Konin dnia 2006-02-02
K O M U N I K A T 2/06
Zarządu Głównego
Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Pracowników Pożarnictwa
W dniu 2 lutego w siedzibie KG PSP odbyło się Posiedzenie Zarządu Głównego Związku. W trakcie spotkania omawiano następujące tematy i problemy :
1. Przedstawienie i omówienie sytuacji w sprawie projektów ustawy o zmianie ustawy o Straży Granicznej oraz niektórych innych ustaw w tym spraw związanych ze zmianami emerytalnymi, zmianami odpłatności za chorobowe, oraz spotkania przedstawicieli związków MSWiA w dniu 6 stycznia br i 18 stycznia br.
2. Podjęto uchwałę w sprawie współdziałania i powołania wspólnej reprezentacji wszystkich Związków Zawodowych służb mundurowych.
3. Omówiono wspólne wystąpienia ZZS Florian i NSZZ Pracowników Pożarnictwa w sprawie nadania kolejnych wyższych stopni oficerom, którzy ukończyli szkołę aspirantów (lub chorążych) i posiadają wyższe studia tzw. „cywilne”.
4. Przedstawiono i omówiono wystąpienie Związku w sprawie sytuacji, powstałej na terenie województwa warmińsko-mazurskiego, a w szczególności w Komendzie Powiatowej PSP w Mrągowie.
5. Uchwalono STANOWISKO Zarządu Głównego w sprawie narastającego problemu zbyt niskiej obsady Jednostek Ratowniczo-Gaśniczych na zmianach służbowych.
6. Podjęto wstępną dyskusje i ocenę projektu zmiany ustawy o Państwowej Straży Pożarnej - projekt z dnia 27 stycznia br.
(...) Zgodnie z proponowanym zdaniem drugim w art. 35 ust. 9 strażakowi za przedłużony czas służby przysługuje czas wolny w odpowiednim wymiarze lub rekompensata pieniężna w postaci dodatku.
(…)Dotychczasowy przepis art. 87 ust. 1 nie przewiduje jednak takiego dodatku. Proponowana zmiana polegająca na dodaniu pkt. 3 w ust. 1 jest uzupełnieniem występującej luki i wspólnie z proponowanym art. 35 ust. 9 kompleksowo rozwiązuje problem równoważenia przedłużonego czasu służby.
(…)Zgodnie z projektem strażakowi przysługiwałoby prawo do urlopu dodatkowego z tytułu pełnienia służby w warunkach szkodliwych dla zdrowia lub szczególnie uciążliwych w wymiarze 5 dni rocznie i jedynie w przypadku pełnienia służby w stanie podwyższonej gotowości operacyjnej, powyżej 48 godzin średnio w tygodniu, a ze wszystkich tytułów łącznie – do 13 dni rocznie
(...)są rozwiązaniem satysfakcjonującym strażaków bezpośrednio związanych takimi warunkami służby. Regulacja prawna przedmiotowej kwestii usuwa skutecznie kolizję interesów służby i interesów strażaków, wychodząc naprzeciw postulatom związków zawodowych
7. Podjęto Uchwałę o wpisaniu do Krajowego Rejestru Organizacji NSZZ PP organizacji w Ostrowcu Świętokrzyskim ( woj. Świętokrzyskie), Brzegu (woj. Opolskie), Zgorzelcu (woj. Dolnośląskie)
z koleżeńskim pozdrowieniem
Przewodniczący ZG NSZZ PP
Hetman Krzysztof
S T A N O W I S K O
ZARZĄDU GŁÓWNEGO
Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Pracowników Pożarnictwa
z dnia 01 lutego 2006 roku
w sprawie narastającego problemu zbyt niskiej obsady Jednostek Ratowniczo-Gaśniczych na zmianach służbowych.
Ponawiając nasze wcześniejsze wystąpienia Zarząd Główny NSZZ Pracowników Pożarnictwa wskazuje, iż wejście w życie zapisów ustawowych oraz rozporządzenia w sprawie pełnienia służby przez strażaków PSP, spowodowało powstanie i systematyczne narastanie problemu bezpiecznego funkcjonowania oraz skuteczności działania Jednostek Ratowniczo Gaśniczych na terenie kraju.
Sytuacja ta dotyczy szczególnie przypadków, kiedy to do zdarzeń, najczęściej w małych jednostkach, wyjeżdżają niepełne obsady wozów bojowych, powodując obniżenie efektywność i sprawności ich działań, oraz zwiększając ryzyko wypadków wśród samych ratowników.
Dalsze utrzymywanie się tej tendencji może skutkować spadkiem skuteczności naszych działań, i tym samym spowoduje obniżenie poczucia bezpieczeństwa obywateli, doprowadzając w efekcie do znacznego spadku poparcia społeczeństwa.
Receptą na powstałą sytuację i szeroko ostatnio komentowaną koncepcją, jest konieczność pozyskania dodatkowych etatów dla Państwowej Straży Pożarnej. Naszym zdaniem jest to rozwiązanie bardzo trudne do zrealizowania w najbliższym okresie.
Po pierwsze wymaga uzyskania olbrzymich dodatkowych środków (koszty zatrudnienia, szkolenia, wyposażenia w wyposażenie osobiste i ochronne). Po drugie jest bardzo czasochłonne – od momentu uzyskania etatu do czasu wprowadzenia strażaka „do służby” mija około jednego roku czasu.
Dokonywane dotychczas wyliczenia i symulacje na terenie poszczególnych województw wykazują, że, następuje stałe zmniejszenie obsady zmian służbowych w wyniku zastosowania wprowadzonych przepisów. Niejednokrotnie mamy do czynienia z drastycznym zmniejszeniem się zdolności bojowej naszych jednostek. Otrzymane etaty (zbyt małe w stosunku do potrzeb) tylko w nieznacznym stopniu zmienią tą sytuację, nie likwidując problemu czasu koniecznego na przeszkolenie nowo przyjętych.
Jednocześnie proponujemy, aby do czasu pozyskania normatywnego stanu etatowego, oraz działań w sytuacjach nadzwyczajnych, zapewnić rekompensatę finansową za ewentualnie powstałe nadgodziny.
Uważamy, że powyższa propozycja jest w pełni uzasadniona, zarówno z punktu widzenia potrzeb służby, jak i zadań jakie stoją przed związkami zawodowymi, pozwalając funkcjonować naszej formacji w sposób bezpieczny i profesjonalny.
Za Zarząd
Przewodniczący ZG NSZZ PP
Krzysztof Hetman