Konin dnia 2004-11-30
ZG-I - 16/04
Pan
gen. brygadier Teofil Jankowski
Komendant Główny
Państwowej Straży Pożarnej
Szef Obrony Cywilnej Kraju
W A R S Z A W A
Dotyczy: możliwości wprowadzania zakazu dodatkowego zarobkowania dla funkcjonariuszy –przedstawiona przez Pana Andrzeja Brachmańskiego Sekretarza Stanu w MSWiA w trakcie narady służbowej kadry kierowniczej PSP w dniu dniu 16 listopada 2004 roku.
Poruszony w czasie narady w dniu 16 listopada 2004 roku temat podejmowania dodatkowego zatrudnienia przez funkcjonariuszy PSP zawsze wywoływał emocje i nieporozumienia. Jest to złożony problem, który w na pewno nie zostanie rozwiązany poprzez administracyjne wprowadzenie zakazu takiej działalności. Takie rozwiązanie odbierane jest jako zastosowanie odpowiedzialności zbiorowej, za błędy popełnione przez garstkę strażaków wykorzystujących własną pozycje zawodową i służbową. Zastosowanie jednego kryterium (całkowity zakaz) dotyczący wszystkich dodatkowych zajęć zarobkowych podejmowanych przez strażaków jest niesprawiedliwe i krzywdzące. Jeżeli wprowadzenie takiego zakazu dotyczącego działalności bezpośrednio związanej z naszą służbą jest uzasadnione i jak najbardziej podstawne, to już w przypadku działalności np. rolniczej, handlowej i usługowej (niepowiązanej z służbą) nie znajduje uzasadnienia.
Uwarunkowania dzisiejszego rynku pracy są bardzo trudne i powodują niejednokrotnie, że to właśnie strażak jest jedynym posiadającym stałą pracę. Natomiast obecne zarobki strażaków w szczególności pełniących służbę w podziale bojowym, nie pozwalają na osiągnięcie stabilizacji materialnej rodziny, a wręcz w przypadku, gdy współmałżonek pozostaje bez pracy, wynagrodzenie strażaka (podziału bojowego) nie pozwala zabezpieczyć podstawowych potrzeb rodziny(opłaty, media, wyżywienie, itp).
W sytuacji takiej podstawą wprowadzenia administracyjnego zakazu winno stać się podniesienie uposażeń wszystkich strażaków PSP do takiego poziomu, że pełniąc tylko służbę w jednostkach PSP będą mogli zapewnić swoim rodzinom i sobie godne warunki życia, na poziomie, jaki obecnie jest w krajach Unii Europejskiej.
Tylko spełnienie powyższego kryterium może stać się podstawą do ewentualnego wprowadzenia w/w zakazu oraz jest moralnie dopuszczalne i do zaakceptowania przez nasz związek zawodowy.
Rozwiązaniem najbardziej realnym do wprowadzenia i do zaakceptowania przez nasze środowisko jest pozostawienie obecnie obowiązujących rozwiązań przy jednoczesnym dostosowaniu i rozszerzeniu o instrumenty prawne pozwalające na eliminowanie przypadków naruszania interesu lub dobrego imienia Służby.
Dodatkowo zgodnie z naszymi wcześniejszymi propozycjami należałoby, w celu zapewnienia przejrzystości udzielania pozwoleń na dodatkową pracę, aby wydawane były w formie decyzji administracyjnej. Przyjęcie takiej formy pozwoli także na wyeliminowanie zjawiska wykorzystania wydawania zgody jako elementu nacisku na poszczególnych strażaków (uzależnienie wydania zgody od konkretnego zachowania, bez możliwości odwołania się od negatywnej decyzji Komendanta).
Podsumowując, warto podkreślić, że podjęcie tak drastycznych kroków, jak wprowadzenie zakazu podejmowania dodatkowego zatrudnienia, może przynieś odwrotny efekt do zamierzonego, bo strażak, który nie może zabezpieczyć podstawowych potrzeb swojej rodzinie będzie poszerzał tzw. szarą strefę.
Z poważaniem
Przewodniczący ZG NSZZ PP
Krzysztof Hetman