B I U L E T Y N nr 1/06
10 kwietnia 2006 roku
Witam Serdecznie ! ! !
Witam i zaraz na początku chciałbym podziękować gospodarzom ostatniego posiedzenia Zarządu Głównego, kolegom z organizacji w Tomaszowie Lubelskim i organizacji z terenu województwa, gratulując jednocześnie dokonanych wyborów podczas Wojewódzkiego Zjazdu Sprawozdawczo Wyborczego Województwa Lubelskiego.
Coraz większe zaniepokojenie budzą pojawiające się w ostatnim okresie projekty rozwiązań ustawodawczych znacznie ingerujących w uprawnienia funkcjonariuszy poszczególnych służb.
Tyle tytułem krótkiego wprowadzenia, wszystkie szczegóły poniżej.
Przewodniczący ZG NSZZ PP
Krzysztof Hetman
* wszystkie i najnowsze informacje na stronie www.zgnszzpp.republika.pl
***
W dniu 07-08 kwietnia 2006 roku w Tomaszowie Lubelskim odbyło się Posiedzenie Zarządu Głównego w czasie, którego omówiono m.in. następujące tematy i problemy:
1. Przedstawienie i omówienie spotkań (06.01, 18.01, 30.03 i 05.04 br.) przedstawicieli związków zawodowych funkcjonariuszy: policji, straży granicznej, straży pożarnej(PSP), służby więziennej w ramach inicjatywy podpisania porozumienia w sprawie utworzenia Ogólnokrajowego Zrzeszenia Związków Zawodowych Służb Mundurowych.
Podstawą powyższych spotkań są niekorzystne zmiany pojawiające się w projektach nowych rozwiązań prawnych w ramach poszczególnych służb w tym m.in.:
- projekt ustawy o zmianie ustawy o Straży Granicznej oraz niektórych innych ustaw, - główny cel proponowanych zmian jest walka z korupcją związaną z wykonywaniem zadań przez funkcjonariuszy , w tym poprzez ograniczenie uprawnień emerytalnych, ograniczenie wysokości tzw. chorobowego, oraz utrata prawa do lokalu mieszkalnego bądź pomocy finansowej na uzyskanie takiego lokalu ( szczegółowe omówienie w/w zmian w poprzednich komunikatach- prawdopodobnie projekt ustawy jako jeden z punktów planu stabilizacyjnego Rządu),
- projekt ustawy o zmianie ustawy o Biurze Ochrony Rządu i niektórych innych ustaw w tym propozycja m.in. :
poniżej fragmenty zapisów ustawy i uzasadnienia do ustawy:
„Art. 27. 1. Czas pełnienia służby przez funkcjonariusza jest określony wymiarem jego obowiązków, z uwzględnieniem prawa do wypoczynku.
„Art. 45. Na pierwszy stopień oficerski może być mianowany funkcjonariusz, który posiada wykształcenie wyższe z tytułem zawodowym magistra lub innym równorzędnym oraz zdał egzamin oficerski przed komisją powołaną przez Szefa BOR";
„Art. 90. 1. Uposażenie funkcjonariusza składa się z uposażenia zasadniczego i dodatku specjalnego.";
Uzasadnienie
(…) Projektowane obecnie zmiany są wynikiem doświadczeń pozyskanych w toku stosowania ustawy i wyrażają niewątpliwą konieczność skorelowania jej postanowień z unormowaniami występującymi w innych służbach mundurowych. W dużej części nowelizacja dotyczy przebiegu służby w Biurze Ochrony Rządu i spraw socjalnych funkcjonariuszy tej formacji.
