B I U L E T Y N nr 2/06
09 czerwca 2006 roku
Witam Serdecznie ! ! !
Witam, mamy już za sobą okres majowego święta, jednak nie było ono dla wszystkich tak radosne jak potrzeba. Coraz większe zaniepokojenie i niepewność budzi przedłużający się okres przejściowy, charakteryzujący się brakiem zapowiadanych rozwiązań ustawodawczych, a w niektórych wypadkach formą ich konsultacji i wprowadzania. Nakłada się na to wszystko rozgoryczenie i rozczarowanie związane z tzw. „długofalową politykę kadrową i awansową”, z roku na rok coraz większej liczby strażaków. Optymizmem nie napawa także cofnięcie z MSWiA przygotowanego przez Biuro Prawne KG PSP rozporządzenia płacowego, według którego już zaliczkowo zostały wypłacone podwyżki.
Obserwując podejmowane w ostatnim okresie protesty różnych grup zawodowych, padają i są coraz częściej zadawane pytania , kiedy i w jakiej formie Związek podejmie działania w obronie naszych praw, oraz w celu poprawy warunków materialnych naszej grupy zawodowej. Działania takie są już podejmowane i planowane w ramach powstałej Federacji Służb Mundurowych.
Ocenę powstałej sytuacji i informacji pozostawiam każdemu strażakowi i proszę o ewentualne nadsyłanie uwag na adres zwrotny.
Tyle tytułem krótkiego wprowadzenia, wszystkie szczegóły poniżej.
Przewodniczący ZG NSZZ PP Krzysztof Hetman
* wszystkie i najnowsze informacje na stronie www.zgnszzpp.republika.pl
W dniu 06 czerwca 2006 roku w siedzibie ZZ Policjantów odbyło się spotkanie przewodniczących związków zawodowych służb mundurowych zmierzające do zakończenia formalnych prac związanych z utworzeniem Federacji.
W czasie spotkania przygotowano i podpisano następujące dokumenty:
- Stanowisko do ustawy emerytalnej
- Pismo do Ministerstwa Finansów
- Apel do posłów Federacji ZW SM
- Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych
- Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka
- Opinia - Prof.nzw. dr hab. Jerzy Paśnik
szczegóły i treść dokumentów poniżej :
Warszawa, dnia 06.06.2006 r.
STANOWISKO
Federacji Związków Zawodowych Służb Mundurowych MSWiA i MS
Federacja Związków Zawodowych Służb Mundurowych MSWiA i MS po zapoznaniu się z projektem ustawy o zmianie ustawy z dnia 18 lutego 1994 roku o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, ABW, AW, SG, BOR, PSP i SW oraz ich rodzin wyraża swoje negatywne stanowisko do projektu.
Stwierdzamy, że zgodnie z art. 34 ust. 2 karty praw podstawowych Unii Europejskiej, proklamowanej w Nicei w dniu 7 grudnia 2000 r. (Dz.Urz.WE C 364 z 18 grudnia 2000 r. s. 1) każdy mający miejsce zamieszkania i przemieszczający się legalnie w obrębie Unii Europejskiej, ma prawo do świadczeń z zabezpieczenia społecznego i przywilejów socjalnych. Ponadto zgodnie z traktatem z Amsterdamu i Nicei Rada Unii Europejskiej, w przypadku stwierdzenia poważanego i stałego naruszenia tych zasad, może zdecydować o zawieszeniu niektórych praw kraju członkowskiego.
Przyjęcie projektu wg Federacji zmierza do poważanego i stałego naruszenia zasad wolności, demokracji, poszanowania praw człowieka i podstawowych wolności oraz państwa prawnego zapisanych w Europejskiej Karcie Praw Człowieka i Obywatela oraz Traktacie Unii Europejskiej.
Warszawa, dnia 07.06.2006 r.
Pani Elżbieta Suchocka – Roguska
Sekretarz Stanu w Ministerstwie
Finansów
W dniu 24.05.2006 r. Wiceprezes Rady Ministrów – Minister Finansów Zyta Gilowska pismem numer BP-1-400/2/2006 przekazała zalecenia w sprawie szczegółowego sposobu, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej na 2007 rok.
Zalecenie określa również ograniczenia do projektowania budżetu dla dysponentów części budżetowych wydatków budżetu Państwa na rok 2007 obniżki globalnych kwot wynagrodzeń o 10% w stosunku do przewidywanego wykonania tych wydatków w roku bieżącym.
