"Kostucha jest szybsza" Strażacy z wielkopolski o piciu alkoholu nad wodą...
Niewielka plaża nad jeziorem. Na leżaku siedzi mężczyzna z butelką piwa. Bawiące się nad wodą dziecko, którego piłka odpłynęła zbyt daleko od brzegu, by mogło ją sięgnąć samodzielnie, woła :
Tato, piłka... !
Mężczyzna odpowiada... :
Zaraz, tylko dopiję... !
Tak zaczyna się nakręcony przez wielkopolskich strażaków półminutowy spot, z którym przed wakacjami zamierzają dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. To są sceny z życia wzięte - wyjaśnia jeden z jego pomysłodawców, strażak Dariusz Wojcieszak.
W ubiegłym roku w Polsce utopiło się 456 osób. Blisko setka z nich była pod wpływem alkoholu. Przez ostatnie 20 lat życie w naszym kraju straciło w ten sposób w sumie 12 tysięcy osób.
To miasto wielkości Wisły. Te liczby są zatrważające i robią wrażenie.
Nie wiemy czy tym filmem uda nam się kogoś uratować, ale liczymy na to, że ludzie przemyślą sprawę i nie będą sięgać po alkohol jeśli planują wejście do wody, a ci, którzy widzą takie sytuację będą odpowiednio reagować...
- dodaje Dariusz Wojcieszak, który razem z kolegami z NSZZ Pracowników Pożarnictwa w Wielkopolsce porozumiał się z ratownikami WOPR z Rogoźna.
Wspólnie nakręcili film, który zaczyna się od wspomnianej sceny z piłką. Występujący w nim strażacy i ratownicy wcielają się w rolę "kostuchy", diabła i anioła stróża. Postaci ubrane na czarno okazują się jednak bardziej przebiegłe. Film kończy się sceną z poszukiwań ciała w akwenie.
Strażacy z Wielkopolski po tym jak opublikują film w sieci, zamierzają zorganizować podobną kampanię "w realu". Mają plan, by zainteresować sprawą nadmorskie gminy i w trakcie wakacji odgrywać ku przestrodze przedstawioną w filmie tragiczną fabułę, na plażach, by pokazać ją wypoczywającym na polskim wybrzeżu.
Alkohol i woda w parze nie idą i cała nasza akcja to jest dosadne ostrzeżenie i próba ponownego uświadomienia, że jak się pije to się nie wchodzi do wody - podsumowuje Wojcieszak.