Konin dnia 2004-05-07
ZG-I – 07/04
Ministerstwo
Spraw Wewnętrznych i Administracji
Leszek ULANDOWSKI
Pełnomocnik Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji ds. związków zawodowych
W A R S Z A W A
Zgodnie z ustaleniami dokonanymi podczas spotkania w dniu 19 kwietnia br. w imieniu Zarządu Głównego NSZZ Pracowników Pożarnictwa przekazuję analizę postępu prac w Komendzie Głównej PSP w stosunku do uzgodnień Zespołu powołanego Decyzją Nr 6 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 stycznia 2003 r. do analizy i oceny do warunków służby funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej oraz Zespołu powołanego Decyzją Nr 3 Komendanta Głównego PSP z dnia 27 stycznia 2003 r. do oceny warunków służby strażaków Państwowej Straży Pożarnej.
Uprzejmie proszę o traktowanie powyższej analizy jako części stanowiska i opinii naszego Związku w sprawie projektu zmian Ustawy o Państwowej Straży Pożarnej oraz projektów zmian niektórych rozporządzeń, przekazanych do opiniowania związkom zawodowym.
Do wiadomości:
1. Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej
2. Krajowa Sekcja Pożarnictwa NSZZ”Solidarność”
3. Związek Zawodowy Strażaków „FLORIAN”
Z poważaniem
Przewodniczący ZG NSZZ PP
Krzysztof Hetman
ANALIZA
postępu prac KG PSP w stosunku do uzgodnień zespołu MSWiA i KG PSP
POROZUMIENIE
Komunikat o porozumieniu – w dniu 10 stycznia 2003 roku Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji Krzysztof Janik zawnioskował o powołanie dwóch zespołów:
- pierwszy – składający się z przedstawicieli poszczególnych służb resortu i organizacji związków zawodowych. Zadaniem zespołu była analiza i ocena warunków służby funkcjonariuszy, która byłaby podstawą określenia relacji uposażeń i świadczeń pomiędzy służbami.
- drugi – składający się z przedstawicieli Komendy Głównej PSP i central związków zawodowych działających w PSP. Zadaniem zespołu była analiza i ocena warunków służby strażaków, która byłaby podstawą określenia organizacji i warunków służby.
Efekty pracy zespołów przedstawione zostały Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji w formie pisemnych protokołów zawierających wnioski wypracowane w ramach prac obu grup roboczych. Wyciąg z w/w protokołów zawierający wnioski i ustalenia w zakresie objętym zakresem zainteresowania i działania Państwowej Straży Pożarnej stanowi załącznik nr 1.
PRZEBIEG PRAC I REALIZACJA UZGODNIEŃ ZESPOŁÓW
PRZEZ KOMENDANTA GŁÓWNEGO PSP.
W styczniu 2004 roku, a następnie, po zgłoszonych uwagach i wnioskach związków zawodowych, w kwietniu 2004 roku Komendant Główny PSP przedstawił pakiet projektów zmian w przepisach – łącznie 21 aktów prawnych wraz z uzasadnieniami. W okresie od zakończenia prac zespołów do czasu złożenia pakietu zmian w przepisach związkom zawodowym przedstawiono wcześniej kilka projektów zmian oraz informację o rezultatach dotychczasowych działań w zakresie realizacji ustaleń powołanych zespołów - pismo Komendanta Głównego PSP z dnia 9 września 2003 roku, znak GK-I-077/24/03.
Ustaleń dotyczących wprowadzenia zmian w przepisach od 1 stycznia 2004 roku nie udało się zrealizować (głównie te, które za sobą nie ponosiły obciążeń dla budżetu).
1. Nawiązanie i rozwiązanie stosunku służbowego.
a) wymóg niekaralności, w tym także za przestępstwo skarbowe – uwzględniono (zmiana nr 12 w projekcie ustawy o PSP),
b) wymóg posiadania minimum średniego wykształcenia, bez konieczności uzupełniania go przez osoby już pełniące służbę – uwzględniono (projekt rozporządzenia (…) w sprawie wymagań jakim powinni odpowiadać strażacy Państwowej Straży Pożarnej na określonych stanowiskach służbowych oraz etatów stopni służbowych dla poszczególnych stanowisk, § 6, ust. 1),
c) ujednolicenie przyczyn rozwiązania stosunku służbowego (ważny interes służby) – nie uwzględniono w projekcie ustawy.
2. Urlopy.
a) wymiar 26 dni roboczych – uwzględniono 26 dni, nie uwzględniono „roboczych” (zmiana nr 38a w projekcie ustawy); wyjaśnienia sposobu liczenia urlopu powinny być w rozporządzeniu (są w zmianie nr 38b w projekcie ustawy – mogą spowodować niepotrzebne dyskusje w parlamencie), wprowadzono dodatkowo do ustawy niejasne i niezdefiniowane pojęcie „lub dyżuru” mogące dodatkowo komplikować sposoby rozliczania urlopów,
b) urlop dodatkowy z tytułu stażu służby, z tytułu osiągnięcia wieku – uwzględniono (projekt rozporządzenia (…) w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopów strażakom Państwowej Straży Pożarnej, § 14, ust. 1 i § 15, ust. 1); nie uwzględniono zapisu „dni roboczych”,
c) urlop zdrowotny – uwzględniono (projekt rozporządzenia (…) w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopów strażakom Państwowej Straży Pożarnej, § 34),
d) urlop dodatkowy z tytułu pełnienia służby w warunkach uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia – uwzględniono wymiar urlopu: 5, 9 i 13 dni (projekt rozporządzenia (…) w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopów strażakom Państwowej Straży Pożarnej, § 16, ust. 1); nie uwzględniono zapisu „dni roboczych”; nie uwzględniono zapisów dotyczących zbiegu uprawnień do urlopu dodatkowego, tzn. w projekt rozporządzenia (…) w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopów strażakom Państwowej Straży Pożarnej w § 17, ust. 2 zakłada sumowanie urlopów dodatkowych, jednak łączny wymiar urlopu nie może przekroczyć 12 dni (12 dni jest prawdopodobnie przeoczeniem i pewnie pojawi się liczba 13) – zapis ten nie pokrywa się z zapisem policyjnym § 13, ust. 2 rozporządzenia (…) w sprawie urlopów policjantów („Przepisu nie stosuje się w razie zbiegu uprawnień do urlopu dodatkowego – z tytułu szczególnie uciążliwych warunków służby – z uprawnieniami do urlopów dodatkowych – z tytułu stażu lub wieku), a jest on bardzo istotny!
e) propozycja wprowadzenia zmian w 2004 roku – ze względu na zmiany w ustawie nie jest możliwe wprowadzenie zmian .
