11 września 2006 roku
Uwagi Związku
w sprawie założeń i zasad reorganizacji komend
Warszawa, dnia 11 września 2006r
ZG-I – 16/06
Pan
nadbryg. Kazimierz KRZOWSKI
Komendant Główny
Państwowej Straży Pożarnej
W A R S Z A W A
Zarząd Główny Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Pracowników Pożarnictwa, w nawiązaniu do spotkania w dniu 11.09. br. z Komendantem Głównym PSP, w sprawie założeń i zasad reorganizacji komend przedstawionym Komendantom Wojewódzkim PSP w dniu 30 sierpnia 2006 r., związanych z wejściem w życie Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lipca 2006 roku w sprawie Organizacji Komend PSP., przedkłada uwagi do przedstawionych materiałów.
Wyrażamy duże zaniepokojenie trybem wprowadzania dodatkowych regulacji dotyczących struktury etatów w komendach powiatowych i miejskich. Stanowisko takie opieramy na fakcie przekazania polecenia służbowego przygotowania propozycji struktur organizacyjnych Komend Wojewódzkich PSP i podległych Komend Powiatowych/ Miejskich PSP wraz z JRG, przed przeprowadzeniem konsultacji społecznych. Komendanci otrzymali polecenia wykonania regulaminów do dnia dzisiejszego wg zaleceń, które dopiero w dniu dzisiejszym zostały przedstawione związkom zawodowym.
Stoimy na stanowisku, że drastyczna i sztuczna regulacja etatów oficerskich i aspiranckich w strukturach komend, skutkuje powstaniem zagrożenia braku możliwości wykonania ogromnego zakresu zadań, jakie stawia się współcześnie przed funkcjonariuszami PSP. Może też spowodować ryzyko realizacji tych zadań na niewłaściwym poziomie, a w rezultacie wpłynąć na wizerunek całej naszej formacji w społeczeństwie, wraz z powstaniem wymiernych strat dla budżetu państwa ze względu na podejmowanie błędnych rozstrzygnięć i decyzji.
Uważamy, że obowiązujące przepisy tj. : – rozp. MSWiA z dnia 26 lipca 2006r. (Dz. U. z 2006 r. nr 143; poz. 1037 ) w sprawie ramowej organizacji komendy wojewódzkiej i powiatowej (miejskiej) Państwowej Straży Pożarnej , oraz – rozp. MSWiA z dnia 25 lipca 2006r.( Dz. U. z 2006 r. nr 142; poz. 1022) w sprawie stanowisk służbowych w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej, maksymalnych stopni przypisanych do poszczególnych stanowisk oraz dodatkowych wymagań kwalifikacyjnych, jakim powinni odpowiadać strażacy na określonych stanowiskach służbowych, stanowią wystarczającą regulację dla realizacji polityki państwa w zakresie kształtowania struktury etatowej wewnątrz Państwowej Straży Pożarnej.
Przedstawione propozycje są, według nas nadinterpretacją istniejącego stanu prawnego, nie gwarantując jednocześnie realizacji zadań postawionych przed PSP na właściwym poziomie.
Uważamy, iż przystępując do reorganizacji komend bezwzględnie należałoby rozpocząć realizacje tego zadania od dokonania charakterystyki poszczególnych stanowisk pracy z uwzględnieniem obowiązujących przepisów (np. operacyjnych, BHP, finansowych, gospodarki materiałowej, itp.), z których wynikałby charakter danego etatu wraz z określeniem ich niezbędnej ilości.
Konieczne i nieodzowne staje się wprowadzenie okresu przejściowego, i określenie wprowadzanych zasad jako stanu docelowego, do którego dążyć będzie służba w najbliższym okresie. Pozwoli to na dochodzenie do tych stanów w sposób naturalny, niepowodujący negatywnych skutków społecznych. To, co w pozostałych służbach resortu wprowadzano i adaptowano latami, u nas próbuje się wprowadzić i zastosować w ciągu kilku miesięcy, bez odpowiedniego przygotowania.
