Warszawa, dnia 05 kwietnia 2006r.
Pan
Ludwik Dorn
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji
W związku z brakiem jednoznacznego uregulowania sytuacji prawnej w zakresie awansowania i nadawania stopni oficerskich, strażakom którzy ukończyli szkołę aspirantów (lub chorążych) i posiadają wyższe studia tzw. Cywilne, Centrale Związków Zawodowych działających w strukturach PSP wnioskują :
- o przeprowadzenie akcji awansowej w roku bieżącym zgodnie z Rozporządzeniem MSWiA z dnia 19 kwietnia 2002 roku w sprawie szczegółowych zasad odbywania przeszkolenia zawodowego uprawniającego do otrzymania pierwszego stopnia oficerskiego w Państwowej Straży Pożarnej ( Uzasadnienie i podstawy prawne w załączeniu).
W opracowanych projektach rozporządzeń następuje nakładanie nowych wymagań w sprawie przeszkolenia, bez uwzględnienia ochrony praw nabytych, oraz bez określenia okresów przejściowych i jednocześnie bez stworzenia możliwości sprostania tym wymaganiom, stanowi to także naruszenie prawa poprzez zaniechanie. Podważa to zaufanie do organów państwa jak i prawa. Po raz kolejny powstaje sytuacja w której strażakom na których nakłada się dodatkowe wymagania, pracodawca nie daje możliwości zdobycia i uzupełnienia tych kwalifikacji.
Propozycja trzysemestralnego studium podyplomowego, oraz ilość strażaków kwalifikujących się do przeszkolenia, w połączeniu z ograniczonymi możliwościami SGSP, powoduje iż w/w problem nie zostanie rozwiązany w okresie najbliższych 15-20 lat, jak również spowoduje wygenerowanie nieuzasadnionych kosztów dla PSP. Prezentowane rozwiązania nie uwzględniają sytuacji osób których profil wykształcenia nie jest zgodny z proponowanymi „kierunkami studiów przydatnych w PSP”, a ukończyły lub rozpoczęły naukę podczas obowiązywania poprzednich aktów prawnych.
Dodatkowo uważamy, że nie nadanie stopni oficerskich w zeszłym roku stanowiło rażące naruszenie prawa i to zarówno Konstytucji RP jak i Ustawy o PSP, i dlatego zasadne byłoby naprawienie tych błędów. Przecież Komendant Główny PSP, jako organ Państwa, musi stać na straży przestrzegania prawa.
Chcielibyśmy również przypomnieć, że w październiku 2005 roku Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej podjął zobowiązanie w tej sprawie. Zgodził się na wystąpienie z wnioskiem o nadanie stopni oficerskich, ze względu na niemożliwość zorganizowania w wymaganym czasie w/w kursu. W całym naszym środowisku stawiane są pytania: Czyżby słowo Komendanta Głównego – generała – nic nie znaczyło? Czy nie obowiązuje zasada ciągłości władzy i dowodzenia? Czy po raz kolejny z powodu nie dotrzymanych deklaracji, strażacy mają czuć się pominięci i oszukani? Czy naprawdę my wszyscy, nie mamy kwalifikacji do zrozumienia tej całej sytuacji? Czy w Komendzie Głównej PSP prawo zależy od tego, kto je interpretuje?.
Mamy nadzieję, że nurtujące strażaków pytania i problemy dzięki działaniom podjętym przez Pana Ministra znajdą pozytywne zakończenie.
Z poważaniem
Wiesław Puchalski Krzysztof Hetman
Przewodniczący ZZS Florian Przewodniczący ZG NSZZ PP
Do wiadomości:
-
Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej
Uzasadnienie Podstawy Prawne Wnosku.
W związku z wątpliwościami Komendy Głównej – czy można nadać kolejne stopnie służbowe oficerom po tzw. studiach cywilnych – wyjaśniamy, że można na podstawie USTAWY z dnia 6 maja 2005 r. o zmianie ustawy o Państwowej Straży Pożarnej, która stanowi m.in. że:
Art. 4.