Generalną zasadą ujednolicania zapisów urlopowych było dostosowanie przepisów do uregulowań policyjnych.
Nie uwzględniono w projekcie ustawy o PSP zapisów art. 83 ust. 2 i 3 ustawy policyjnej – zwrot kosztów przy odwołaniu z urlopu oraz pierwszego urlopu z upływem 6 miesięcy służby – art. 82 ust. 2.
Po porównaniu rozporządzeń (strażaków i policjantów) w sprawie urlopów stwierdzono:
· nie uwzględniono wszystkich zapisów § 4 rozporządzenia policjantów, tj. „urlop nie może rozpoczynać się ani kończyć w dniu wolnym od służby” oraz „dni wolnych od służby, wynikających z podstawowego rozkładu czasu służby, zgodnie z przepisami w sprawie rozkładu czasu służby (…), nie wlicza się do urlopu wypoczynkowego”,
· nie uwzględniono zapisu § 5, ust. 4 rozporządzenia policjantów, tj. „(…) należy zawiadomić o terminie urlopu wypoczynkowego nie później niż na miesiąc przed jego rozpoczęciem”,
· nie zgodność wymiaru urlopu w § 23, ust. 1 rozporządzenia strażaków (od 4 do 6 dni) z zapisem § 19, ust. 1 rozporządzenia policjantów (od 3 do 5 dni),
· nie zgodność zapisów urlopu w § 24 rozporządzenia strażaków (przepisy powszechnie obowiązujące) z zapisami § 21 rozporządzenia policjantów, tj. „przysługuje płatny urlop okolicznościowy w wymiarze jednego dnia na przygotowanie się do każdego egzaminu” oraz „urlopu nie udziela się w razie przystąpienia do egzaminu poprawkowego”.
3. Awanse w stopniu.
a) zagadnienia, tj. czasookresów awansowania w stopniu, nie uwzględniono w projekcie ustawy,
b) w propozycji zmiany ustawy w zakresie awansowania (zmiana 33a) występuje modyfikacja zapisu o nadaniu stopnia: „kolejny wyższy stopień może być nadany” z dotychczasowego „nadanie kolejnego wyższego stopnia następuje”. Zgodnie z uzgodnieniami zespołu – w projekcie ustawy PSP powinien się znaleźć zapis art. 52 ust. 1 ustawy policyjnej z dostosowanym nazewnictwem stopni strażackich, tj. czasookresy wysługi w stopniu, które są generalnie krótsze od czasookresów w PSP,
c) nie rozważono propozycji o wcześniejszym awansowaniu w stopniu nie wcześniej niż po upływie wymaganego ½ okresu.
Proponowana zmiana art. 54 może stać się jedynie źródłem konfliktów, a wręcz nadużyć, gdyż będzie dawała daleko idącą swobodę w nadawaniu wyższych stopni służbowych, nie uwzględniając jednocześnie już wypracowanych i przedstawionych rozwiązań.
4. Czas służby.
a) uwzględniono 40 godzin tygodniowo w przyjętym okresie rozliczeniowym (zmiana nr 18 w projekcie ustawy PSP),
b) nie uwzględniono 3-miesięcznego okresu rozliczeniowego zgodnie z zapisem art. 33 ust. 2 ustawy policyjnej; w propozycji projektu ustawy PSP okres rozliczeniowy wynosi 6 miesięcy,
c) nie uwzględniono zwiększenia limitu zatrudnienia o około 4300 etatów – decyzje nie leżą w gestii KG PSP,
d) zmiana rozporządzenia (…) w sprawie czasu służby strażaków – uwzględniono (projekt rozporządzenia w pakiecie),
e) nie uwzględniono wprowadzenia, „jako docelowego, czterozmianowego rozkładu pełnienia służby (12 godzin służby – 24 godziny wolne, 12 godzin służby zmiany nocnej – 48 godzin wolnych)”, w zamian za to pojawiają się trzy rodzaje systemu pełnienia służby (8 godzinny - wcześniej już krytykowany i odrzucony, 12 godzinny - przyjęty za system docelowy, oraz aktualny 24 godzinny – akceptowany przez większość strażaków),
f) nie uwzględniono sukcesywnego dochodzenia do docelowego systemu pełnienia służby, uwzględniającego pozyskanie potrzebnej liczby etatów, w zamian za to proponuje się stworzenie niespójnego i całkiem dowolnego systemu (bez określenia niezbędnych procedur i minimalnych wymagań jakie winny spełniać Jednostki Ratowniczo-Gaśnicze) w ramach szukania w trybie nagłym oszczędności etatowych.
Poważne zastrzeżenia związków zawodowych, a przede wszystkim strażaków budzą propozycje zapisów art. 35 o czasie służby zawartych w projekcie ustawy PSP oraz projekcie rozporządzenia pomimo zgłaszanych uwag związków zawodowych w tym temacie. Częstotliwość i różnorodność zastosowanych i przedstawianych rozwiązań, a także nieuwzględnianie wypracowanych już przez Zespoły odpowiednich wniosków, odbierane jest jako całkowity brak zrozumienia interesu szerokiej rzeszy strażaków, a przede wszystkim brak jasno sprecyzowanej wizji działania naszej formacji.
5. Odpowiedzialność dyscyplinarna.
a) nie uwzględniono wzmocnienia pozycji rzecznika dyscyplinarnego,
b) nie uwzględniono szerszego katalogu kar,
c) uwzględniono przedawnienie karalności – zmiana nr 59a w projekcie ustawy PSP,
d) nie uwzględniono rozdziału odpowiedzialności karnej od odpowiedzialności dyscyplinarnej.
Do propozycji zawartych w projekcie ustawy PSP jest również kilka zastrzeżeń.
Brak jest szczegółowych zasad przeprowadzania postępowania dyscyplinarnego w stosunku do strażaków. W przepisach policyjnych takie zasady są – rozporządzenie (…) w sprawie szczegółowych zasad udzielania wyróżnień oraz przeprowadzania postępowania dyscyplinarnego w stosunku do (…).
Zasadnym jest uzupełnienie kar dyscyplinarnych w stosunku do strażaków w służbie kandydackiej, podobnie jak w ustawie policyjnej, art. 134 ust. 3, tj. zakaz opuszczania miejsca zakwaterowania oraz do rozważenia – areszt do 14 dni.
Również zasadnym jest uwzględnienie zapisów art. 134 ust. 4 ustawy policyjnej, tj. „w uzasadnionych przypadkach można łączyć karę wyznaczenia na niższe stanowisko służbowe oraz karę wydalenia ze służby z karą obniżenia stopnia”.