W kontekście powyższego materiał ten wydaje się niedopracowany
i nierzetelny, i stanowi próbę centralnego sterowania (szukania sztucznych oszczędności), bez uwzględniania charakterystyki i specyfiki działania poszczególnych jednostek, i niezbędnego minimum dla podjęcia bezpiecznych działań. Uważamy, iż przedstawione przez Komendanta Głównego ramowe założenia reorganizacji nie zawsze dają się przełożyć na warunki rzeczywiste panujące w poszczególnych powiatach, i są sprzeczne z dotychczas prowadzoną polityką kadrową i budowanym systemem motywacyjnym dla funkcjonariuszy
Stwierdzamy, że przedstawiony materiał posiada wiele błędów logicznych i zawiera rozwiązania, które w długoterminowej polityce są nierealne i w efekcie mogą być szkodliwe dla służby.
Mając na uwadze, iż przedstawione propozycje spowodują w znacznej części posiadanie zbyt wysokich kwalifikacji przez strażaków, prosimy o podanie trybu zwalniania/zachowania stanowisk i uposażenia w procesie reorganizacji (podstawa prawna i zastosowane interpretacje).
Dodatkowo prosimy o jednoznaczne określenie sposobu przenoszenia strażaków do jednostek interwencyjnych wraz z określeniem statusu dotychczas tam zatrudnionych.
Załącznik stanowi szczegółowe uwagi zebrane przez Związek do przedstawionych materiałów.
Z poważaniem
Przewodniczący ZG NSZZ PP
Krzysztof Hetman
Uwagi do założeń i zasad reorganizacji komend związanych z wejściem w życie Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lipca 2006 roku w sprawie Organizacji Komend PSP.
***
Ø W jaki sposób przywoływany przez wszystkie ZZ (prawdopodobnie w celu uspokojenia ludzi) art.4 Ustawy o PSP odnosi się do sytuacji podczas reorganizacji Komend, kiedy jest w nim mowa o osobach, które nie spełniają wymagań kwalifikacyjnych i zachowują prawo do zajmowanych stanowisk?
W sytuacji reorganizacji można jedynie zastosować art.38 ust.2 pkt.4, mówiący o przeniesieniu strażaka na niższe stanowisko służbowe w razie likwidacji zajmowanego stanowiska i braku możliwości przeniesienia na stanowisko równorzędne. Strażak, który nie wyrazi zgody na przeniesienie na niższe stanowisko może być zwolniony.
Należy zaznaczyć, że jednocześnie art.45 Ustawy uprawnia takiego strażaka do rocznego zwolnienia lekarskiego, w związku z czym nasuwa się pytanie: kto będzie wykonywał zadania na zablokowanym etacie przez cały rok?
Ø Błędem jest wliczanie etatów dowódców JRG i zastępców dowódców JRG do etatów KM/KP PSP:
- treść § 8 pkt 2, ppkt.2 Rozporządzenia o organizacji komend pozwala zwiększyć liczbę etatów o 1 na każdą JRG i jednocześnie w § 5 pkt 7 w/w rozporządzenia widnieje zapis, że Jednostką Ratowniczo – Gaśniczą kieruje dowódca przy pomocy zastępcy dowódcy,
- przy założeniach, że etaty dowódców i z-ców JRG wlicza się do etatów Komend, w § 8 pkt 2, ppkt.2, powinien widnieć zapis o zwiększeniu liczby etatów co najmniej o 2 (Dowódca i Z-ca D-cy) na każdą JRG
- możnaby się doszukiwać logicznego uzasadnienia wliczania etatów dowódców i z-ców d-ców do etatów w KM/KP PSP jedynie w sytuacji gdy KM/KP PSP i JRG posiadają tę samą siedzibę.
Ø Absurdem jest uzależnianie liczby etatów na MSK/PSP, gdzie 1 lub 2-osobowe obsady pełnią służbę ciągłą w planowanym systemie 4-zmianowym od liczby mieszkańców na terenie powiatu,
- projektodawca przydziela 5,6 etatów przy jednoosobowych obsadach PSK i 8 etatów przy dwuosobowych obsadach MSK
- czyżby projektodawca pozbawił prawa do urlopów (w wymiarze 44 dni każdy) osób pełniących służbę w 2-osobowych obsadach na MSK? A jeżeli nie, to kto będzie pełnił służbę na MSK przez 352 dni?
Ø Jak się ma limit ograniczający etaty oficerskie do sytuacji, gdzie od 2006 r. ustawodawca zobowiązuje osoby przeprowadzające czynności kontrolne do posiadania wyższego wykształcenia?
Ø Jakim kluczem się kierowano, przydzielając wszystkim kategoriom komend (od III do V) po 3 etaty aspiranckie?