Federacja Związków Zawodowych Służb Mundurowych MSWiA i MS zgodnie z ustawowym prawem do informacji zwraca się do Pani Minister z pytaniem dotyczącym planowanych wydatków na wynagrodzenia w roku 2007 dla funkcjonariuszy MSWiA i Służby Więziennej. Prosimy również o udzielenie informacji dotyczącej planowanych ograniczeń wydatków rzeczowych, które zgodnie z zaleceniem mają się ograniczyć wyłącznie do kwestii związanych z realizowaniem zadań niezbędnych w 2007 roku.
Warszawa, dnia 06.06.2006 r.
APEL
Federacji Związków Zawodowych Służb Mundurowych MSWiA i MS
do Posłów i Senatorów RP
W związku z wniesieniem do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 28 kwietnia 2006 roku (Druk Nr 557) rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw, w tym ustawy emerytalnej oraz ustaw pragmatycznych Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej, wraz z projektami aktów wykonawczych, Federacja reprezentująca Związki
a p e l u j e o:
- · zapoznanie się z opinią dot. ww. projektów ustaw autorstwa prof. Jerzego Paśnika i prof. Brunona Hołysta oraz opiniami Związków;
- · aktywne wspieranie przedstawicieli Związków w pracach nad ustawami w ramach Komisji Sejmowych i Senackich;
- · podjęcie działań niedopuszczających do wprowadzenia przepisów niezgodnych z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej, a w szczególności:
Ø przepisów dotyczących zwalniania ze służby funkcjonariuszy z powodu przewlekłości postępowań karnych w Sądach (upływu 12 miesięcy zawieszenia w czynnościach służbowych, gdy przestępstwo oczywiste i z powodu tymczasowego aresztowania);
Ø przepisów dotyczących składania oświadczeń majątkowych;
Ø przepisów umożliwiających funkcjonariuszom innych służb pełnienie funkcji bez przygotowania zawodowego i doświadczenia;
Ø przepisów pozbawiających prawa do lokalu mieszkalnego lub pomocy finansowej na budownictwo – bez określenia katalogu przestępstw.
Federacja Związków Zawodowych Służb Mundurowych nie popiera, ani nie będzie popierać przestępców – bez względu na zajmowane stanowisko i funkcję. Jednocześnie uważamy, że zjawiska korupcji oraz przewlekłości postępowań karnych nie rozwiąże się sankcjami administracyjnymi oraz nagrodami motywacyjnymi bez rozwiązań systemowych.
Rząd Rzeczypospolitej Polskiej powinien stworzyć nowoczesną ustawę dla funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej gwarantującą:
1) godne płace zgodnie z Europejską Kartą Socjalną i Rezolucjami Rady Europy;
2) przyjęcie jednolitych dla wszystkich służb mundurowych zasad wynagradzania
za ponadnormatywny czas służby;
3) objęcie ustawą o modernizacji na lata 2007-2009 Służby Więziennej;
4) jawny i przejrzysty dobór do służby;
5) równe prawo do awansu zawodowego z uwzględnieniem stażu, kwalifikacji zawodowych i doświadczenia;
6) określenie przejrzystego i realnego zakresu obowiązków każdemu funkcjonariuszowi na stanowisku służbowym;
7) zapewnienie środków finansowych i etatów na ucywilnienie służb logistycznych.
Apelujemy o rozsądek, rozwagę oraz uwzględnienie słusznego interesu funkcjonariuszy i ich rodzin, interesu służby i zadań jakie wykonują. Apel nasz kierujemy do wszystkich posłów i senatorów, a szczególnie członków komisji sejmowych i senackich uczestniczących w pracach nad projektami ustaw.
Członkowie Federacji
Warszawa, dnia 06.06.2006 r.
Pan Marek KUCHCIŃSKI
Przewodniczący Sejmowej
Komisji Administracji i Spraw
Wewnętrznych
Pan Cezary GRABARCZYK
Przewodniczący Sejmowej
Komisji Sprawiedliwości i Praw
Człowieka
Federacja Związków Zawodowych Służb Mundurowych reprezentująca funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej oraz Służby Więziennej pozytywnie opiniuje projekt ustawy o zmianie ustawy o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy powyższych służb.