W zapisach ustawy o PSP powinny się znaleźć zapisy art. 135 ustawy policyjnej, tj.:
a) nie można wszcząć postępowania dyscyplinarnego po upływie 90 dni od dnia otrzymania przez przełożonego (…) wiadomości o popełnieniu przewinienia lub naruszenia dyscypliny służbowej,
b) nie można wymierzyć (…) kary dyscyplinarnej po upływie 1 roku od dnia popełnienia czynu, o którym mowa w ust. 1,
c) w przypadku gdy czyn, o którym mowa w ust. 1, stanowi jednocześnie przestępstwo, przedawnienie karalności dyscyplinarnej następuje dopiero z upływem okresu przedawnienia karalności przestępstwa.
Zaproponowane i przedstawione zapisy dotyczące odpowiedzialności dyscyplinarnej wzbudziły także szereg niejasności, i według związków zawodowych w niektórych przypadkach są niekorzystne dla strażaków (m.in. sprawa obrońców).
6. Opiniowanie funkcjonariuszy.
Nie uwzględniono w projekcie ustawy PSP zapisu art. 35 ust. 2 ustawy policyjnej, tj. „strażak zapoznaje się z opinią służbową w ciągu 14 dni od jej sporządzenia; może on w terminie 14 dni od zapoznania się z opinią wnieść odwołanie do wyższego przełożonego”.
Po porównaniu rozporządzeń (strażaków i policjantów) w sprawie opiniowania stwierdzono:
a) uwzględniono czasookresy opiniowania (projekt rozporządzenia (…) w sprawie opiniowania służbowego strażaków Państwowej Straży Pożarnej, § 4, ust. 1),
b) nie uwzględniono wszystkich zapisów § 5 rozporządzenia policjantów o konieczności przeprowadzaniu opiniowania w przypadku: wniosku o przedterminowe zatarcie kary dyscyplinarnej, przeniesienia do innej jednostki organizacyjnej, skierowania na szkołę pożarniczą, ukończenia szkoły pożarniczej.
7. Opieka zdrowotna.
Brak informacji o podjętych działaniach.
8. Struktura zatrudnienia.
a) wyraźne wydzielenie kategorii stanowisk kierowniczych – nie uwzględniono,
b) przyznanie prawa do zasiłku osiedleniowego – nie uwzględniono.
9. Zwiększenie równoważnika za umundurowanie.
Uwzględniono. Stosowne rozporządzenie przekazano do podpisu.
10. System szkolnictwa – nabór do służby w PSP.
a) wymagania przy naborze: matura, kryterium wiekowe oraz niekaralność - uwzględniono niekaralność oraz średnie wykształcenie (zmiana nr 12 w projekcie ustawy o PSP); nie uwzględniono kryterium wiekowego kandydatów przy naborze do służby oraz preferencji przy posiadaniu matury,
b) kształcenie oficerów – brak informacji o rozważeniu propozycji zespołu,
c) kształcenie aspirantów – brak informacji o rozważeniu propozycji zespołu,
d) uniemożliwienie odstępstw od wymagań w zakresie wykształcenia – nie uwzględniono.
Brak informacji o rozważeniu dyrektyw dotyczących wykształcenia przyszłych funkcjonariuszy.
11. Organizacja komend wojewódzkich i powiatowych (miejskich) PSP.
I etap:
a) uprawnienie Komendanta Głównego PSP do opiniowania regulaminu organizacyjnego komendy wojewódzkiej – uwzględniono (zmiana nr 7a w projekcie ustawy o PSP),
b) minimalna ilość etatów w komórkach organizacyjnych (wydział – 5, sekcja – 3) – uwzględniono (projekt rozporządzenia (…) w sprawie określenia szczegółowych zasad organizacji komendy wojewódzkiej i powiatowej (miejskiej) Państwowej Straży Pożarnej, § 5, ust. 2 i 3),
c) katalog komórek organizacyjnych ograniczyć do nazw pionów służbowych – nie uwzględniono,
d) ustalenie zasad etatyzacji komend wojewódzkich, powiatowych (miejskich), w tym jednostek ratowniczo-gaśniczych – uwzględniono zasady etatyzacji komend (projekt rozporządzenia (…) w sprawie określenia szczegółowych zasad organizacji komendy wojewódzkiej i powiatowej (miejskiej) Państwowej Straży Pożarnej, § 1), ale jest kilka uwag związków zawodowych; nie uwzględniono zasad etatyzacji jednostek ratowniczo-gaśniczych; pomimo propozycji związków zawodowych nie uwzględniono podobnych zasad etatyzacji, jakie obowiązują w Policji, tj. zapisów zarządzenia Komendanta Głównego Policji w sprawie zasad naliczeń etatowych w Policji,
e) wymagania kwalifikacyjne dla stanowisk z zamiennymi kwalifikacjami – uwzględniono zapisy,
f) wprowadzenie zapisów ustalających kompetencje do tworzenia i likwidacji jednostek specjalistycznych wyłącznie za zgodą Komendanta Głównego PSP – nie uwzględniono.
II etap:
a) rozpoczęcie prac nad charakterystykami stanowisk jako przygotowanie do docelowego ustalenia zasad etatyzacji komend wojewódzkich i powiatowych (miejskich) – brak informacji,
b) rozważenie zasadności tworzenia posterunków – pomimo negatywnej opinii związków zawodowych przedstawiono w projekcie ustawy o PSP zapisy z tym związane, które w dalszym ciągu budzą wiele wątpliwości (zmiana nr 2a w projekcie ustawy o PSP), tym bardziej że niejako może się to odbywać bezpośrednim kosztem strażaka , bez wskazania jednoznacznych i klarownych zasad ich tworzenia itp. Traktowanie służby na posterunku, jako służba w miejscowości, w której jest zlokalizowana dana jrg, przy jednoczesnym braku określenia szczegółowych zasad pełnienia służby na posterunku, może spowodować ponoszenie dodatkowych kosztów przez strażaków np. na dojazdy,
c) powołanie przez Komendanta Głównego PSP komisji do analizy istniejącej sieci jednostek ratowniczo-gaśniczych oraz specjalistycznych oraz wypracowania nowych propozycji – brak informacji o działaniach w tym zakresie.
Wprowadzanie proponowanych zmian według związków zawodowych szczególnie bez uwzględnienia i określenia minimalnej ilości etatów dla poszczególnych Jednostek Ratowniczo-Gaśniczych jest bezzasadne i niejasne. A wskazywane przez autorów pozyskanie ok. 1500 etatów do służby w jednostkach ratowniczo-gaśniczych, jest mocno kontrowersyjne, a wręcz może być traktowane jako „pobożne życzenie”. Po prostu funkcjonariusze, których dotknie „reforma”, a będzie się to wiązało z likwidacją ich miejsc pracy po prostu odejdą na emerytury.