Ø Dlaczego przy przydziale etatów nie uwzględnia się specyfiki poszczególnych komend:
- Np. prowadzenie administracji budynków mieszkalnych (30 mieszkań), na co składają się zadania związane z:
- comiesięcznym naliczaniem czynszu dla 30 lokatorów,
- rozliczaniem kosztów zużycia wody,
- rozliczaniem kosztów C.O.
- egzekwowaniem należności (często na drodze sądowej),
- przeprowadzanie i nadzór nad remontami i utrzymaniem budynków mieszkalnych,
- Eksploatacja i zarządzanie 7 obiektami – w tym obiekty zabytkowe - (przejętymi po byłej KW PSP i KR PSP), liczącymi ponad 100 lat, wymagającymi ciągłych remontów, ogrzewanymi 3 potężnymi kotłowniami, ulegającymi częstym awariom.
Ø Dlaczego w skali kraju „ukradziono” ok. 300 etatów, wliczając etat Komendanta Miejskiego/Powiatowego, który jest organem i zgodnie z ustawą działa za pomocą aparatu pomocniczego i nie powinien być wliczany w skład tego aparatu?
Ø Ograniczenie kadry merytorycznej w KM PSP, uniemożliwia pozyskiwanie funduszy pomocowych z Unii Europejskiej (Decyzja Ministra Finansów ogranicza dostęp państwowych jednostek budżetowych do środków funduszu ochrony środowiska, jedynie KM/KP PSP mogą z tego korzystać)
Ø Dlaczego Dowódcy JRG mają zagwarantowane zastępstwo, podczas gdy w innych komórkach takiego nie ma? (trudno sobie wyobrazić zastępstwo Głównej Księgowej przez osobę prowadzącą zadania kwatermistrzowskie lub techniczne i odwrotnie?)
Ø Doszło do załamania proporcji, gdyż na 1 strażaka na szczeblu KW PSP przypadają 4 proponowane etaty licząc wszystkie Komendy Miejskie i Powiatowe na terenie województwa, przy czym wszystkie zadania podstawowe wykonywane są przez KM/KP PSP. Lista zadań podstawowych wynika nie tylko z Ustaw o Ochronie Przeciwpożarowej i PSP, ale także z Ustawy o Zamówieniach publicznych, Ustawy o finansach publicznych, Ustawy o rachunkowości, Ustawy o ochronie danych osobowych, Kodeksu pracy itd
Ø Ograniczenie ilości etatów oficerskich powoduje, że w komórkach operacyjno-szkoleniowych i kontrolno-rozpoznaczych będą pracować osoby na etatach podoficerskich, co stoi w sprzeczności z procedurami kontroli inspekcji wewnętrznej (np. podoficer będzie kontrolował oficerów-Dowódców JRG)
Ø Jak określić rolę Komendanta Miejskiego/Powiatowego, który zostaje ubezwłasnowolniony, a jednocześnie ponosi odpowiedzialność (także prawną) za prawidłowe funkcjonowanie jednostki?
***
Wprowadzanie zbyt wąskich kryteriów powodujących zmniejszanie ilości etatów w poszczególnych Komendach i tworzenie posterunków, bez uwzględnienia warunków rzeczywistych panujących na poszczególnym terenie. Nie uwzględnianie w przedstawianych propozycjach np. warunków i sytuacji tzw. Miejscowości turystycznych, gdzie statystyczna liczba stałych mieszkańców drastycznie odbiega od rzeczywistej liczby przebywających tam ludzi i skali występujących zagrożeń. Przykładem tego typu może być Świnoujście. Jest to powiat specyficzny i wymaga głębszej analizy, ze względu na położenie na wielu wyspach, sposobie komunikacji miedzy nimi i występowanie zagrożeń ze względu na przewożenie materiałów niebezpiecznych. Ramowe założenia reorganizacji nie dadzą się przełożyć na warunki rzeczywiste panujące w powiecie świnoujskim. Nie chcemy, aby złe rozwiązania organizacje i zbyt niska liczba strażaków w przyszłości były przyczyną tragedii
***
Nieuzasadniony przydział etatów oficerskich, aspiranckich i podoficerskich w stanowiskach kierowania PSP – 1 etat aspirancki i 4 podoficerskie w komendach V kategorii, czy 2 etaty oficerskie i 4 aspiranckie w komendach III kategorii – który nie ma żadnego nawiązania do trzy lub czterozmianowego systemu służby na stanowisku kierowania.