Jednocześnie Federacja zwraca się z apelem do połączonych Komisji Sejmowych o podjęcie działań zmierzających do wprowadzenia uregulowań prawnych obligujących pracodawcę do objęcia funkcjonariuszy obowiązkowym ubezpieczeniem.
Prof.nzw. dr hab. Jerzy Paśnik Warszawa, 2006.06.03.
Opinia
dot. projektu ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Straży Granicznej. Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin i innych ustaw, zwanej dalej ustawą emerytalną (druk nr 423 z dnia 22 stycznia 2006 r.)
I. Zakres nowelizacji i przedmiot opinii
Opiniowany projekt ustawy;
- pozbawia funkcjonariuszy Policji, ABW, AW, BOR, PSP i SW ( art. 1 pkt 1)
żołnierzy zawodowych (art. 2 ust.l) i sędziów ( art.3) prawa do świadczenia
emerytalnego, uzyskanego przez nich na mocy przepisów pragmatycznych, którzy
następnie zostali prawomocnie skazani za popełnienie zbrodni nazistowskiej, zbrodni
komunistycznej lub zbrodni wojennej, zbrodni przeciwko pokojowi albo ludzkości;
- ogranicza prawo do wypłaty świadczenia emerytalnego w razie przedstawienia
funkcjonariuszowi, żołnierzowi lub sędziemu zarzutu popełnienia jednego z wyżej
wymienionego przestępstwa lub zawiesza w całości jego wypłatę w razie
przedstawienia zarzutu uporczywego uchylania się od udziału w postępowaniu
przygotowawczym lub jurysdykcyjnym ( odpowiednio - art. 1 pkt.2, art. 2 pkt.2 i art.
Z uwagi na zakres podmiotowy regulacji niniejsza opinia nie ma charakteru całościowego i odnosi się jedynie do proponowanych zmian w zakresie uprawnień emerytalnych funkcjonariuszy służb mundurowych zaś pozostałe zmiany uwzględnione został)' jedynie w stopniu niezbędnym,
II. Uwagi ogólne
1. Proponowana nowelizacja była już 17 z kolei w ciągu 12 lat i 6 od wydania tekstu jednolitego w 2004 r. a podporządkowaną idei ograniczania uprawnień emerytalnych funkcjonariuszy. Faktycznie warunkowania prawne, przewidujące dla zbrodni nazistowskich obligatoryjne a dla zbrodni przeciwko pokojowi, ludzkości oraz zbrodni fakultatywne orzeczenie pozbawienia praw publicznych ( odpowiednio - art. 7 dekretu z dnia 31 sierpnia 1944 r. o wymiarze kary dla faszystowsko-hitlerowskich zbrodniarzy winnych zabójstw i znęcania się nad ludnością cywilną i jeńcami oraz dla zdrajców Narodu Polskiego ™ tekst jedn. Dz, U. Nr 69 z 1946 r. , poz. 372 z późn.zm, oraz art. 40 § 2 kk) powodują, że na mocy art. 10 ustawy emerytalnej sprawcy tych zbrodni nie mogą uzyskać uprawnień z tej ustawy i nie trzeba tworzyć dla osiągnięcia tego celu odrębnej podstawy prawnej.
Może więc stwarzać domniemanie stosowania zakazanej przez art. 32 ust. 2 Konstytucji dyskryminacji ze względu na fakt służby w tych organach.
Jednocześnie w art. 4 ust. 2 projektu wprowadzono zapis o zastosowaniu przepisów ustawy wobec funkcjonariuszy, żołnierzy i sędziów, którym zostały postawione zarzuty popełnienia zbrodni komunistycznej przed jej wejściem , co ma charakter retroakcyjny i tym samym narusza zasadę demokratycznego państwa prawa, wyrażoną w art. 2 Konstytucji
2. Sformułowane w art.2 ust. 1 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o Instytucie Pamięci
Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu (Dz. U nr
155, poz. 1016 z późn.zm.) pojęcie zbrodni komunistycznej jest nieprecyzyjne i budzi
szereg wątpliwości zarówno w orzecznictwie jak i doktrynie ( zob, np. G. Rejman;
Zbrodnie komunistyczne w koncepcji polskiego prawa karnego , WPP 1/06, s. 3-14,
St. Przyjemski: W kwestii pojęcia „zbrodni komunistycznej" .., WPP 1/06, s. 15-26 i
powołane tam orzecznictwo sądowe). Abstrahując zatem od kwestii czasu trwania
postępowań sądowych nie sposób zauważyć, że stwarza to możliwość pochopnego
stosowania ograniczania wypłaty świadczenia i to jeszcze przed wydaniem
prawomocnego wyroku sądowego.