Limity etatów ustalone dla komend powiatowych są niewystarczające w stosunku do zadań stawianych przed poszczególnymi komórkami - w skład komórki organizacyjnej
ds. operacyjno-szkoleniowych wchodzi powiatowe (miejskie) stanowisko kierowania, a więc 3-6 etatów. Przy ustalaniu limitu etatów należało by wziąć pod uwagę np.: ilości interwencji, działania grup specjalistycznych, specyfiki powiatów pod kątem występujących zagrożeń, tworzenia CPR – dodatkowa obsada PSK.
12. BHP.
a) powołanie na szczeblu centralnym koordynatora do spraw BHP w KG PSP – brak informacji,
b) opracowanie, w trybie pilnym, regulaminów rozwinięcia sprzętu używanego w PSP oraz procedur bezpiecznego użytkowania – brak informacji o działaniach,
c) zrównanie stawek równoważnika za umundurowanie, oraz włączenie przedstawicieli związków zawodowych do prac nad wyżej wymienionymi rozporządzeniami – uwzględniono i wykonano,
d) wzmożenie nadzoru i kontroli nad kierownikami jednostek organizacyjnych PSP w zakresie działań zmierzających do uzupełnienia ochron osobistych – brak informacji o podjętych działaniach.
13. W zakresie „Systemu finansowania jednostek organizacyjnych PSP
Nie uwzględniono wprowadzenia centralnego systemu dystrybucji środków finansowych (Komendant Główny jest dysponentem I stopnia) – decyzje nie leżą w gestii KG PSP.
14. W zakresie „Dialogu społecznego”.
Został opracowany i podpisany dokument „Koncepcja dialogu społecznego ze Związkami Zawodowymi działającymi w Państwowej Straży' Pożarnej'' na posiedzeniu w dniu 12 marca 2003 r. przez Zespól powołany przez Komendanta Głównego PSP, w oparciu o dokument programowy Rządu RP „Zasady Dialogu Społecznego".
Niestety w odczuciu związków zawodowych podstawowe zapisy i zasady tego dialogu nie zawsze są stosowane w codziennej praktyce przez kierownictwo jednostek organizacyjnych PSP każdego szczebla.
Między innymi odbierana jest w ten sposób postawa prezentowana przez Kierownictwo Komendy Głównej przy opracowywaniu i przedstawianiu projektów i propozycji nowelizacji ustaw strażackich i rozporządzeń pragmatycznych.
Znalazło to swoje apogeum podczas spotkania w dniu 14 kwietnia br. w czasie, którego zaprezentowana postawa nie miała nic wspólnego z tą, jaka powinna cechować przełożonego najwyższego szczebla, a w szczególności takiej, o której mowa w „Koncepcji dialogu społecznego ze Związkami Zawodowymi działającymi w strukturach PSP”.
Nieuwzględnienie i zlekceważenie w większości koncepcji wypracowanych przez zespoły powołane przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, oraz Komendanta Głównego PSP, dodatkowo pogłębiają to wrażenie (tym bardziej, iż powstały właśnie w trakcie szeroko rozumianego i przeprowadzonego „dialogu społecznego”).
Powstanie tak szerokiego zakresu zmian oraz tempo ich wprowadzania przez jednostronny zespół (bez udziału tzw. partnerów społecznych), budzi conajmniej niezrozumienie i niepokój wśród strażaków (tym bardziej wobec nie przyjmowania przekazywanych uwag i wypracowanych już rozwiązań).
Każdy głos w dyskusji, przeciwny do oficjalnego stanowiska Kierownictwa KG PSP, odbierany jest negatywnie i stronniczo. Nie widać namiastki zrozumienia intencji drugiej strony. Świadczy to o niezrozumieniu pojęcia „dialogu” i osiąganiu wspólnego stanowiska na drodze konstruktywnych konsultacji i wzajemnych kompromisów.
15. Wniosek ogólny.
Nowelizacja wskazanych aktów prawnych w roku 2003 – nie udało się zrealizować, gdyż efekt końcowy to pakiet propozycji zmian w roku 2004
UWAGI I WNIOSKI
1. Generalną zasadą ujednolicania zapisów w Państwowej Straży Pożarnej miało być dostosowanie przepisów do uregulowań policyjnych. Oznacza to, że zapisy ustawowe powinny w wielu punktach pokrywać się z zapisami policyjnymi. Umieszczenie niektórych zapisów w rozporządzeniach w pewnym sensie osłabia je, zaś niektóre zapisy powinny się znaleźć w rozporządzeniach, zwłaszcza te szczegółowe, nad którymi może dojść do niepotrzebnych dyskusji w parlamencie. Szczegóły te oraz ich interpretacja zawarta w rozporządzeniach ogranicza się wówczas do dyskusji wewnątrz resortu, tj. gremiów znających się dokładnie na pragmatyce służb mundurowych.
2. Zespoły MSWiA i KG PSP uzgodniły łącznie 43 zagadnienia, z czego Komendant Główny PSP uwzględnił w 16 (w tym do niektórych tematów związki zawodowe mają uwagi), częściowo uwzględnił 4 oraz nie uwzględnił 24. W 10 przypadkach brak jest informacji o podjętych działaniach.
3. Prace nad pakietem przepisów, który związki zawodowe otrzymały w styczniu 2004 roku oraz kolejną wersję w kwietniu 2004 roku, trwały kilka miesięcy. Przepisy wykonawcze do propozycji zapisów ustawowych stanowią bardzo duży materiał. Wypracowanie opinii związków zawodowych jest więc niezmiernie trudne, zwłaszcza, że istnieje duża różnica zdań pomiędzy związkami a stroną służbową w niektórych obszarach. Pomimo spotkań oraz propozycji związków zawodowych, aby w pracach poszczególnych zespołów brali udział przedstawiciele strony związkowej, do dnia dzisiejszego nie doczekaliśmy się konstruktywnego spotkania, na którym omówiono by, a nawet uzgodniono, poszczególne zapisy. Być może jest to zbyt daleko idąca ingerencja związków zawodowych w proces tworzenia prawa, ale należy pamiętać, że w związkach zawodowych zrzeszeni są strażacy, którzy posiadają bardzo bogaty bagaż doświadczeń oraz w zdecydowanej większości reprezentują jednostki liniowe. Po niektórych zapisach w projektach zmian można wywnioskować, że autorzy nie koniecznie posiadają wystarczającą wiedzę, aby regulować niektóre zagadnienia dotyczące przede wszystkim strażaków najniższego szczebla. Naprawdę można skorzystać, a nawet trzeba, z pomocy związkowców, gdyż na przestrzeni ostatnich lat zdarzały się propozycje zmian, które zadziałałyby na szkodę strażaków lub wręcz szkodziły służbie. Dlatego tak ważnym wnioskiem związków zawodowych było ograniczenie do niezbędnego minimum zmian w ustawie lub rozpoczęcie prac nad nowa ustawą (Policja już pracuje nad nowymi przepisami).