Np. analizując rozkład etatów na PSK w województwie małopolskim nasuwa się uwaga, że kryterium ilości etatów na PSK w zależności od liczby mieszkańców nie jest wystarczające, ponieważ obciążenie pracą na tym stanowisku jest też uzależnione od liczby JRG.
I tak np. KP Oświęcim (kat.3) ma 1 JRG 153 tyś mieszkańców i 8 etatów na PSK
KM Nowy Sącz (kat.2) 3 JRG 282 tyś mieszkańców i 8 etatów na PSK
KM Tarnów (kat.2) ma 2 JRG 310 tyś mieszkańców i 12 etatów PSK
Wyraźnie widać, że różnica w kategorii komendy oraz 130 tyś mieszkańców i 2 JRG (Oświęcim i Nowy Sącz) nie ma wpływu na ilość etatów na PSK. Natomiast różnica zaledwie 28 tyś mieszkańców przy 1 JRG mniej w Tarnowie daje 4 etaty więcej w tym mieście. Dodatkowo należy zauważyć, że w JRG 1 i 2 w Nowym Sączu nie ma PA.Biorąc pod uwagę ilość pracy do wykonania i chcąc zapewnić wysoki poziom funkcjonowania MSK w Nowym Sączu jest nieodzowne zapewnienie 12 etatów w systemie czterozmianowym.
Ponadto bardzo dziwna jest tendencja ustalania liczby etatów w systemie zmianowym na podziale bojowym, ponieważ różnicuje się liczbę strażaków na zmianie np. JRG 14+14+13=41
***
Etatyzacja ( po przeanalizowaniu struktury )nie dotyka tak mocno ani Komendy Głównej , ani też Komend Wojewódzkich jak Komend Powiatowych. Przed wprowadzeniem zmian w większości Komend Powiatowych już dwoma zagadnieniami łączonymi ( np. kwatermistrzowsko-techniczna, organizacyjno - kadrowa) zajmowała się 1 osoba. Zawsze, więc występowały problemy z wykorzystywaniem urlopów, ewentualnych zwolnień lekarskich, wyjazdów na kursy i szkolenia. Obecnie planowane jest jeszcze dodatkowe obcięcie etatów i to głównie w Komendach Powiatowych.
Reorganizacja ta w rozumieniu Komendanta Głównego ma na celu zwiększenie obsady etatowej JRG. A przecież wszystkie materiały produkowane przez KG są przesyłane do wykonania na sam dół. Większość Komend w Polsce to właśnie są Komendy Powiatowe. Strażacy z JRG nie mogą poprawnie funkcjonować bez zaopatrzenia w sprzęt ochrony osobistej, umundurowania, samochody nie będą jeździć bez paliwa. Wprowadzane zmiany powodują podział strażaków na kategorie: lepszy i gorszy.
Ponadto, to również pracownicy 8 godzinni reprezentują Państwową Straż Pożarną na zewnątrz w kontaktach z różnymi władzami na zewnątrz. I chyba powinno to być bardzo ważne jak odbierana jest nasza formacja przez społeczeństwo. Czyli generalnie powinno się położyć nacisk na wykształcenie w PSP bez podziałów na system codzienny i zmianowy.
Po analizie 1 województwa we wszystkich Komendach Powiatowych i również w JRG zostały mocno obcięte etaty oficerskie i aspiranckie. Więc jak ma dalej wyglądać podnoszenie kwalifikacji zawodowych przez strażaków? Po ukończeniu SA PSP strażak dostanie dyplom, ale nie stopień, bo już w tej chwili wielu z aspirantów zostanie przeniesionych do korpusu podoficerskiego. Pieniędzy nie stracą, ale też długo nie dostaną żadnej podwyżki do czasu wyrównania ich do nowych stanowisk, jak również do końca służby nie będą mogli awansować w stopniach, bo zajmują stanowiska podoficerskie.
W większości mniejszych Komend w JRG są przewidziane tylko 3 stanowiska aspiranckie a przecież ludzi po SA jest w służbie więcej, dodatkowo są w podziale bojowym oficerowie, a tylko średnio są 2 stanowiska oficerskie - dla dowódcy i z-cy JRG. Co zrobić z dobrze wyszkolonymi ludźmi, których przez wiele lat zachęcało się do podnoszenia kwalifikacji a teraz spotyka ich za to kara. Za teraz najważniejsi są Ci strażacy, co tylko ograniczali się do przychodzenia do służby i nic nie starali się do niej od siebie wnosić.