Funkcjonariusze Państwowej Straży Pożarnej, którzy w dniu wejścia w życie ustawy nie spełniają wymagań kwalifikacyjnych, określonych w art. 28 i w art. 36 ust. 3-7 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu ustalonym niniejszą ustawą, zachowują dotychczas zajmowane stanowiska służbowe.
Art. 5.
Dotychczasowe akty wykonawcze wydane na podstawie upoważnień zmienianych ustawą, o której mowa w ust. 1, zachowują moc do czasu wejścia w życie nowych aktów wykonawczych wydanych na podstawie upoważnień zmienionych niniejszą ustawą.
A zatem obowiązuje również Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 kwietnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad odbywania przeszkolenia zawodowego uprawniającego do otrzymania pierwszego stopnia oficerskiego w Państwowej Straży Pożarnej, które w §1 ust. 1 pkt 2 stanowi że: odbycie przeszkolenia NIE JEST wymagane w przypadku posiadania tytułu zawodowego technika pożarnictwa.
Zgodne to jest również z USTAWĄ z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (DzU. Z 2002 r. Nr 147, poz. 1230, Nr 153, poz.1271, z 2003 r. Nr 59,poz. 516, Nr 166, poz.1609, z 2004 r. Nr210, poz. 2145., Nr273, poz. 2703, z 2005r. Nr 100, poz. 836.art. 2 skreślony) art.36 ust. 5., który stanowi że: “Stanowiska oficerskie związane z kierowaniem działaniami ratowniczymi mogą zajmować strażacy posiadający wykształcenie wyższe o kierunku przydatnym w Państwowej Straży Pożarnej, którzy posiadają tytuł zawodowy technika pożarnictwa i ukończyli przeszkolenie zawodowe, o którym mowa w art. 53 ust. 2“. Ale jest również ust. 6, który stanowi że: “Na stanowiskach aspiranckich wymaga się posiadania co najmniej tytułu zawodowego technika pożarnictwa lub uzyskania uznania kwalifikacji do wykonywania zawodu technika pożarnictwa w toku postępowania o uznanie, nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej, w państwach członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stronach umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub w Konfederacji Szwajcarskiej, kwalifikacji do wykonywania zawodu regulowanego technika pożarnictwa.”
A przecież stanowiska d-cy JRG, d-cy zmiany, d-cy sekcji są związane z dowodzeniem działaniami ratowniczymi i mogą je zajmować zarówno oficerowie i aspiranci. A zatem aspirant bez studiów ma kwalifikacje do dowodzenia działaniami ratowniczymi. Natomiast nie może być tak, że były aspirant po studiach, który zgodnie z prawem uzyskał pierwszy stopień oficerski, już tych uprawnień nie ma mimo, że nie zmienił stanowiska służbowego.
Art. 54. ust 1. m.in. stanowi, że: “Kolejny wyższy stopień może być nadany stosownie do posiadanych kwalifikacji zawodowych oraz w zależności od zajmowanego stanowiska i opinii służbowej.”
W wyniku tego, że w/w stanowiska oraz w/w funkcjonariusze już zajmują stanowiska związane z dowodzeniem działaniami i są to zarówno stanowiska oficerskie jak i aspiranckie, zatem wszyscy spełniają wymagania zawarte albo w ust. 5 art. 36 albo w ust. 6. Nie ma również kolizji jeśli chodzi o kwalifikacje zawodowe z pozostałymi wyżej wymienionymi przepisami.
A więc były aspirant, który uzyskał stopień oficerski, mimo braku przeszkolenia zawodowego, którego nie musiał mieć na podstawie § 1 ust.2 Rozp. Ministra SWiA z 19 kwietnia 2002 r. posiada kwalifikacje zawodowe zgodne z art. 36 ust 6 ustawy o PSP, ponieważ te stanowiska mogą zajmować i aspiranci i oficerowie. Przecież nadanie wyższego stopnia oficerskiego nie powoduje zmiany stanowiska służbowego co jest oczywiste.