4. Osobnym tematem jest sposób podejścia do współpracy ze związkami zawodowymi. Niestety w/w dzień 14 kwietnia 2004 roku, w którym na zaproszenie nadbryg. Piotra Buka przybyli przedstawiciele central związkowych, nie będzie mile wspominany. Fakt przekazania materiałów w dniu poprzedzającym spotkanie, kiedy nie było żadnych szans, aby nawet przeczytać choć raz cały plik dokumentów, a następnie przebieg spotkania, spowodował frustrację związkowców oraz nieodparte wrażenie, że uczestniczą w jakiejś grze. Rezultat spotkania?: strata czasu pracy (strony służbowej oraz związkowców), strata pieniędzy na dojazd członków prezydiów oraz ich czasu.
Ponadto nie jest celem związków zawodowych, aby wszystko co stworzy strona służbowa opiniować negatywnie (sugestia nadbryg. Piotra Buka w dniu 14 kwietnia br.). Również uwagi związkowców nie są „atakiem” personalnym, jak to próbuje się interpretować. Należy przyjąć zasadę, że nie ma ludzi nieomylnych i ludzi wszystko wiedzących, a nawet najniższy w hierarchii służbowej strażak może mieć bardzo dobry pomysł. Partykularne interesy nas nie interesują.
5. Prawo jest tworzone dla nas wszystkich. Chcemy przepisów jasnych i jednoznacznych, aby ich stosowanie było identyczne w całym kraju. Chcemy, aby tworzone prawo konsolidowało służbę. Chcemy, aby tworzone prawo było tak skonstruowane, aby nie dopuszczało do powstania nieformalnych grup lub innych struktur uzależnionych od polityki lub biznesu.
Służby mundurowe finansowane z budżetu powinny mieć jednoznacznie znormowane wszystko, co związane jest ze służbą, działaniami i należnościami. Jednoznacznie powinny być określone zasady obiegu dokumentów, dokumentowania spraw, instrukcje postępowania oraz procedury w całym zakresie działalności. Tylko wówczas można mówić o racjonalnym wydatkowaniu publicznych pieniędzy oraz ich naliczaniu do budżetów jednostek. Tylko wówczas można jednoznacznie wymagać i rozliczać. Tylko wówczas można ponosić pełną odpowiedzialność.
Informację opracowano w ZG NSZZ PP. Dnia 07 maja 2004 roku
załącznik nr 1
WYCIĄG
z treści ustaleń końcowych zespołów MSWiA i KG PSP
POWOŁANIE ZESPOŁÓW
W dniu 16 stycznia 2003 roku Decyzją Nr 6 Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji powołał zespół, którego zadaniem było w szczególności:
-
analiza i ocena warunków służby funkcjonariuszy Państwowej Straży Pożarnej, policji i Straży Granicznej, wynikających z obowiązujących przepisów prawa,
-
ocena uposażeń i innych świadczeń pieniężnych oraz rzeczowych funkcjonariuszy Państwowej Straży Pożarnej, policji i Straży Granicznej,
-
opracowanie i przedstawienie Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji odpowiednich relacji uposażeń i świadczeń funkcjonariuszy pomiędzy poszczególnymi służbami, trybu i zasad dochodzenia do tych relacji oraz skutków finansowych z tego tytułu.
W ramach zespołu MSWiA powstały trzy podzespoły:
-
podzespół I – do oceny warunków służby funkcjonariuszy,
-
podzespół II – do oceny uposażeń i innych należności,
-
podzespół III – do oceny świadczeń pieniężnych i rzeczowych.
Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej Decyzją nr 3 z dnia 27 stycznia 2003 roku powołał zespół do oceny warunków służby strażaków Państwowej Straży Pożarnej.
W ramach zespołu Komendanta Głównego PSP powstało sześć grup:
-
grupa Nr 1 – czas służby i urlopy funkcjonariuszy PSP,
-
grupa Nr 2 – system szkolenia w PSP,
-
grupa Nr 3 – organizacja komend wojewódzkich i powiatowych (miejskich) PSP,
-
grupa Nr 4 – system finansowania jednostek organizacyjnych PSP,
-
grupa Nr 5 – BHP podczas działań ratowniczo-gaśniczych,
-
grupa Nr 6 – dialog społeczny.
SPRAWOZDANIA Z PRAC ZESPOŁÓW
-
ZESPÓŁ MSWiA
Sprawozdanie z prac zespołu do dokonania analizy i oceny warunków służby funkcjonariuszy Policji, Straży granicznej i Państwowej Straży Pożarnej przedłożone ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji w dniu 28 kwietnia 2003 roku.
W wyniku prac uzgodniono:
A. Ocena warunków służby funkcjonariuszy Policji, Straży granicznej i Państwowej Straży Pożarnej:
W zakresie nawiązania i rozwiązania stosunku służbowego uzgodniono:
1. Ujednolicenie wymogu dotyczącego niekaralności, w tym także za przestępstwo skarbowe.
2. Wprowadzenie wymogu posiadania minimum średniego wykształcenia, bez konieczności uzupełniania go przez osoby już pełniące służbę.
3. Ujednolicenie przyczyn rozwiązania stosunku służbowego (ważny interes służby).
W zakresie urlopów uzgodniono, że system powinien być ujednolicony poprzez wprowadzenie:
1. Wymiaru 26 dni roboczych w Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej (jak w Policji).
2. Urlopu dodatkowego w Państwowej Straży Pożarnej i Straży Granicznej:
2.1. z tytułu stażu służby:
2.1.1. 5 dni roboczych po 15 latach służby,
2.1.2. 9 dni roboczych po 20 latach służby,
2.1.3. 13 dni roboczych po 25 latach służby,
2.2. z tytułu osiągnięcia wieku:
2.2.1. 5 dni roboczych po ukończeniu 40 lat,
2.2.2. 9 dni roboczych po ukończeniu 45 lat,
2.2.3. 13 dni roboczych po ukończeniu 55 lat.
3. Urlopu zdrowotnego w Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej według rozwiązań analogicznych jak w Policji.
4. Urlopu dodatkowego z tytułu pełnienia służby w warunkach uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia w Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej, niezależnie od urlopu z tytułu stażu służby lub wieku (analogicznie jak w Policji). W Państwowej Straży Pożarnej, w zależności od ilości akcji ratowniczo-gaśniczych, w których strażak brał udział – w wymiarze 5, 9 i 13 dni roboczych.
W zakresie awansów uzgodniono, że czas, po którym może nastąpić awansowanie w stopniu powinien zostać ujednolicony według rozwiązań obowiązujących w Policji. Zdaniem związków zawodowych, awanse nie powinny następować wcześniej niż po upływie wymaganego ½ okresu.