Wielu odbiera te zmiany jako burzenie dorobku osiągniętego przez 15 lat Państwowej Straży Pożarnej gdzie między innymi stawiano na inwestycje w sprzęt, autorytet zawodu, wyszkolenie ludzi. Powiększa się w PSP z roku na rok zakres zadań oraz zakres zagrożeń a jednocześnie redukuje się stanowiska z korpusu oficerskiego i aspiranckiego.
TREŚĆ UWAG ! ! !
Uwagi do założeń i zasad reorganizacji komend związanych z wejściem w życie Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lipca 2006 roku w sprawie Organizacji Komend PSP.
***
Ø W jaki sposób przywoływany przez wszystkie ZZ (prawdopodobnie w celu uspokojenia ludzi) art.4 Ustawy o PSP odnosi się do sytuacji podczas reorganizacji Komend, kiedy jest w nim mowa o osobach, które nie spełniają wymagań kwalifikacyjnych i zachowują prawo do zajmowanych stanowisk?
W sytuacji reorganizacji można jedynie zastosować art.38 ust.2 pkt.4, mówiący o przeniesieniu strażaka na niższe stanowisko służbowe w razie likwidacji zajmowanego stanowiska i braku możliwości przeniesienia na stanowisko równorzędne. Strażak, który nie wyrazi zgody na przeniesienie na niższe stanowisko może być zwolniony.
Należy zaznaczyć, że jednocześnie art.45 Ustawy uprawnia takiego strażaka do rocznego zwolnienia lekarskiego, w związku z czym nasuwa się pytanie: kto będzie wykonywał zadania na zablokowanym etacie przez cały rok?
Ø Błędem jest wliczanie etatów dowódców JRG i zastępców dowódców JRG do etatów KM/KP PSP:
- treść § 8 pkt 2, ppkt.2 Rozporządzenia o organizacji komend pozwala zwiększyć liczbę etatów o 1 na każdą JRG i jednocześnie w § 5 pkt 7 w/w rozporządzenia widnieje zapis, że Jednostką Ratowniczo – Gaśniczą kieruje dowódca przy pomocy zastępcy dowódcy,
- przy założeniach, że etaty dowódców i z-ców JRG wlicza się do etatów Komend, w § 8 pkt 2, ppkt.2, powinien widnieć zapis o zwiększeniu liczby etatów co najmniej o 2 (Dowódca i Z-ca D-cy) na każdą JRG
- możnaby się doszukiwać logicznego uzasadnienia wliczania etatów dowódców i z-ców d-ców do etatów w KM/KP PSP jedynie w sytuacji gdy KM/KP PSP i JRG posiadają tę samą siedzibę.
Ø Absurdem jest uzależnianie liczby etatów na MSK/PSP, gdzie 1 lub 2-osobowe obsady pełnią służbę ciągłą w planowanym systemie 4-zmianowym od liczby mieszkańców na terenie powiatu,
- projektodawca przydziela 5,6 etatów przy jednoosobowych obsadach PSK i 8 etatów przy dwuosobowych obsadach MSK
- czyżby projektodawca pozbawił prawa do urlopów (w wymiarze 44 dni każdy) osób pełniących służbę w 2-osobowych obsadach na MSK? A jeżeli nie, to kto będzie pełnił służbę na MSK przez 352 dni?
Ø Jak się ma limit ograniczający etaty oficerskie do sytuacji, gdzie od 2006 r. ustawodawca zobowiązuje osoby przeprowadzające czynności kontrolne do posiadania wyższego wykształcenia?
Ø Jakim kluczem się kierowano, przydzielając wszystkim kategoriom komend (od III do V) po 3 etaty aspiranckie?
Ø Dlaczego przy przydziale etatów nie uwzględnia się specyfiki poszczególnych komend:
- Np. prowadzenie administracji budynków mieszkalnych (30 mieszkań), na co składają się zadania związane z:
- comiesięcznym naliczaniem czynszu dla 30 lokatorów,
- rozliczaniem kosztów zużycia wody,
- rozliczaniem kosztów C.O.
