeńskim pozdrowieniem
Krzysztof Hetman
Przewodniczący ZG NSZZ PP
Warszawa, dnia 18.10.2006 r.
S T A N O W I S K O
Federacja Związków Zawodowych Służb Mundurowych MSWiA i MS jest przeciwna wprowadzaniu zmian w ustawie o zaopatrzeniu emerytalnym służb mundurowych z dnia 18 lutego 1994 r. w kształcie przedstawionym w projekcie zmiany ustawy o zmianie ustawy o Straży Granicznej oraz innych ustaw.
Federacja wyraża zdecydowany sprzeciw wobec koncepcji zwiększenia restrykcyjności w przepisach emerytalnych w przypadku popełnienia przestępstwa przez funkcjonariusza włącznie z pozbawieniem go większości praw emerytalnych, co stoi w sprzeczności z zasadą państwa prawnego – zasadą ochrony praw słusznie nabytych oraz zasadą humanitaryzmu i ludzkiego traktowania wynikającą z praw człowieka i prawa karnego.
Biorąc pod uwagę niezawisłość i autonomię sądów oraz dolegliwość związaną z orzecznictwem karnym w tym zakresie, proponowana próba zmian wykracza poza powszechnie obowiązujące normy prawa ustanowionego. Zaprezentowane poprawki doprowadzą w konsekwencji do skarżenia w trybie indywidualnym oraz dochodzenia swoich roszczeń przed instytucjami jurysdykcji prawa krajowego i europejskiego.
Intencją prawodawcy było przeciwdziałanie zjawisku korupcji wśród funkcjonariuszy, natomiast proponowana ustawa zmierza jedynie do ograniczenia lub zniesienia wielu praw funkcjonariusza a nie zawiera mechanizmów lub instrumentów przeciwdziałania powstawaniu sytuacji korupcjogennych w Straży Granicznej.
Rozszerzenie przesłanek pozbawienia emerytury przez objęcie nimi wszystkich przestępstw umyślnych, nawet niezwiązanych ze służbą jest rozwiązanie nie do zaakceptowania, nie biorącym pod uwagę wagi i ciężaru popełnionego przestępstwa. Po wprowadzeniu wskazanego rozwiązania zostanie naruszona stabilność służby funkcjonariusza, której głównym elementem jest pewność emerytury policyjnej. Powyższa sytuacja spowoduje odejście funkcjonariuszy z dużym doświadczeniem zawodowym i specjalistycznym w liczbie około 25 000 w skali całego MSW i A, którzy wezmą pod uwagę możliwość utraty posiadanych uprawnień w obawie zaistnienia zdarzenia prawnego (nie korupcyjnego) związanego z charakterem pełnionej służby, a odbudowanie tego potencjału osobowego zajmie przynajmniej 5 lat.
Jeżeli intencją polityczną jest walka z korupcją w szeregach służb mundurowych, to należy wprowadzić zamiast ogólnych i nieprecyzyjnych pojęć enumeratywnie określony katalog przestępstw tzw. korupcyjnych (art. 228, 229, 258 kk), co da jasny sygnał o zerowej tolerancji dla korupcji, a jednocześnie zabezpieczy funkcjonariuszy przed pozbawieniem prawa do emerytury (np. za posiadanie pirackiej płyty kompaktowej). Oznacza to, że niezależnie od podniesionych w stanowisku zarzutów naruszenia zasady ochrony praw słusznie nabytych oraz ich bezzasadnego ograniczenia mamy do czynienia z naruszeniem konstytucyjnej reguły legalizmu.
Wszystkie zastrzeżenia zawarte w stanowisku zostały oparte o opinię specjalisty prawa konstytucyjnego prof. Jerzego Paśnika .
podpisy przewodniczących Związków wchodzących w skład Federacji.
Warszawa, dnia 18.10.2006 r.
Szanowny Pan
Lech KACZYŃSKI
Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej
Federacja Związków Zawodowych Służb Mundurowych MSWiA i MS zwraca się do Pana Prezydenta z prośbą o objęcie patronatem ustawy o ustanowieniu „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu w latach 2007-2009”
Ustawa ta obejmująca Policję, Straż Graniczną, Państwową Straż Pożarną i Biuro Ochrony Rządu wychodzi naprzeciw oczekiwaniom służb mundurowych stanowiąc istotny krok w kierunku rzeczywistej realizacji porozumień zawartych pomiędzy Rządem RP a związkami zawodowymi na przestrzeni ostatnich 10 lat. W dniu 12 lipca 2006 roku odbyła się manifestacja służb mundurowych MSWiA i MS, w czasie której na ręce Pana Prezydenta skierowana została petycja o poparcie i patronat nad wdrożeniem programu modernizacji. Uzyskaliśmy również zapewnienie, że pominięcie Służby Więziennej w przedmiotowej ustawie było niezamierzonym przeoczeniem. Wejście w życie ustawy stanowić będzie dowód na priorytetowe traktowanie bezpieczeństwa publicznego i powszechnego.