W zakresie czasu służby uzgodniono, że w Państwowej Straży Pożarnej powinien on wynosić w okresie rozliczeniowym 40 godzin tygodniowo, a w przypadku przekroczenia tej normy, strażakowi winien przysługiwać czas wolny.
Związki zawodowe postulują także wprowadzenie możliwości zapłaty za ponadnormatywny czas służby.
Nie uzgodniono terminu wprowadzenia 40-godzinnego tygodnia służby. (…) W związku z powyższym należy dokonać zmian aktów prawnych umożliwiając sukcesywne schodzenie z wymiaru godzin służby tak, aby w 2007 roku osiągnąć założony wymiar czasu służby w przyjętym okresie rozliczeniowym.
W zakresie odpowiedzialności dyscyplinarnej przedstawiciele związków zawodowych zaproponowali, aby:
1. Wzmocnić pozycję rzecznika dyscyplinarnego poprzez wprowadzenie trybu wskazania przełożonemu wątpliwości co do zasadności prowadzenia postępowania.
2. Wprowadzić szerszy katalog kar dyscyplinarnych.
3. Uniezależnić faktyczny okres, po którym następuje zatarcie kary od wniesienia odwołania – przedawnienie nie powinno biec w czasie prowadzonego postępowania odwoławczego.
4. Rozdzielić odpowiedzialność karną od odpowiedzialności dyscyplinarnej.
5. Przedstawiciele związków zawodowych zwrócili uwagę na problem związany z wstrzymaniem wyróżnień w toku prowadzonego postępowania dyscyplinarnego. (…) Wskazali także na potrzebę dalszego dokonania porównań systemów funkcjonujących w poszczególnych służbach po zapoznaniu się z projektem rozporządzenia opracowywanego przez Komendę Główną Policji. (…)
W tym zakresie uzgodniono:
1. Wprowadzenie we wszystkich służbach jednolitych kar dyscyplinarnych, tj.:
1.1. upomnienie,
1.2. nagana,
1.3. nagana z ostrzeżeniem,
1.4. ostrzeżenie o niepełnej przydatności na zajmowanym stanowisku,
1.5. wyznaczenie na niższe stanowisko,
1.6. obniżenie stopnia,
1.7. ostrzeżenie o niepełnej przydatności do służby,
1.8. wydalenie ze służby.
2. Zwiększenie (dookreślenie) uprawnień rzecznika w zakresie przedstawiania opinii o nie zasadności prowadzenia (kontynuowania) postępowania dyscyplinarnego.
W zakresie opiniowania funkcjonariuszy uzgodniono ujednolicenie czasookresu pomiędzy opiniami poprzez dostosowanie rozwiązań (…) obowiązujących w Policji.
W zakresie spraw związanych z opieką zdrowotną omówiono potrzebę tworzenia ambulatoriów w jednostkach organizacyjnych poszczególnych służb.
B. Ocena uposażeń i innych należności funkcjonariuszy Policji, Straży granicznej i Państwowej Straży Pożarnej:
Struktura zatrudnienia.
W przepisach uposażeniowych Państwowej Straży Pożarnej nie ma wyraźnego wydzielenia kategorii stanowisk kierowniczych.
Propozycja zmiany rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 25 sierpnia 1997 r. w sprawie zakresu, wysokości i warunków otrzymywania należności z tytułu przeniesienia służbowego strażaków PSP, w kierunku przyznania strażakom prawa do zasiłku osiedleniowego.
Uposażenia
Oceniając charakter służby w poszczególnych formacjach oraz mając na uwadze podpisane ze związkami zawodowymi funkcjonariuszy porozumienia Zespół zaproponował :
(…) aby relacja przeciętnych uposażeń pomiędzy służbami resortu przedstawiała się następująco: Policja - 100%, Straż Graniczna - 101,5%, a Państwowa Straż Pożarna -98,5%, przy jednoczesnym założeniu, że Policja powinna osiągnąć wskaźnik wielokrotności ustalony dla żołnierzy Wojska Polskiego - aktualnie 2,05. Wówczas wskaźnik wielokrotności dla Straży Granicznej powinien wynosić - 2,08, a dla Państwowej Straży Pożarnej - 2,02.
(…)W przypadku braku możliwości finansowych osiągnięcia wskaźników docelowych w roku 2004, Zespół proponuje aby w 2004r. wzrost wskaźników wielokrotności wynosił: w Policji i Straży Granicznej - po 0,07 (nowy wskaźnik odpowiednio - 2,0 i 2,03), PSP - 0,10 (1,85). Skutki finansowe z tego tytułu, w warunkach 2003r., wyniosłyby ok. 188 min zł. Propozycje wzrostu wskaźników wielokrotności w latach następnych byłyby wypracowywane, na każdy następny rok, przez Zespół złożony z przedstawicieli: związków zawodowych funkcjonariuszy, poszczególnych służb i Ministerstwa.
Dojście do zakładanych wskaźników powinno nastąpić w Policji i Straży Granicznej nie później niż w roku 2006, a w Państwowej Straży Pożarnej nie później niż w roku 2007. Uzgodnione w Zespole propozycje byłyby przedstawiane Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji w celu podjęcia odpowiednich decyzji.(…)
C. Ocena świadczeń pieniężnych i rzeczowych funkcjonariuszy Policji, Straży granicznej i Państwowej Straży Pożarnej:
Zespół stoi na stanowisku, że kwestie mieszkaniowe, w tym w formie pomocy w uzyskaniu mieszkania, powinny zostać docelowo rozwiązane w trybie odrębnej ustawy. Celem zmian powinno być dążenie do stworzenia systemu podobnego do rozwiązań obowiązujących w resorcie obrony narodowej. W celu realizacji postulatu, decyzją Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, powinien zostać powołany odrębny zespół, który w możliwie krótkim czasie powinien wypracować projekt ustawy lub projekty zmian do trzech obowiązujących ustaw pragmatycznych Policji, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej. Nowa ustawa lub nowe rozwiązania w obowiązujących ustawach pragmatycznych powinny być wniesione pod obrady Sejmu do końca bieżącego roku, tak aby umożliwić wejście w życie tych rozwiązań od stycznia 2005r.
Do czasu wejścia w życie nowych uregulować prawnych należy ujednolicić stawki pomocy mieszkaniowej i równoważnika za remont lokalu (…) od 1 stycznia 2004 roku.
Świadczenia z tytułu dopłaty do wypoczynku powinny zostać ujednolicone (…) w trybie nowelizacji stosownych rozporządzeń w roku 2003, z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2004 roku.
Zespół wnioskuje wprowadzenie przez Ministerstwo standaryzacji średniorocznych cen jednostkowych takich samych asortymentów, naliczanych dla funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej w ramach równoważnika za umundurowanie.