Regulacja ta narusza zatem zasadę domniemania niewinności z art. 42 ust. 3 Konstytucji oraz art. 6 ust. 1 Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności.
3. Projekt ustawy nie przewiduje możliwości pozbawienia prawa do świadczenia lub
zawieszenia jego wypłaty dla prokuratorów, którym zarzucono lub prawomocnie
skazano za popełnienie zbrodni komunistycznej po wejściu ustawy w życie,
Zapis ten narusza więc zasadę równości wobec prawa, wyrażonej w art. 32 ust. 1 Konstytucji oraz przejawu dyskryminacji z art 32 ust. 2 Konstytucji.
4. W projekcie ustawy przyjęto zasadę, że w razie prawomocnego skazania ogranicza się
wymiar świadczenia do najniższegOj przewidzianego w przepisach o powszechnym
zaopatrzeniu emerytalnym, bez względu na ilość lat służby. Jest to więc rozwiązanie
jeszcze mniej korzystne dla skazanego, gdyby wymiar świadczenia byłby obliczany
na zasadach ogólnych jak to projekt przewiduje dla sędziów.
Uzasadnia to wniosek, że regulacja ta narusza;
- - zasadę ochrony praw słusznie nabytych i ochrony tych praw w toku wykonywania
bez słusznej rekompensaty (art. 2 Konstytucji, zob. też np. wyrok Trybunału
Konstytucyjnego z 25 czerwca 2002 r., sygn K 45/01 ;OTK-A nr 4/02, poz. 46);
- zasadę naruszenia równości wobec prawa ( art. 32 ust. 1 w związku z ust.2
Konstytucji) i nieuzasadnionego ograniczania praw i wolności z innych przyczyn niż
zostały wyrażone w art. 31 ust. 3 Konstytucji
III. Uwagi szczegółowe
1. Pojęcie „uporczywego uchylania się od udziału w postępowaniu przygotowawczym
lub sądowym" jest ze swej istoty niedookreślone i ocenne. Zawieszenie z tego tytułu
wypłaty całości świadczenia stanowi pozakodeksowy środek zapobiegawczy, którego
zakres wykracza nawet poza granice przewidziane dla zawieszenia w czynnościach
służbowych, pozbawia też środków materialnych samego sprawcę jak i jego rodzinę.
Z tego też względu nosi on znamiona naruszenia art. 71 ust. 1 w związku z art. 31
ust 3 Konstytucji.
2. Art. 1 projektu ustawy , w przeciwieństwie do sędziów, nie przewiduje dla
funkcjonariuszy środków odwoławczych od decyzji o ograniczeniu wymiaru
świadczenia w razie przedstawieni zarzutów oraz o zawieszenia.
Powyższe unormowanie narusza zatem:
- zasadę równości wobec prawa i zakazu dyskryminacji (art. 32 ust- 1 w związku z
ust.2 Konstytucji);
- prawo do dwuinstancyjnego postępowania (art. 78 Konstytucji);
- prawo do sądu ( art. 45 ust! Konstytucji).
IV. Wnioski końcowe
Powyższe uwagi uprawniają do sformułowania wniosku o istnieniu uzasadnionych podstaw do uznania niekonstytucyjności zarówno samej nowelizacji jak i poszczególnych uregulowań.
Dodatkowo poszczególne organizacje Federacji zobowiązały się do podjęcia uchwał popierających akcję prowadzoną przez Związek Zawodowy Policjantów wraz z przystąpieniem do wspólnych działań protestacyjnych.
Niepokojące i jednocześnie smutne dla naszego strażackiego środowiska jest brak udziału w w/w pracach i działaniach jednego ze związków działających w naszej służbie (NSZZ Pracowników Pożarnictwa i ZZS Florian- sygnotariusze porozumienia), który mimo ponownego zaproszenia do udziału w tworzonej Federacji nie podjął żadnych kroków.
Należy tutaj pamiętać iż mimo zainicjowania akcji protestacyjnej przez ZZ Policjantów, poruszane sprawy i problemy dotyczą wszystkich funkcjonariuszy resortu, przekładając się bezpośrednio na warunki służby, sprawy emerytalne czy też poziom uposażenia nas wszystkich.