W imieniu całego środowiska służb mundurowych zrzeszonych w Federacji wyrażamy słowa uznania za zaangażowanie Pana w poprawę warunków materialnych funkcjonariuszy.
Z wyrazami szacunku
podpisy przewodniczących Związków wchodzących w skład Federacji.
Warszawa, dnia 18.10.2006 r.
Szanowny Pan Ludwik Dorn
Wiceprezes Rady Ministrów
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji
Federacja Związków Zawodowych Służb Mundurowych MSWiA i MS wyraża podziękowanie za dotychczas czynione starania oraz osobiste zaangażowanie Pana Premiera w uchwalenie ustawy o ustanowieniu „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu w latach 2007-2009”. Przyjęty przez Rząd RP program daje nadzieję całemu środowisku, że ustawa rzeczywiście wejdzie w życie w 2007 roku i pozwoli na istotną poprawę stanu bezpieczeństwa publicznego i powszechnego, korzystną zmianę warunków pełnienia służby oraz wzrost płac funkcjonariuszy.
Podczas manifestacji służb mundurowych w dniu 12 lipca 2006 r. uczestnicy dali wyraz niezadowoleniu z aktualnej sytuacji materialnej funkcjonariuszy, warunków służby i wyposażenia, ale jednocześnie wyrazili poparcie dla projektu programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu w latach 2007-2009, kierując petycje na ręce Premiera, Marszałków Sejmu i Senatu RP.
Wprowadzenie w życie ustawy będzie bardzo istotnym wydarzeniem w dziedzinie poprawy warunków materialnych funkcjonariuszy i ich rodzin, ale również priorytetowego traktowania bezpieczeństwa publicznego i powszechnego.
Z wyrazami uznania
podpisy przewodniczących Związków wchodzących w skład Federacji.
Warszawa, dnia 18.10.2006 r.
Szanowny Pan
Marek JUREK
Marszałek Sejmu
Rzeczpospolitej Polskiej
Federacja Związków Zawodowych Służb Mundurowych MSWiA i MS zwraca się do Pana Marszałka z apelem o pilne skierowanie pod obrady Sejmu RP oraz poparcie w głosowaniu ustawy o ustanowieniu „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu w latach 2007-2009”. Członkowie Federacji uważają za konieczne uwzględnienie w przedmiotowej ustawie (a w konsekwencji także w ustawie budżetowej na rok 2007) funkcjonariuszy Służby Więziennej, którzy podobnie jak przedstawiciele służb mundurowych MSWiA oczekują na poprawę warunków pełnienia służby i sytuacji materialnej funkcjonariuszy.
UZASADNIENIE
Uchwalenie przez Parlament ustawy o ustanowieniu „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu w latach 2007-2009” stanowić będzie istotny krok w kierunku poprawy bezpieczeństwa wewnętrznego kraju oraz rzeczywistej realizacji porozumień zawartych ze związkami zawodowymi na przestrzeni ostatnich 10 lat. W dniu 12 lipca 2006 roku uczestnicy manifestacji służb mundurowych MSWiA i MS opowiedzieli się jednoznacznie za przyjęciem przedmiotowej ustawy, pozwalającej na znaczący wzrost płac funkcjonariuszy oraz poprawę warunków pełnienia służby i wyposażenia. Uchwalenie ustawy stanowić będzie dowód na priorytetowe traktowanie bezpieczeństwa kraju przez władzę ustawodawczą Rzeczpospolitej Polskiej.
Z wyrazami szacunku
podpisy przewodniczących Związków wchodzących w skład Federacji
Warszawa, dnia 18.10.2006 r.
Pan Władysław STASIAK
Dyrektor
Biura Bezpieczeństwa Narodowego
Federacja Związków Zawodowych Służb Mundurowych MSWiA i MS składa Panu serdeczne podziękowania za osobistą inicjatywę i zaangażowanie w przygotowanie projektu ustawy o ustanowieniu „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu w latach 2007-2009”. Całe środowisko służb mundurowych jest zorientowane, że to przede wszystkim dzięki Panu w chwili obecnej istnieją bardzo duże szanse na przyjęcie wspomnianego aktu prawnego, pozwalającego na wyraźną poprawę sytuacji materialnej funkcjonariuszy oraz warunków pełnienia służby. Uchwalenie ustawy będzie istotnym krokiem w kierunku poprawy bezpieczeństwa wewnętrznego kraju oraz realizacji porozumień zawartych pomiędzy Rządem RP a związkami zawodowymi służb mundurowych.
Informujmy również, że Federacja Związków Zawodowych Służb Mundurowych MSWiA i MS wystąpiła do Prezydenta RP z prośbą o objęcie patronatem ustawy o ustanowieniu programu modernizacji oraz o uwzględnienie w przedmiotowej ustawie interesów funkcjonariuszy Służby Więziennej.
Łączymy wyrazy uznania
podpisy przewodniczących Związków wchodzących w skład Federacji