Na proponowaną nowelizację składają się dwie grupy zagadnień. Pierwsza z nich została podyktowana względami praktyki i ma charakter porządkujący oraz doprecyzowujący przepisy ustawy. Druga grupa ma na celu oszczędności budżetowe poprzez ograniczenie wydatków formacji na realizację uprawnień socjalnych. (…)
(…)W art. 1 pkt 12 dostosowano rozkład czasu służby funkcjonariuszy BOR do uregulowań funkcjonujących w Unii Europejskiej. Niniejsza nowela odstępuje od ograniczenia czasu pełnienia służby do 40 godzin tygodniowo. Wychodzi ona naprzeciw przedstawionemu przez Komisję Europejską projektowi dyrektywy zmieniającej dyrektywę 2003/88/WE, zakładającemu możliwość świadczenia pracy ponad 48 godzin przeciętnie w tygodniu. Za takim rozwiązaniem przemawia również charakter pełnionej przez funkcjonariuszy Biura Ochrony Rządu służby. (…)
(…) W konsekwencji, zdefiniowano pojęcie uposażenia, ograniczając jego składniki do uposażenia zasadniczego i dodatku specjalnego. Powyższy zabieg legislacyjny przyczyni się do uproszczenia systemu wypłaty uposażenia funkcjonariuszy,(…) Wymaga także podkreślenia, iż likwidacja dodatków do uposażenia stanowić będzie oszczędność dla budżetu państwa.
(…)Projekt nie podlega konsultacjom społecznym ponieważ dotyczy wyłącznie funkcjonariuszy Biura Ochrony Rządu.
(…)Wejście w życie ustawy spowoduje oszczędności dla budżetu państwa. Z tytułu rezygnacji z:
- równoważnika pieniężny za brak lokalu mieszkalnego, rocznie - ok. 7 200 000 zł,
- ekwiwalentu pieniężnego w zamian za rezygnację z lokalu, rocznie - ok. 8 500 000 zł,
- zwrotu kosztów dojazdu do miejsca pełnia służby, rocznie - ok. 450 000 zł,
- dopłaty do wypoczynku, rocznie - ok. 1 850 000 zł,
- zwrot kosztów przejazdu środkami publicznymi transportu zbiorowego w związku z urlopem okolicznościowym, rocznie - 15 000 zł,
- przejazd na koszt BOR raz w roku do wybranej miejscowości w kraju i powrotem,
rocznie-315 000 zł,
- dodatków do uposażenia, rocznie- 780 000 zł,
(pełen tekst w/w projektu w załączeniu)
Przedstawiono i omówiono projekt w/w Porozumienia i zapisów Statutu Zrzeszenia, w tym szczegółowo zakres i główne cele :
1. podejmowanie wspólnych działań zapobiegających tworzeniu niekorzystnego prawa;
2. zagwarantowanie właściwych dla funkcjonariuszy służb mundurowych uprawnień emerytalno – rentowych oraz świadczeń chorobowych i socjalnych;
3. ochrona członków Zrzeszenia i ich rodzin przed obniżeniem poziomu życia;
4. wpływ na politykę kształtowania korzystnych warunków służby i uposażenia;
5. ochrona interesów zawodowych członków Zrzeszenia, emerytów, rencistów i ich rodzin;
6. zapobieganie nierównemu traktowaniu poszczególnych służb i ich funkcjonariuszy;
7. wzajemna wymiana informacji;
2. Przedstawiono kolejne wspólne wystąpienia ZZS Florian i NSZZ Pracowników Pożarnictwa do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie prowadzonej akcji awansowej.
3. Przedstawiono opinię kancelarii Radców prawnych PROKURA w w/w sprawie, i podjęto decyzję o wystąpieniu przez Związek do Rzecznika Praw Obywatelskich w sprawie Uregulowania sytuacji prawnej w zakresie awansowania i nadawania stopni oficerskich, strażakom, którzy ukończyli szkołę aspirantów (lub chorążych) i posiadają wyższe studia tzw. „cywilne”.
4. Podjęto uchwały o nie wnoszeniu uwag do projektów rozporządzeń MSWiA w sprawie organizacji komend, i rozporządzenia kwalifikacyjnego. Powyższe stanowisko Związku zgodne jest z wcześniej wypracowanymi rozwiązaniami i ustaleniami poczynionymi podczas konsultacji i spotkań w KG PSP.
5. Podjęto uchwałę o wpisaniu do Krajowego Rejestru Organizacji NSZZ PP organizacji w Wałbrzychu ( woj. Dolnośląskie), KM Gdańsku (woj. Pomorskie).
Z Koleżeńskim pozdrowieniem
Krzysztof Hetman
Przewodniczący ZG NSZZ PP