- egzekwowaniem należności (często na drodze sądowej),
- przeprowadzanie i nadzór nad remontami i utrzymaniem budynków mieszkalnych,
- Eksploatacja i zarządzanie 7 obiektami – w tym obiekty zabytkowe - (przejętymi po byłej KW PSP i KR PSP), liczącymi ponad 100 lat, wymagającymi ciągłych remontów, ogrzewanymi 3 potężnymi kotłowniami, ulegającymi częstym awariom.
Ø Dlaczego w skali kraju „ukradziono” ok. 300 etatów, wliczając etat Komendanta Miejskiego/Powiatowego, który jest organem i zgodnie z ustawą działa za pomocą aparatu pomocniczego i nie powinien być wliczany w skład tego aparatu?
Ø Ograniczenie kadry merytorycznej w KM PSP, uniemożliwia pozyskiwanie funduszy pomocowych z Unii Europejskiej (Decyzja Ministra Finansów ogranicza dostęp państwowych jednostek budżetowych do środków funduszu ochrony środowiska, jedynie KM/KP PSP mogą z tego korzystać)
Ø Dlaczego Dowódcy JRG mają zagwarantowane zastępstwo, podczas gdy w innych komórkach takiego nie ma? (trudno sobie wyobrazić zastępstwo Głównej Księgowej przez osobę prowadzącą zadania kwatermistrzowskie lub techniczne i odwrotnie?)
Ø Doszło do załamania proporcji, gdyż na 1 strażaka na szczeblu KW PSP przypadają 4 proponowane etaty licząc wszystkie Komendy Miejskie i Powiatowe na terenie województwa, przy czym wszystkie zadania podstawowe wykonywane są przez KM/KP PSP. Lista zadań podstawowych wynika nie tylko z Ustaw o Ochronie Przeciwpożarowej i PSP, ale także z Ustawy o Zamówieniach publicznych, Ustawy o finansach publicznych, Ustawy o rachunkowości, Ustawy o ochronie danych osobowych, Kodeksu pracy itd
Ø Ograniczenie ilości etatów oficerskich powoduje, że w komórkach operacyjno-szkoleniowych i kontrolno-rozpoznaczych będą pracować osoby na etatach podoficerskich, co stoi w sprzeczności z procedurami kontroli inspekcji wewnętrznej (np. podoficer będzie kontrolował oficerów-Dowódców JRG)
Ø Jak określić rolę Komendanta Miejskiego/Powiatowego, który zostaje ubezwłasnowolniony, a jednocześnie ponosi odpowiedzialność (także prawną) za prawidłowe funkcjonowanie jednostki?
***
Wprowadzanie zbyt wąskich kryteriów powodujących zmniejszanie ilości etatów w poszczególnych Komendach i tworzenie posterunków, bez uwzględnienia warunków rzeczywistych panujących na poszczególnym terenie. Nie uwzględnianie w przedstawianych propozycjach np. warunków i sytuacji tzw. Miejscowości turystycznych, gdzie statystyczna liczba stałych mieszkańców drastycznie odbiega od rzeczywistej liczby przebywających tam ludzi i skali występujących zagrożeń. Przykładem tego typu może być Świnoujście. Jest to powiat specyficzny i wymaga głębszej analizy, ze względu na położenie na wielu wyspach, sposobie komunikacji miedzy nimi i występowanie zagrożeń ze względu na przewożenie materiałów niebezpiecznych. Ramowe założenia reorganizacji nie dadzą się przełożyć na warunki rzeczywiste panujące w powiecie świnoujskim. Nie chcemy, aby złe rozwiązania organizacje i zbyt niska liczba strażaków w przyszłości były przyczyną tragedii
***
Nieuzasadniony przydział etatów oficerskich, aspiranckich i podoficerskich w stanowiskach kierowania PSP – 1 etat aspirancki i 4 podoficerskie w komendach V kategorii, czy 2 etaty oficerskie i 4 aspiranckie w komendach III kategorii – który nie ma żadnego nawiązania do trzy lub czterozmianowego systemu służby na stanowisku kierowania.
Np. analizując rozkład etatów na PSK w województwie małopolskim nasuwa się uwaga, że kryterium ilości etatów na PSK w zależności od liczby mieszkańców nie jest wystarczające, ponieważ obciążenie pracą na tym stanowisku jest też uzależnione od liczby JRG.