Przedstawiciele związków proponują zwiększenie równoważnika za umundurowanie w Państwowej Straży Pożarnej (na stawki obowiązujące w Policji pomniejszone o podatek VAT) jeszcze w bieżącym roku ze środków Państwowej Straży Pożarnej.
Zespół proponuje, aby Komenda Główna PSP dokonała analizy możliwości realizacji wniosku przedstawicieli związków dotyczącego zwiększenia równoważnika za umundurowanie w roku 2003.
-
ZESPÓŁ KG PSP
Protokół z ustaleniami końcowymi zespołu podpisany został w dniu 30 kwietnia 2003 roku.
1. W zakresie „Czasu służby i urlopów funkcjonariuszy PSP”.
Zespół proponuje przyjęcie następujących rozwiązań:
1.1. należy określić maksymalny wymiar czasu służby funkcjonariuszy Państwowej Straży Pożarnej, który powinien wynosić 40 godzin tygodniowo w określonym okresie rozliczeniowym,
1.2. zwiększenie limitu zatrudnienia o około 4300 etatów; pozwoli to na wprowadzenie, jako docelowego, czterozmianowego rozkładu pełnienia służby (12 godzin służby – 24 godziny wolne, 12 godzin służby zmiany nocnej – 48 godzin wolnych),
1.3. dochodzenie do docelowego systemu pełnienia służby powinno odbywać się sukcesywnie, a w przypadku uzyskania potrzebnej liczby etatów – wprowadzeni systemu od 2007 roku,
1.4. zmiana rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 21 lipca 1997 roku w sprawie rozkładu czasu służby strażaków Państwowej Straży Pożarnej oraz docelowo art. 35 ustawy o Państwowej Straży Pożarnej,
1.5. dokonanie zmian zapisu art. 71 i art. 72 w ustawie o Państwowej Straży Pożarnej oraz rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 22 lipca 1997 roku w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopów strażakom Państwowej Straży Pożarnej wprowadzają zapisy uzgodnione w zespole resortowym; propozycja wprowadzenia zmian w 2004 roku.
2. W zakresie „Systemu szkolnictwa – naboru do służby w Państwowej Straży Pożarnej”.
Zespół proponuje rozważenie następujących rozwiązań:
2.1. Nabór do służby:
2.1.1. rozszerzyć wymagania przy naborze do służby przygotowawczej o kryterium wiekowe kandydatów oraz niekaralność; preferować posiadanie przez kandydata matury,
2.1.2. kształcenie oficerów:
2.1.2.1. absolwenci studiów inżynierskich dziennych SGSP będący w służbie kandydackiej otrzymują stopień podoficerski i są kierowani do służby; na podstawie oceny po roku służby, właściwy komendant może wystąpić z wnioskiem o nadanie pierwszego stopnia oficerskiego,
2.1.2.2. do służby powinny być przyjmowane osoby posiadające wykształcenie wyższe o kierunkach przydatnych w ochronie przeciwpożarowej, które następnie kończyłyby kurs kwalifikacyjny podoficerów PSP w systemie skoszarowanym, a następnie studium oficerskie zakończone egzaminem w obecności komisji powołanej decyzją Komendanta Głównego PSP,
2.1.2.3. aspiranci (technicy pożarnictwa), którzy ukończyli studia wyższe mogą otrzymać pierwszy stopień oficerski (kierunek przydatny w PSP),
2.1.2.4. należy wprowadzić zasadę możliwości awansu do starszego kapitana; awans na wyższy stopień mógłby nastąpić po ukończeniu studiów pożarniczych na poziomie magisterskim.
2.1.3. kształcenie aspirantów:
2.1.3.1. absolwenci szkoły aspirantów po ukończeniu otrzymują tytuł technika pożarnictwa, stopień podoficerski i SA kierowani do służby; na podstawie oceny po roku służby, właściwy komendant może wystąpić z wnioskiem o nadanie stopnia młodszego aspiranta,
2.1.3.2. ciężar kształcenia należy przenieść w kierunku „systemu przemiennego”,
2.1.3.3. w celu zapewnienia jednakowego poziomu przygotowania absolwentów należy prowadzić monitoring efektywności szkolenia.
Właściwa polityka kadrowa w stosunku do strażaków w służbie przygotowawczej i stałej oraz obiektywne monitorowanie ich pracy zawodowej powinna pozwolić na wyselekcjonowanie strażaków o szczególnych predyspozycjach dowódczych, a następnie kierowanie ich do dalszego kształcenia ogólnego i specjalistycznego.
2.2. Dyrektywy dotyczące wykształcenia przyszłych funkcjonariuszy:
2.2.1. należy ograniczyć kształcenie oficerów w systemie dziennym do niezbędnego minimum,
2.2.2. należy wprowadzić, w miejsce dotychczasowych sprawdzianów, egzaminy kwalifikacyjne do szkół aspiranckich PSP, obejmujące w szczególności przedmioty zawodowe; egzamin kwalifikacyjny powinien być przeprowadzony na terenie województwa przez komisję z udziałem przedstawiciela szkoły pożarniczej,
2.2.3. należy podjąć działania mające na celu opracowanie charakterystyki zawodowej absolwentów,
2.2.4. należy opracować prognozę kształcenia na najbliższe 10 lat,
2.2.5. dla potrzeb funkcjonowania przyszłych wojewódzkich ośrodków szkolenia należy określić zakres zadań, strukturę etatową oraz zasady ich funkcjonowania,
2.2.6. należy prowadzić prace nad nowelizacja rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 czerwca 1997 roku w sprawie kwalifikacji zawodowych, jakie powinni posiadać strażacy Państwowej Straży Pożarnej na określonych stanowiskach służbowych oraz etatów stopni służbowych dla poszczególnych stanowisk; należy uwzględnić zagadnienie praw nabytych.
2.3. Odstępstwa od wymagań w zakresie wykształcenia - nowych rozwiązaniach uniemożliwić odstępstwa od wymagań przepisów, niezależnie od stanowiska zajmowanego przez strażaka.