***
W dniu 06-07 czerwca 2006 roku w Koninie odbyło się Posiedzenie Zarządu Głównego w czasie, którego omówiono m.in. następujące tematy i problemy:
1. Przedstawiono i omówiono spotkania w ramach Federacji Związków Zawodowych Służb Mundurowych.
20 kwietnia 2006r
- · porozumienie w sprawie utworzenia Federacji Związków Zawodowych Służb Mundurowych.
17 maja 2006r
- · (…) wyrażają jednoznaczne poparcie dla prowadzonej przez NSZZ Policjantów akcji protestacyjnej, deklarując podjęcie wspólnych działań w ramach utworzonej Federacji.
- · Propozycje zmian ustawowych – POLICJA, modernizacja służb, ustawa emerytalna …
2. Dokonano wyboru przedstawicieli związku do Rady Federacji.
W ramach w/w powyższego tematu m.in. przedstawiono i omówiono propozycję wszczęcia sporu zbiorowego. Podstawą i przedmiotem sporu stały by się następujące tematy i problemy:
- brak realizacji podpisanych porozumień Ministra SWiA oraz Komendanta Głównego PSP, przekładający się na pogarszający się i systematycznie obniżający się poziom warunków życia i służby funkcjonariuszy,
- przedłużający się okres braku aktów wykonawczych do Ustawy PSP, powodujący funkcjonowanie straży w stanach minimalnych, bez możliwości wprowadzenia służby w nadgodzinach i zapłaty,
- nierozwiązany problem naliczania i rozliczania czasu służby – początek 2005 roku,
- złamanie konstytucyjnych zasad w zakresie awansowania.
Wszystkie uwagi i opinie w powyższej sprawie prosimy przesyłać na adres: zgnszzpp@op.pl
4. Dyskusja i kontynuacja działań w kontekście odpowiedzi MSWiA na wspólne wystąpienia ZZS Florian i NSZZ Pracowników Pożarnictwa w sprawie nadania kolejnych wyższych stopni oficerom, którzy ukończyli szkołę aspirantów (lub chorążych) i posiadają wyższe studia tzw. „cywilne” ( w tym także wystąpienia do RPO). Ustalono podjęcie następujących działań:
- przygotowanie pisma do Komendanta Głównego w sprawie akcji awansowej,
- pismo zapytanie do Rzecznika Praw Obywatelskich o postęp w sprawie ,
5. Wyrażono zaniepokojenie spowodowane postępowaniem Komendy Głównej podczas procedowania Regulaminów.
6. Podjęto decyzję o wystąpieniu do Komendanta Głównego z wnioskiem o podjęcia prac nad nowelizacją „Porozumienia pomiędzy Komendantem Głównym i Centralami Związków Zawodowych” w kontekście - Ustawy z 7.04.2006r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji.
7. Przedstawienie informacji o Powstaniu Dolnośląskiego Zarządu Wojewódzkiego.
8. Przedstawiono informację o przebiegu II Kongresu Forum Związków Zawodowych w tym o wyborze nowych władz centrali, oraz Stanowiska II KONGRESU FORUM ZWIĄZKÓW ZAWODOWYCH W SPRAWIE SYTUACJI FUNKCJONARIUSZY MSWIA (szczegóły i treść stanowiska poniżej oraz na - www.zgnszzpp.republika.pl ).
9. Podjęto uchwałę o wpisaniu do Krajowego Rejestru Organizacji NSZZ PP organizacji w Nowym Targu.
10.Podjęto uchwałę o miejscu i czasie organizacji Krajowego Sprawozdawczo Wyborczego Zjazdu Delegatów – przypominam 26-28 września 2006 roku Mielno-Unieście.
***
W dniu 08 czerwca 2006 roku w siedzibie KG PSP w Warszawie odbyło się spotkanie konsultacyjne Komendanta Głównego PSP z przedstawicielami związków, w sprawie rozporządzenia płacowego. Spotkanie odbyło się w związku z cofnięciem z MSWiA przygotowanego przez Biuro Prawne KG PSP w/w rozporządzenia płacowego. Kontynuację prac nad poprawą powyższego dokumentu zaplanowano na początek przyszłego tygodnia.
Z Koleżeńskim pozdrowieniem
Krzysztof Hetman
Przewodniczący ZG NSZZ PP