I tak np. KP Oświęcim (kat.3) ma 1 JRG 153 tyś mieszkańców i 8 etatów na PSK
KM Nowy Sącz (kat.2) 3 JRG 282 tyś mieszkańców i 8 etatów na PSK
KM Tarnów (kat.2) ma 2 JRG 310 tyś mieszkańców i 12 etatów PSK
Wyraźnie widać, że różnica w kategorii komendy oraz 130 tyś mieszkańców i 2 JRG (Oświęcim i Nowy Sącz) nie ma wpływu na ilość etatów na PSK. Natomiast różnica zaledwie 28 tyś mieszkańców przy 1 JRG mniej w Tarnowie daje 4 etaty więcej w tym mieście. Dodatkowo należy zauważyć, że w JRG 1 i 2 w Nowym Sączu nie ma PA.Biorąc pod uwagę ilość pracy do wykonania i chcąc zapewnić wysoki poziom funkcjonowania MSK w Nowym Sączu jest nieodzowne zapewnienie 12 etatów w systemie czterozmianowym.
Ponadto bardzo dziwna jest tendencja ustalania liczby etatów w systemie zmianowym na podziale bojowym, ponieważ różnicuje się liczbę strażaków na zmianie np. JRG 14+14+13=41
***
Etatyzacja ( po przeanalizowaniu struktury )nie dotyka tak mocno ani Komendy Głównej , ani też Komend Wojewódzkich jak Komend Powiatowych. Przed wprowadzeniem zmian w większości Komend Powiatowych już dwoma zagadnieniami łączonymi ( np. kwatermistrzowsko-techniczna, organizacyjno - kadrowa) zajmowała się 1 osoba. Zawsze, więc występowały problemy z wykorzystywaniem urlopów, ewentualnych zwolnień lekarskich, wyjazdów na kursy i szkolenia. Obecnie planowane jest jeszcze dodatkowe obcięcie etatów i to głównie w Komendach Powiatowych.
Reorganizacja ta w rozumieniu Komendanta Głównego ma na celu zwiększenie obsady etatowej JRG. A przecież wszystkie materiały produkowane przez KG są przesyłane do wykonania na sam dół. Większość Komend w Polsce to właśnie są Komendy Powiatowe. Strażacy z JRG nie mogą poprawnie funkcjonować bez zaopatrzenia w sprzęt ochrony osobistej, umundurowania, samochody nie będą jeździć bez paliwa. Wprowadzane zmiany powodują podział strażaków na kategorie: lepszy i gorszy.
Ponadto, to również pracownicy 8 godzinni reprezentują Państwową Straż Pożarną na zewnątrz w kontaktach z różnymi władzami na zewnątrz. I chyba powinno to być bardzo ważne jak odbierana jest nasza formacja przez społeczeństwo. Czyli generalnie powinno się położyć nacisk na wykształcenie w PSP bez podziałów na system codzienny i zmianowy.
Po analizie 1 województwa we wszystkich Komendach Powiatowych i również w JRG zostały mocno obcięte etaty oficerskie i aspiranckie. Więc jak ma dalej wyglądać podnoszenie kwalifikacji zawodowych przez strażaków? Po ukończeniu SA PSP strażak dostanie dyplom, ale nie stopień, bo już w tej chwili wielu z aspirantów zostanie przeniesionych do korpusu podoficerskiego. Pieniędzy nie stracą, ale też długo nie dostaną żadnej podwyżki do czasu wyrównania ich do nowych stanowisk, jak również do końca służby nie będą mogli awansować w stopniach, bo zajmują stanowiska podoficerskie.
W większości mniejszych Komend w JRG są przewidziane tylko 3 stanowiska aspiranckie a przecież ludzi po SA jest w służbie więcej, dodatkowo są w podziale bojowym oficerowie, a tylko średnio są 2 stanowiska oficerskie - dla dowódcy i z-cy JRG. Co zrobić z dobrze wyszkolonymi ludźmi, których przez wiele lat zachęcało się do podnoszenia kwalifikacji a teraz spotyka ich za to kara. Za teraz najważniejsi są Ci strażacy, co tylko ograniczali się do przychodzenia do służby i nic nie starali się do niej od siebie wnosić.
Wielu odbiera te zmiany jako burzenie dorobku osiągniętego przez 15 lat Państwowej Straży Pożarnej gdzie między innymi stawiano na inwestycje w sprzęt, autorytet zawodu, wyszkolenie ludzi. Powiększa się w PSP z roku na rok zakres zadań oraz zakres zagrożeń a jednocześnie redukuje się stanowiska z korpusu oficerskiego i aspiranckiego.