Konin dnia 2005-08-10
ZG-FZZ-I – 06/06
Biuro
FORUM
ZWIĄZKÓW ZAWODOWYCH
Zarząd Główny Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Pracowników Pożarnictwa, przedkłada
negatywną opinię
dotyczącą „Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie szczegółowych warunków przyznawania wyróżnień strażakom Państwowej Straży Pożarnej”.
Uzasadnienie:
Skreślenie słów w dotychczas obowiązującym rozporządzeniu w §6 ust.2 „…po uprzednim zasięgnięciu opinii zakładowej organizacji związkowej działającej w danej jednostce organizacyjnej.” oraz ust. 4 z § 6 w brzmieniu „Wykaz nagród pieniężnych i rzeczowych przyznanych strażakom pełniącym służbę w danej jednostce organizacyjnej podaje się do wiadomości działającej w tej jednostce zakładowej organizacji związkowej.” Może spotkać się tylko z dezaprobatą związku zawodowego.
Uważamy, iż proponowane zmiany spowodują utratę jednej z podstawowych funkcji – uroczystego wyróżnienia za szczególne osiągnięcia w służbie, jakie powinna spełnić nagroda (w tym nagroda pieniężna lub rzeczowa).
Należy zauważyć, że podane uzasadnienie do ww. zmian stoi w sprzeczności z zapisem w § 2. Ust 1 i 2., które brzmią „1. Wyróżnień udziela się strażakowi w sposób uroczysty. 2. Udzielenie wyróżnienia ogłasza się w decyzji personalnej, która powinna zawierać stopień, imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe strażaka, rodzaj wyróżnienia oraz uzasadnienie jego przyznania.” I należy zadać pytanie, w jaki sposób można udzielić uroczyście wyróżnienia, w tym nagrody pieniężnej, z podaniem elementów określonych w §2 Ust.2, ale nie podać tego faktu do publicznej wiadomości?
Odebranie możliwości opiniowania w/w nagród, oraz ograniczenie jawności, niepełne i wybiórcze informowanie o przyznawanych nagrodach może spowodować, iż staną się one nieczytelne i odbierane w sposób niezgodny z intencją przyznającego nagrodę.
Powoływanie się w uzasadnieniu na art. 23 i 24 Kodeksu Cywilnego, jest bezpodstawne. Naszym zdaniem w/w artykuły w żaden sposób nie zabraniają podawania do wiadomości organizacji związkowej, jaką nagrodę otrzymał strażak, który „… wykazał się szczególnymi osiągnięciami w służbie albo wykonał zadania w szczególnie trudnych warunkach lub wymagające znacznego nakładu pracy”. Ponadto uchylenie art. 107 z Kodeksu Pracy w żaden sposób nie wyklucza udziału związków zawodowych w trybie przyznawania wyróżnień.
Powoływanie się w dalszej części uzasadnienia, na Ustawę o ochronie danych osobowych, jest także bezpodstawne. Zgodnie z opinią Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (z ograniczeniem, co do zakresu wykorzystania - GI-DP-024/163/01/585 z dnia 27 lutego 2001 r. – pismo w posiadaniu związku) podanie związkom zawodowym do wiadomości „przedmiotowego imiennego wykazu strażaków wraz z kwotami, którym przyznano nagrody pieniężne” nie stanowi naruszenia dobra osobistego w myśl Ustawy o Ochronie Danych Osobowych, i jest zgodne z rozwiązaniami przyjętymi w Kodeksie Pracy oraz Ustawie o Związkach Zawodowych. A właśnie w tym zakresie dochodzi do najczęstszych kontrowersji i nieporozumień.
Wprowadzenie powyższych zmian narusza bezpośrednio zapisy zawarte w aneksie do porozumienia z dnia 9 kwietnia 1997 r. Między Komendantem Głównym Państwowej Straży Pożarnej a Krajową Sekcją Pożarnictwa NSZZ „Solidarność”, Związkiem Zawodowym Strażaków „Florian” i Niezależnym Samorządnym Związkiem Zawodowym Pracowników Pożarnictwa.
Proponowane zmiany stają się także sprzeczne z rozwiązaniami przyjętymi w podpisanym 12 marca 2003 r dokumencie „Koncepcja dialogu społecznego ze Związkami Zawodowymi działającymi w strukturach Państwowej Straży Pożarnej” opracowanym według reguł określonych w dokumencie programowym Rządu „Zasady Dialogu Społecznego", który został przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 22 października 2002 roku.
Podsumowując powyższe uzasadnienie nasuwają się następujące pytania:
- Czy wyeliminowanie związków zawodowych z trybu nagradzania jest faktycznie dostosowaniem rozporządzenia do innych ustaw, czy ma inne cele?
- Czy intencją autora rozporządzenia nie jest ukrycie wysokości nagród trafiających do strażaków na wysokich stanowiskach, a jakie resztki otrzymują strażacy, którzy narażają własne życie, a jednocześnie stanowią trzon Państwowej Straży Pożarnej?
- Jaką pewność daje strażakom podziału bojowego powyższe rozporządzenie, że przyznawanie nagród rzeczowych i pieniężnych będzie odzwierciedlało włożony wysiłek i trud w pełnienie służby?
- Dlaczego w sposób wybiórczy traktuje się nagrody rzeczowe lub pieniężne i próbuje się je utajnić?
- Dlaczego stwarza się możliwość dla uprawnionych do przyznawania wyróżnień do niejawnego dysponowania publicznymi pieniędzmi?
- Czy właśnie tym rozporządzeniem należy ograniczyć wpływ związków zawodowych w Państwowej Straży Pożarnej?
Kończąc należy jasno stwierdzić, że rozporządzenie regulujące szczegółowe warunki przyznawania wyróżnień strażakom Państwowej Straży Pożarnej powinno gwarantować przyznawanie wyróżnień w sposób przejrzysty i obiektywny, a rozporządzenie w wersji przedstawionej do opiniowania tych kryteriów nie spełnia.
Z poważaniem
Przewodniczący ZG NSZZ PP
Krzysztof Hetman