3. W zakresie „Organizacji komend wojewódzkich i powiatowych (miejskich) PSP”.
Zespół proponuje następujące założenia do programu doskonalenia struktur organizacyjnych PSP:
3.1. I etap – propozycje zmian w obowiązujących przepisach:
3.1.1. w ustawie z dnia 24 sierpnia 1991 roku o Państwowej Straży Pożarnej, zapis dotyczący regulaminu organizacyjnego KW PSP (art. 13a, ust. 3) powinien zostać uzupełniony o uprawnienie Komendanta Głównego PSP do opiniowania projektu tego regulaminu,
3.1.2. w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 8 kwietnia 1999 roku w sprawie określenia szczegółowych zasad organizacji komendy wojewódzkiej i powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w zakresie:
3.1.2.1. ustalenia minimalnej ilości etatów w poszczególnych komórkach organizacyjnych (wydział – 5 etatów, sekcja – 3 etaty),
3.1.2.2. katalog komórek organizacyjnych w jednostkach organizacyjnych ograniczyć do nazwania pionów służbowych (działów): logistyka, operacyjny, rozpoznawczy. Komórki organizacyjne, których obowiązek tworzenia wynika z przepisów szczególnych nie muszą być nazwane, zapis powinien mieć charakter przepisu otwartego,
3.1.2.3. ustalenie zasad etatyzacji komend wojewódzkich, powiatowych(miejskich), w tym jednostek ratowniczo-gaśniczych. W celu ustalenia tych zasad niezbędna jest zmiana rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 czerwca 1997 roku w sprawie kwalifikacji zawodowych, jakie powinni posiadać strażacy Państwowej Straży Pożarnej na określonych stanowiskach służbowych oraz etatów stopni służbowych dla poszczególnych stanowisk oraz rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 21 lipca 1997 roku w sprawie uposażenia strażaków Państwowej Straży Pożarnej. Należy jednoznacznie określić wymagania kwalifikacyjne dla stanowisk, dla których zgodnie z obowiązującą regułą przewiduje się zamiennie kwalifikacje wyższe/średnie – oficerskie/aspiranckie, średnie – aspiranckie/podoficerskie, poprzez zapewnienie minimalnych kwalifikacji i maksymalnego stopnia etatowego,
3.1.3. w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 20 kwietnia 1999 roku w sprawie szczegółowych zasad tworzenia i likwidacji jednostek ratowniczo-gaśniczych PSP należy dokonać zmian poprzez wprowadzenie zapisów ustalających kompetencje do tworzenia i likwidacji jednostek specjalistycznych przez KW i KM/P PSP wyłącznie za zgodą Komendanta Głównego PSP. Głównym celem zmian jest umożliwienie racjonalnego tworzenia grup specjalistycznych (JRG) oraz wypracowanie standardów wyposażenia tych jednostek w zależności od rodzaju.
3.2. II etap – docelowo rozważyć możliwość:
3.2.1. zrównoważenia ilości etatów w poszczególnych województwach, z uwzględnieniem wskaźnika etatowego określającego rzeczywistą liczbę strażaków przypadającą na 1000 mieszkańców (obecnie wskaźnik krajowy wynosi 0,72),
3.2.2. uwzględnienia wskaźnika krajowego (pomniejszonego o etaty komendy wojewódzkiej) przy rozdziale etatów dla poszczególnych komend powiatowych (miejskich),
3.2.3. ustalenia zasad etatyzacji komend wojewódzkich i powiatowych (miejskich), w tym jednostek ratowniczo-gaśniczych (ustalenie liczby etatów: maksymalnej dla komendy wojewódzkiej i komendy powiatowej (miejskiej) oraz minimalnej dla jednostki ratowniczo-gaśniczej).
Powyższe ustalenia powinny być poprzedzone dokonaniem charakterystyki stanowisk w poszczególnych jednostkach organizacyjnych PSP.
Należy rozważyć zasadność tworzenia posterunków, jako komórek wewnętrznego podziału jednostki ratowniczo-gaśniczej.
Wniosek zespołu:
Powołanie przez Komendanta Głównego PSP komisji, która dokona analizy istniejącej sieci jednostek ratowniczo-gaśniczych oraz specjalistycznych i przedstawi propozycje nowych rozwiązań.
4. W zakresie „Systemu finansowania jednostek organizacyjnych PSP”.
Wniosek zespołu:
Najefektywniejszym rozwiązaniem byłby system centralny dystrybucji środków finansowych (Komendant Główny jest dysponentem I stopnia). Obecny system ma wiele wad, gdyż w obecnych uregulowaniach:
4.1. brak jednoznacznego podporządkowania pionowego i związanego z tym nadzoru i kontroli, a także rozliczania,
4.2. brak podległości w zakresie finansów, co powoduje trudności w weryfikacji danych przekazywanych do KG PSP i ich właściwej interpretacji (w tym na potrzeby komisji sejmowych oraz resortu),
4.3. zakupy mieszane powodujące wątpliwości interpretacyjne co do zgodności z zapisami ustaw o zamówieniach publicznych i o finansach publicznych,
4.4. znaczne zróżnicowanie poziomu budżetów w poszczególnych województwach,
4.5. skomplikowana sytuacja ewidencji majątkowej (podwójne ewidencje, trudności z ustaleniem co jest majątkiem Skarbu Państwa, co samorządowym, gdzie w bilansie wykazywany mają być poszczególne składniki majątku, itp.),
4.6. znaczne zróżnicowanie w terminach wypłat ustawowych świadczeń dla funkcjonariuszy,
4.7. niemożność dokonywania przeniesień środków finansowych i etatów pomiędzy jednostkami organizacyjnymi (17 części budżetowych).
5. W zakresie „BHP podczas działań ratowniczo-gaśniczych”.
Zespół zaproponował:
5.1. Dokonać aktualizacji rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 17 listopada 1997 roku w sprawie szczegółowych warunków bezpieczeństwa i higieny służby strażaków oraz zakresu obowiązywania w stosunku do innych osób biorących udział w akcjach ratowniczych, ćwiczeniach lub szkoleniu po uwzględnieniu stanu prawnego obowiązującego w innych przepisach.
5.2. Powołać na szczeblu centralnym koordynatora do spraw BHP w PSP.
5.3. Opracować w trybie pilnym regulaminy rozwinięcia sprzętu używanego w PSP oraz procedur bezpiecznego użytkowania.
5.4. Dokonać aktualizacji rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 listopada 1997 roku w sprawie umundurowania strażaków PSP, z ukierunkowaniem na zrównanie zakresu oraz stawek równoważnika za umundurowanie z pozostałymi służbami resortu.
5.5. Propozycja włączenia przedstawicieli związków zawodowych do prac nad wyżej wymienionymi rozporządzeniami.
5.6. Wzmożenie nadzoru i kontroli nad kierownikami jednostek organizacyjnych PSP w zakresie działań zmierzających do uzupełnienia ochron osobistych, wynikających z obowiązujących przepisów.
6. W zakresie „Dialogu społecznego”.
Zespół przedstawił przygotowany (…) dokument pt. „Koncepcja dialogu społecznego ze Związkami Zawodowymi działającymi strukturach Państwowej Straży Pożarnej”.
Wniosek ogólny.
Zespół proponuje, aby nowelizacja wskazanych w protokóle aktów prawnych nastąpiła w 2003 roku.